/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Naver Photo Efterlysning
Fra : svendgiversen
Vist : 2575 gange
140 point
Dato : 17-01-06 20:55

I forbindelse med eftersøgningen af min kones tømrer familie fra Balstrup ved Ringsted
har vi fundet og indscannet et gammelt foto, som vi desværre ikke kan vise her.

Det viser svigefars far som ung naver sammen med tre andre tømmersvende med blanke knapper.
De holder en skovsav frem, hvorpå der næsten ulæseligt står: "Die fidelen Zimmerleute Hamburg":
(Frit oversat: De muntre tømmersvende fra Hamborg).

Min kones farfar på billedet er født i 1885. Han døde ret ung i 1916 under 1. verdenskrig.
Efterlod sig kone og tre børn; den ældste min svigerfar er født i 1910...

Vi prøver nu at finde ud af hvornår billedet er taget? Hvorhenne??
Og hvem er mon de tre andre tømmere; kammerater fra Ringsted og/eller tyskere ???

For at gøre dette vil vi gerne lægge billedet frem på nettet, både i Danmark? og i Holsten??

Findes der et dansk forum, hvor man kan placere fotos og efterlyse slægtninge?
Og så den lidt sværere: Findes der et tilsvarende tysk billed forum??

Alternativt må vi jo selv lægge billedet frem på Home Page med links...
Hvordan får vi danske og tyske naver efterkommere til at kigge her???
På forhånd tak, Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-01-06 21:32

Hej Svend.

Prøv at kontakte Finn Leth i Odense - han ved en del om navere. Du kan finde hans mail på Dis-Danmark.

Jeg vil samtidig skrive til og med henvisning til dette spørgsmål.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-06 22:49

Tak Lis og godnat, Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-01-06 22:56

Hej Svend

Modtog dette svar fra Finn:

Dette er linket til Naverne C.U.K som du kan sende til Svend
http://www.naverne.com

Men spørgsmålet fra Svend, mener jeg ikke at det er Navere og en Tysker kan
ikke være medlem medmindre at vedkommende taler og forstår dansk. Det er
sikkert berejste svende. Se linket

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-06 14:28

Så har Finn ret, jeg var ikke klar over at Naver kom af skadiNav…
Hvis farfars rejsefæller er tyskere er han(de) altså ikke naver(e).

Forkortelse for skandinav. Omrejsende håndværkssvende fra skandinavien der tog på "valsen" efter udstået læretid for at lære, hvordan man arbejdede med deres håndværk i andre lande. En slags uddannelsesrejse for håndværkere. Man tog ranselen på ryggen og vandrestaven i hånden og arbejdede sig frem ved at søge arbejde i de byer man passerede. Navere, der havde været ude og rejse, mødtes i "naverhulerne", hvor de hyggede sig og udvekslede erindringer. Navere benyttede også ofte en speciel påklædning. Man skulle helst have været ude mere end et år for at blive accepteret som naver.

Fundet her: Svend
http://www.roennebech.dk/tools/ordbog_1/lex_n-o-p.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-06 17:47

Dette er nu sendt til Finn, håber det giver resultat...
vi efterlyser fortsat efterlysnings placeringer for slægts fotos , Svend
"
Hej Finn, håber det er den rigtige Leth?

Jeg var ikke klar over ordet Naver kom fra Skandi-Navien,
så forstår jeg bedre, at mine tyske kollegaer i Sauer-Danfoss ikke kender det...

Kan du ud fra vedlagte se om det er rigtige navere eller kun omrejsende tømmersvende??
Det er min kones farfar til venste, drengen ved siden af kan jo ikke være udlært naver...
Er de to andre mon også fra Ringsted egnen???

Vil du prøve at efterlyse dem i Naver kredse?
(har du brug for større opløselighed,sender vi gerne billedet i en større file)
Der er vist ikke naver klubber i Ringsted, mon Slagelse dækker der??

Angående Leth, så stammer jeg fra Skals, hvor der på kirkegården er mange Leth gravstene;
mest fra nabobyen Skringstrup... Stammer du derfra, kan jeg hjælpe med slægtninge?

Hilsen Svend Giversen, gift med BirGitte Christensen, datter af Gunverd (Balstrup) Christensen,
hvis far Axel Thorvald Christensen er afbildet "links" på vedlagte foto.

PS: Hvorfor siger man "på valsen": dans eller værktøj eller...?
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-06 18:30

Vi har nu fået svar fra Finn Leth, her i uddrag:
"
Der findes i Slagelse en afdeling af Naverne det er et hyggeligt sted men du skal nok kontakte dem
hvis du vil besøge deres hule ,, mødelokale ,, med de gamle værktøjer hængende alle steder.

For at være Nav skal man være Skandinav eller som skrevet udenlansk person
som har arbejdet i et af de Skandinaviske lande og ved optagelsen kunne
bevise 1 år i Skandinavien, naverne er noget for sig selv når man skal
samligne mellem dem på billedet

Billedet viser det der i folkemund kaldes naverdragten,, det er ikke rigtigt
naverne har ingen dragt men bliver dog benyttet, den er forbeholdt de
berejste og tyske håndværkere ,, Steinmetz - maurer - zimmerleute og så
videre. Man kan kende disse lystige svende på deres beklædning nemlig den
hvide skjorte som viser at vedkommende ikke har den relevante rejsetid
endnu. Den hvide skjorte med det sorte bånd som slips har udstået den
relevante rejsetid. Den sidstnævnte gruppe går dags dato til fods og må ikke
komme indenfor 50 km fra hjemmets bolig, det kan være hårde betingelser for
mange.
"
Det er altså sandsynlig at min kones farfar var naver sammen med andre danske tømrersvende.
Nu må vi så se hvor vi efterlyser dem? Jeg prøver naverne i Slagelse...
Er der andre muligheder, nærmere Ringsted??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-01-06 19:09

Hej Svend
Godt du fik kontakt med Finn, som er en mægtig hyggelig fyr. Jeg mener også der skulle være nogle navnere i Næstved.

Lis

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-01-06 15:43

Til Svendgiversen

Vedrørende dit billede så vil jeg give dig det råd som jeg selv har brugt vedrørende gamle billeder og tegninger. Spørg Det kongelige Bibloiteks billedsamling. Du får svar efter ca. en måned afhænge af klædedragt, sted og kunsternavn- hvis du har et sådan.

Naver er man først, når man har været væk i tre år. Man kan i dag køben den rigtige naverdragt ca. 10.ooo Dk. i Hamborg.

mvh

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 140 point
Dato : 23-01-06 12:00

Hej Svend.
Jeg kom i tanke om denne adresse:

http://www.ukendtebilleder.dk/

Jeg ved ikke hvor meget "gang" der er i siden, men hermed er den i hvert fald givet videre.

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-06 12:17

Til Svendgiversen

Se dette link http://eskriver.dk

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-06 14:03

Godt fundet 2601, men næsten 100 år efter vore navere...
(dog fine fotos og klædedragten ligner fortsat).

Det er mere en adresse om den KarenD angiver ovenfor, vi søger...
Tak Karen, vi vil forsøge at få naver billedet afterlyst der, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-06 21:49

Takket være jeres hjælp er billedet med min kones farfar og de tre andre navere
blevet efterlyst i naverbladet, vist endda på forsiden...

Og en tømrermester fra Nordjylland har meldt sig med mange oplysninger om
min kones tømrerfamilie fra Balstrup.
(dog ikke om personerne på fotoet fra Hamborg).

Hilsen fra Svend, der nu snart lukker dette spørgsmål

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-06 07:28

Jeg fulgte KarenD' s råd og sendte billedet til arkivet for ukendte billeder...
Først nu har vi fået svar.

Og min kones farfar som naver kan nu på nettet her:
"
Billedet er nu langt om længe sat ind på www.ukendtebilleder.dk
Det har ID-nummer 01328.
Beklager den lange ekspeditionstid.
"
Det må I nok sige, det var i vinter...
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 09:53

Det naverne fortalte mig er at navere er uddannede svende, ikke lærlinge...

Den ene på billedet er jo kun en dreng og de to andre ligner hinanden,
så vor naver ven fra Aalborg tror min kones farfar i en periode har arbejdet
for et par tyske brødre og den enes søn?

Så vi må opgive at finde de tre andre som danske navere...

Jeg har spurgt kollegaer i Neumunster, men det skulle jo være et lykke træf
hvis en af dem kendte de gamle tyskere.

Så sporet ender nok her... Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-06 19:35

Tak for svaret karenD.