/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Genkender ikke USB-enhed
Fra : Paulus1
Vist : 943 gange
300 point
Dato : 17-01-06 20:47

Jeg har anskaffet en LiteOn ekstern DVD-brænder til min laptop. Brænderen er model SOHW1673-SU. Jeg har Windows XP med SP2 på laptopen.

Mit problem er, at min laptop kommer med beskeden, at den har fundet ny hardware "mass storage device", men den kan ikke finde software/driver. Den kan derfor ikke få DVD-brænderen til at virke.

Som test har jeg prøvet at koble brænderen på en anden laptop, og der installerede den sig selv uden problemer. Det er derfor ikke brænderen der er problemet.

Jeg har 3 USB stik på min laptop (alle 2.0). Jeg har testet stikkene med et USB Flashdrive, som jeg før har haft til at virke på laptopen. Den vil kun virke i det ene USB stik, hvor den har sidet før. På de andre to forsøger windows at installere software/driver, men kan ikke finde driver til enheden.

Jeg har i desperation forsøgt at slette mine USB rod-hub og controllere i enhedshåndtering, men nu kan jeg ikke geninstallere dem, da windows ikke kan finde drivere til dem.

Det eneste jeg efterhånden kan komme i tanke om at prøve er, at formatere harddisken og forsøge forfra, men det vil jeg helst undgå.

Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt og hvordan jeg skal få afhjulpet problemet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 21:44

Har du prøvet at have din XP CD liggende i det indbyggede drev når den leder efter driver

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 17-01-06 21:52

Ja, det har jeg prøvet. Det hjælper desværre ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-01-06 22:19

Hejsa

Til din Laptop er der en CD, denne indeholder nogle drivere til systemenheder på dit motherboard.

Det er den CD som dine driver ligger på.

Sæt den i din PC og lad en søge drivere på denne.

Dig DVD drev vises ikke som "mass storage device" det vises som DVD når det virker.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-01-06 23:30

Halløjsa
Hvor gammel er din BIOS version??? Problemer med genkendelse af USB-enheder kan meget vel være forårsaget af en ikke helt up to date BIOS.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-01-06 00:11

Biosdate er 23/02 2004.

Jeg er ikke sikker på, at jeg fik en CD med til motherboard. Jeg kan kun finde en utilities-CD med drivere til lydkort, grafikkort m.v.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 00:26

Jamen så må du jo ind på producentens hjemmeside og se hvad de tilbyder af BIOS update til din maskine. Jeg har checket LiteOn de har ikke nogen update's, men en driver til win 98.
Her er et link til Win 98 driver til dit drev. http://www.liteonit.com/ODD/English/e_downloads/e_drivers.asp
Filen hedder: EZ-DUB.ZIP og er fra den 28-12-2005, så den er ret ny. Til win XP,200 og ME skal der bruges standard windowsdrivere.
Installer driveren inden du tilslutter drevet, men det skulle jo ikke være nødvendig når du kører XP, jeg tror faktisk godt det kan være servicepak 2 der driller.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-06 00:26
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 00:26

ÆH!! Windows 200 findes hvist ikke.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 15:51

Undskyld Palle, hvor er det lige du ser at det er en HP laptop det drejer sig om?????

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-01-06 16:56

Brassovitski, har du noget lidt mere konkret om, hvorvidt og hvordan det kan være SP2 der driller? Evt. links til workaround ville være dejligt...

Forresten er min laptop fra Zitech. Ifølge Sandra Sisoft er det reelt en Clevo D400S.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 18:15

NO!
Jeg har bare hørt om andre der havde problemer med USB efter installation af SP2, desværre ved jeg ikke yderligere. Jeg havde selv et tilfælde på min søns PC, som kun var et år gammel. Han købte så en MP3 afspiller, den blev godt nok fundet, men lige så snart han prøvede at lægge musiknumre ind på den gik PC'n død. Dette blev løst da vi opgraderede bundkortet. På bundkortproducentens hjemmeside blev der skrevet at BIOS updaten skulle løse problemer med USB enheder med SP2 installeret, derfor mistanken til SP2.
Din bærbare har den ikke en typebetegnelse også? Joda det har den vel!! Det kunne jo være interresant om der er en BIOs-update lagt ud til den. Bare sådan forsøgsvis.

Annuller spørgsmålet
Fra : Paulus1

Dato : 20-01-06 21:43

Jeg fik det selv til at virke. Mange tak for hjælpen, men desværre var der ikke nogle af svarene, der ledte mig på rette vej, så jeg må annullere spørgsmålet.

Jeg fik det til at virke ved at gøre to ting. Jeg tog strømmen fra Laptopen i ca. 30 min. (også batteriet). Derudover satte jeg den til at lede efter drivere i den skjulte mappe c:\windows\inf.

Den fandt herefter en hel del enheder, "sammensat enhed", "HID-compliant" og en ting mere, inden den endelig fandt min DVD-brænder.