/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Skydemostand
Fra : ohhh
Vist : 4398 gange
10 point
Dato : 17-01-06 18:57

Hvad er en skydemodstand?
Hvilken fysisk egenskab udnytter man i en skydemodstand?
Og hvor Kan skydemodstand anvendes?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 17-01-06 19:03

Hej ohhh,

En skydemodstand er en regulerbar modstand, hvori modstanden ændres efterhånden som man skyder f.eks en knap mod højre.
Den bruges f.eks i en lysdæmper eller en volumenknap.

MVH Michael

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 19:03

En skydemodstand bruges som regel i fysiklaboratoriet....eller i gashåndtagene til den elektriske legetøjsracerbane

En spole med en uisoleret leder, med kendt modstand pr meter hvor de enkelte vindinger ikke berører hinanden påtrykkes en spænding (pluspolen)

Et sted på spolen har man så et kontaktpunkt for minuspolen. Kører man så kontaktpunktet frem og tilbage over spolen, vil modstanden variere alt afhængig af hvor tæt du er på pluspolen...

/berpox

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 17-01-06 19:08

Tak. Men hvilke fysisk egenskaber udnytter man så i en skydemodstand?

Skal laves til en opgave. går i 6. klasse!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 19:16

Man udnytter, at en leder (altså ledningen) har en bestemt modstand pr. meter.

Jo flere meter ledning strømmen (måles i Ampere) skal igennem, jo større er modstanden, og så falder spændingen (målt i Volt). På den måde bliver der mindre spænding til f.eks. en pære, der så vil lyse svagere jo flere meter ledning der er.

Var det mere forståeligt?

Jeg har også lige et link til dig
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_modstand_%28elektronisk_komponent%29#Variable_modstande

/berpox

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 17-01-06 20:37

Skydemodstande laves ofte af konstantan. Et materiale der har positiv modstandskoefficient. Det vil sige at modastanden bliver større des varmere det bliver.
Men denne temperaturkoeffecient er meget lille og derfor er materialet meget velegnet til f.eks. skydemodstande...
Kobber har en modstandskoefficient på 0,0175 hvor konstantans er 0,49. Med andre ord er konstantans modstand 28 x større end kobbers.

Med få ord: Man udnytter materialets modstandsevne og temperaturafhængighed for at lave en skydemodstand

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-04-06 11:44

Selv om det er længe siden, kan jeg godt supplere med en oplysning.
en konstantråd er ganske rigtigt en tråd med en kent modstand pr.m men da konstan
ikke er et grundstof men en legering er der derfor mulighed for at lave konstantråd
med forskellige ohm/m
Hilsen Højris.