/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
matematik hjælp hurtigt muligt
Fra : needhelp
Vist : 1651 gange
10 point
Dato : 17-01-06 18:37

kan en hjælpe mig her
et svin, der vejer 40 kg, skal æde 2,4 foderenheder (FE) for at tage på.
hvor mange kilogram foderblanding skal svinet æde for at tage 1 kg på

FE i alt

mineraler o
byg 208
hvede står ikke noget
sojaskrå 181,5
palmeolie 66,6
fiskemel 75,6

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 18:49

??? Øh - mangler du ikke noget så vigtigt som enheder ???

Byg, 208 hvad ?
Sojaskrå, 181,5 hvad?

Hvordan er en foderenhed defineret ?

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 19:21

Hør - skulle det ikke være hurtigt?

Kommentar
Fra : needhelp

Dato : 17-01-06 19:52

hehe de er i kg alle sammen tror jeg

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 20:13

I kg??? Det tror jeg nu ikke.....du må da ha' en formel, noget i retning af:

X foderenheder pr. dag gange legemsvægt => vægtforøgelse på Y kg pr dag

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 10 point
Dato : 17-01-06 20:43

1 FE er den energi der er i 1 kg byg (idag regner man 0,95 kg)
Fodertyper har forskellige FE alt efter deres energiindhold.
Dyr optager optager næringsstofferne forskelligt - det er nok ikke indregnet i denne opgave.

Ved at have disse FE faktorer for de forskellige typer foder, kan man sammensætte en foderblanding, så den bliver optimal til dyret, enten vedligeholdelsesdiæt, drægtighedsdiæt eller drægtighedsdiæt.
Det er ikke nok at kigge udelukkende på FE, der skal også tages hensyn til vitaminer, mineraler og protein.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 21:09

Ja wolffi Men nu er det jo et folkeskole-matematik-spørgsmål.

Så jeg tager det for givet, at opgaven er simplificeret lidt

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 17-01-06 23:08

Tak for svaret wolffi. /

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 17-01-06 23:33

velbekomme needhelp !
Håber du fik klaret din opgave

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-06 00:10

Øh HVAD var svaret så lige ????