/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til buffet?
Fra : maria22
Vist : 20894 gange
100 point
Dato : 17-01-06 15:39

Vi skal holde fødseldag og jeg søger nogle gode opskrifter på frokost-buffet.
Jeg skal tilberede det dagen i forvejen, så det må gerne være egnet hertil.
Glæder mig til Jeres forslag:)

Maria

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-01-06 16:20

Hej!
Du kan servere et par lune retter, sideløbende med de kolde. F.eks. små frikadeller og en tærte med "hvad du vil" f.eks. kylling, skinke, grønsager osv. Køb eventuelt Maizena Tærtedej, som er nem at følge, læs tips på bagsiden. Alt dette kan laves dagen i forvejen, og lunes i ovn den følgende dag. Hvis du og dine gæster kan lide hvidløg, så smager dette herligt i de små frikadeller. Knus 1 fed hvidløg pr. ½ kg hakkekød.
Sideløbende bruges et stort fad med al slags kødpålæg efter lyst, smag og pengepung. Pynt i mellem, med kogte æg, tomater, agurker, bambussksud samt lidt salat. Et andet fad med røget fisk af forsk. slags røræg til, røræg bør dog laves lige inden servering, i hvert fald hvis den skal være lidt lun. "Mini-cabanossi" spegepølser, smager skønt som en lille lækker-god-bid, hvis du luner dem lidt i f.eks. ovn eller micro-ovn, disse passer også godt til det sidste, nemlig ostefadet med div. iøjenfaldende "pynt til ganen". Sideløbende bør du have syltede små agurker, rødbeder og måske lune flutes. En flaske god rød- og hvidvin til, sætter "prikken" over det hele.
God arbejdslyst!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-01-06 16:22

--- og naturligvis forskellig slags godt rugbrød til!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 16:42

Vi plejer at bruge en slags "standard" buffet, som altid vækker jubel iblandt venner og familie.
Jeg køber en eller et par sider varmrøget laks, som jeg får tilsendt fra Bornholm. Den kommer efter et par dage med posten og er ikke dyrere end at skulle ud og købe alt muligt andet kød eller pålæg i et supermarked.
Dertil serveres en sauce verte af mayonnaise, creme fraische, dijon sennep, salt, peber, lidt ketchup, citronsaft og masser af frisk dild, persille og finthakket frisk basilikum. Hertil kan serveres nye kartofler kartofler, hvis det er sommer.
Desuden køber jeg en god paté eller 2, et udvalg af gode oste og måske en god spegepølse.
Hertil godt brød og et par gode, sprøde salater med alt muligt godt i: 3 forskellige slags grøn salat, tomater, agurk, dampede friske bønner, oliven + ristede pinjekerner.
Laksen skal lige lunes ca. ½ time i ovnen ved 150 grader inden servering.
Jeg lover dig, der vil ikke være et øje tørt!
Hvis du er interesseret skal jeg selvfølgelig nok give adressen til Bornholmeren videre.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-01-06 17:53

http://www.kandu.dk/Tip8735.aspx

Evt. flere forskellige slags fiskeretter med salat og grøntsager, lækkert brød.

Tunmousse er populær, selv for dem, der ikke kan lide fisk - det samme vil være tilfældet med tunpatéen!

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 17-01-06 17:56

uhm laks fra bornholm.

Jeg er ikke selv god til det med at sætte mad sammen så jeg bruger altid Karolines kogebog.

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.NSF/O/F2DF63774D2C7702C1256F1D0034196A

men jeg syntes at begge de ovenfor besvarelser er flotte, men på Karolines kan du se en masse med hvor meget man skal bruge til så og så mange.

Jeg syntes det er en god hjælp.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 17-01-06 18:02

ps jeg var lige inde på karolines - prøv at søge i søgefeltet på buffet - så skal du bare se løjer. Mange forslag.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-01-06 18:03

Nu bli'r jeg skisme sulten - og jeg vil ikke nøjes med en rundtenommer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 18:35

Ja, man kan mærke mundvandet trække til, ikke?
Gad godt at gå til en god buffet lige nu...

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 17-01-06 20:05

Oberwelt....
Jeg kan kun få tre opskrifter frem når jeg søger på buffet...

Maria

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 21:33

Maria, - vil du lave en buffet som kræver megen tid i køkkenet + forberedelse, eller vil du lave én, der kræver det minimale af dig? Det vil hjælpe lidt at vide det i forhold til hvad vi skal foreslå.
Er du glad for at lave mad, eller skal det helst "lave sig selv"?

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 17-01-06 22:20

Hej axelise. Jeg har sat en hel dag af til at forberede mad sammen med min svigerinde. Det bliver dagen før dagen. Så jeg forventer at bruge hele dagen på madlavning. Jeg kan godt lide at lave mad!
Men jeg havde forestillet mig nogle varme retter, nogle tærter, noget med fisk, noget pasta eller kartofler. Noget salat og noget sødt bagefter...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-01-06 07:34

Okay. Jeg vender lige tilbage senere med nogle andre idéer. Skal på arbejde om lidt.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-01-06 19:15

Quiche Lorraine(oste/bacon quiche) er meget velegnet til buffet. De kan evt. laves i forvejen og fryses ned for derefter at blive varmet op i ovnen.
Dertil kunne du lave krydrede frikadeller eller thai-fiskefrikadeller.
Hjemmelavet kartoffelsalat.
Blandet grøn salat.
Hårdkogte æg med tun (blommerne blandes med tunfisk, dijonsennep, mayonnaise, salt+peber og lidt citronsaft, - de halve æg fyldes nu igen med tunblandingen og pyntes med lidt karse)
Et udvalg af forskellige slags sild er altid godt (hvis det er frokost buffet)
Et udvalg af gode oste
Hjemmelavet hommus
Stegte marinerede kyllingelår

Det er ikke for at være nærig at jeg ikke giver dig opskrifterne med det samme, men de tager så lang tid at skrive, så du kan få dem, hvis du vil have dem. Ikke før, da det jo er muligt at du har helt dine egne opskrifter.

Jeg har opskriften på en helt vidunderlig kage til dessert, som er SÅ nem og hurtig at lave og smager SÅ vidunderligt! Den opskrift kan du også få!

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 18-01-06 20:35

Jeg har nu styr på de fleste opskrifter. Tusind tak for mange fine indlæg!!
Jeg har besluttet mig for at lave frikadeller som kød sammen med en masse tilbehør (pastasalat, kartoffelsalat, salat)
Tærter 2 slags. To fiskeretter (tunmousse og torskerognssalat).
Brød.
Derudover laver jeg formentlig en fødselsdagskringle og nogle kager. Måske fastelavnsboller.
Men nu mangler jeg noget kød udover frikadellerne? Jeg er ikke interesseret i kyllingelår og kan/vil heller ikke lave en steg. Det skal tilberedes dagen før, og skal kunne varmes dagen efter.
Jeg kan lige tilføje at jeg har inviteret 32 mennesker...

Maria

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-01-06 14:22

Noget kød:?? --- Hjemmelavet pizza i en hel bradepande. Kødfyld blandes selv af halvt hakket okse- og svinekød, iblandes med hakkede dåsetomater, hak. løg, evnet. præsset hvidløg, samt krydderier efter smag. Pizza deien skal hæve 1-1½ time, rulles ud og formes i bradepanden. Kødblandingen lægges på pizzabunden i et godt lag, - steges kun den halve tid ved 240 grader. Næste dag steges pizzaen færdig, efter at resten af ingredienserne er lagt på, - det kan være bacon, oliven, tomater, spegepølser af forsk. slag efter behag, pizza-krydderi drysses over og til sidst drysses eller lægges i skiver af en god ost med lidt smag i over. Spar ikke på kødfyldet! Bliver der for meget, kan det sagtens fryses ned til senere brug, f.eks. til pita-fyld.
Velbekomme!
MVH Akle