/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Firefox 1.5 character encoding
Fra : fk2001
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 17-01-06 12:05

Jeg oplever ved mange danske websider at firefox vælger forkert character encoding hvilket betyder at æ-ø-å vises forkert.

Men hvad er den rigtige character encoding? Her på kandu vises æ-ø-ø rigtigt når character encoding står til UTF-8. Men når jeg bruger yahoo e-mail skal character encoding stå til ISO 8859-1 for at æ-ø-å vises korrekt – og det er typisk på sider hvor kun ISO 8859-1 gengiver æ-ø-å rigtigt at firefox vælger UTF-8 i stedet.

Jeg har prøvet at ændre i instillingerne under View>character encoding, dog uden at finde en løsning.

Jeg bruger den engelske version af firefox. Jeg ved ikke om det er problemet. Jeg mener ikke at have set dette problem i tidligere versioner.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-01-06 12:23

- Tror at det er fordi at det er den engelske version, jeg ville prøve at skifte først hvis det var mig. Vh

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-06 12:34

Kan du komme med nogle eksempler? Jeg bruger Firefox 1.5 ,engelsk udgave, og har gjort det siden den blev frigivet, og har ikke oplevet problemer på hverken XP prof. eller w2k prof.

/berpox

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 17-01-06 13:14

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde nogle af de sider som plejer at give problemer, men min yahoo email bliver altid vist forkert. Nogle gange er det kun subject linien andre gange er det også hovedteksten. Hvis jeg klikker reply så bliver den originale hovedtekst altid gengivet forkert.

Hvis jeg går op under View > character encoding så står den til ISO 8859-1. Men af en eller anden årsag er jeg nødt til at klikke på ISO 8859-1 igen for at æ-ø-å bliver rigtigt gengivet.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-01-06 13:41

Måske kan noget så enkelt som en geninstallation af Firefox gøre tricket. Det er set før.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 17-01-06 14:36

Prøvede at installere en gammel ver. 1.07. Denne ser ud til at virke.

Herefter prøvede jeg med den danske ver. 1.5. Den giver mig samme problem om den engelske.

Er der ikke nogle der bruger ver. 1.5 som har en yahoo email adresse som kan duplikere dette problem jeg beskrev overnfor?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-01-06 14:44
Annuller spørgsmålet
Fra : fk2001

Dato : 07-02-06 09:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål