/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Er den mon "død"?
Fra : Axelise
Vist : 964 gange
50 point
Dato : 17-01-06 10:28

Jeg har en billig HP psc 1200 All-in-one, men den har såmænd fungeret perfekt i ca. 1 år-1½ år.
Efter en pause på ca. 4 mdr, hvor jeg slet ikke havde printet noget ud, duede den pludselig ikke mere. På udskrift med sort tekst er der nu underlige striber henover og teksten står også uklar ude i siderne. På farveudskrifter kommer ikke alle farver frem, men kun en underlig ubestemmelig fesen farve. Både farve- og sort patron er forholdsvis nye, så det skulle ikke være på grund af, at de er brugt op. Jeg har prøvet at tage begge patroner ud og har rystet dem kraftigt, for jeg tænkte at måske var farven lidt størknet efter ikke at være blevet brugt i nogle måneder. Men det hjalp ikke. Jeg har også prøvet at rense blækpatronernes "hovede", men det gjorde ingen forskel.
Desuden er printeren også begyndt at tage flere stykker papir med ind, når den skal udskrive istedet for 1 ad gangen, og det er virkelig irriterende.
Mon ikke jeg bare skal regne med, at den printer er "død" og færdig???
Eller er der andet jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 10:30

Det er dine blækpatroner, der er galt med, de er tørret ud.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 10:31

Desuden skal du "lufte" dit papir

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-06 10:43

Inden du kasserer den og blækpatronerne helt, så prøv følgende som jeg har haft held af et par gange:
Tag en patron ad gangenv - sæt den i en kop eller lignende, hvor du har lidt godt varmt vand med lidt eddike i - kun så meget så dyserne er dækket. Lad den stå 15-20 min. eller til du kan se farverne komme ud i vandet. Læg nu patronen i en plastpose med dyserne ned ad (oven på noget køkkenrulle) - bind en passende snor om snøvsen og slyng patronen kraftigt rundt. Hvis der er "flydende" blæk i, vil centrifugalkraften presse det ud af dyserne. Afprøv patronen og gentag evt. processen. Hvis det ikke lykkes efter 2. forsøg, er der nok ikke noget at gøre. Hvis blækket kommer ud af dyserne og den ikke printer ordentlig, er det højst sandsynligt printpladen foran på patronen der er kaput. Den kan godt ødelægges (varme) ved for megen print uden blæk.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-01-06 11:03

Hvis din printer skal stå "ubenyttet hen" i et længere tidsrum, anbefales det at tage blækpatronerne ud (indpakkes som tidl. beskrevet), samt slukke for printeren. Se for øvrigt i manualen til din printer hvad der er beskrevet. Når du så skal bruge blækpatronerne igen, skal man normalt køre renseprogrammet samt prøveprint på om alle farverne er korrekte, flere gange. Selv har jeg været oppe på i alt 14 gange før alt var perfekt og klar til print. Nogle gange "låses" blækpatronerne (en sikkerhedsforanstaltning fra producentens side at man bruger originale patroner) i disse tilfælde kan man købe en "resetter" der nulstiller patronen i forhold til printerens registrering af patronerne.
Papirudførsel i dubletter: Dette problem skulle ikke have noget med blæk og heraf printkvaliteten at gøre. Papiret skal luftes godt!!!

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 17-01-06 11:14

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=148025 655,- incl fragt ????

Så er det om det kan betale sig at sætte nye patroner i ?
Det er en 28 til 125,- samt en 57 til 125,- =250,- plus fragt

Det er lige det

zita

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 11:20

En 1200 maskine kører med HP nr. 56 + 57

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 17-01-06 11:27
Kommentar
Fra : zita30

Dato : 17-01-06 11:47

det gør det da ikke billiger

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 11:51

Zita-> Der er bobbelt så meget blæk i 56+57 som i 27+28, de kan købes her:http://ph-computer.dk//index.php?cPath=54&osCsid=18e3ef59c2004be8e0a72e9d702db95a

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 17-01-06 11:53

Jeg havde en "Brøler" som jeg havde købt i et byggemarkede. Den stod oven på min printer i længere tid. Pludselig kom der også mega mærkelige streger på mine print. Det var så fordi brøleren havde tabt hår ned i printeren, som så satte sig fast på printerhovedet
En lille rensnng og problemet var løst.
Dog lidt et tilfælde hvis det er lige præcis det samme problem du står med her

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 12:33

Tusind tak for al den respons! Det havde jeg slet ikke regnet med at få!
Jeg vil da lige prøve anyway's og akle's råd af inden jeg erklærer printeren for død.
Og jo, jeg bruger skam de rigtige hp patroner nr. 56 og 57, som jeg plejer at købe hos Refillexperten.
Jeg vender lige tilbage, når jeg har afprøvet diverse metoder. Jeg vidste faktisk ikke, at man skal pakke patroner ind, når man ikke bruger printeren i et længere stykke tid, men nu har jeg så lært det!
Og jo, selvfølgelig "lufter" jeg altid papiret, men den tager altså flere stykker ind alligevel. Faktisk er jeg lige nu nødt til at "fodre" printeren med 1 stk papir ad gangen for ikke at blive så vanvittig på den at jeg smadrer den!

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 17-01-06 12:38

peet49 det er 395 plus fragt det er ca 450,-

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=148025 655,- incl fragt ????

der er ikke længer noget fornuft i det. Det er blevet køb og smid væk

Det er 200,- så er den ny og med petroner

det er tåbeligt

zita

Kommentar
Fra : kvikke1

Dato : 17-01-06 12:55

Hejsa
Det er printerhoved der er størknet blæk på.
Tag det ud og læg det i håndvarmt vand, ca 5 min, så skulle det gamle blæk være væk, prøv igen hvis det ikke hjælper første gang,
med venlig hilsen¨
kvikke1

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 15:36

Nå, kære venner.
Èt eller andet ER der altså galt.
Har nu prøvet at sætte en helt ny farvepatron i og printet et billede ud. Og det ser bare forfærdeligt ud! DEt ligner et Andy Warhol-billede med underlige skygger og farver, som ikke ser helt rigtige ud.
Er der egentlig farven sort i en farvepatron? For måske er det dér den halter? Altså at min sorte farvepatron er gammel, så den ikke kan bidrage til billedet med sort.
Eller burde farvepatronen kunne dække alle farver uanset om den sorte er ok eller ej?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 15:40

Der er kun sort i nr.58, som er en fotapatron.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 15:55

Så det vil sige at nr. 57, som er en farvepatron, ikke har farven sort i sig?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-01-06 16:00

Det er rigtigt - Axelise

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 16:30

Nu har jeg gjort alt, hvad I alle har sagt.
Har prøvet anyway's råd af med patronernes dyser i varmt vand, - jeg har slynget og rystet patronerne og der kommer faktisk fint blæk ud i dem begge. Jeg har prøvet at printe ud med en ny farvepatron og prøvet med de gamle. Selv med den nye farvepatron ter printeren sig underligt. Først et ok print, - så prøvede jeg igen. Dennegang kom der så mange striber på, så man skulle tro at billedet var taget gennem en persienne! Næste print blev HELT håbløst med Andy Warhol-agtige farver og undelige skygger på billedet.
Så tak for alle gode råd. Jeg har nu selv erklæret min printer for "død" - jeg vil ikke længere eje det møg!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 17-01-06 16:31

Tak for svaret anyway.
De var nogle gode og kreative råd, du gav mig, så tak for dem!
Desværre var det ikke helt tilstrækkeligt. Øv! Nu ryger printeren altså....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-01-06 16:45

Ja, det hjalp jo så desværre ikke Det er jo åbenbart noget andet galt med "skidtet". heldigvis koster en printer ikke så meget, hvis du ikke stiller de helt store krav.

Til slut et lille tip. Hvis du vælger en HP igen, så se efter om den bruger patronerne 56 (sort), 57 (farve), 58 (foto). Så er du jo allerede ekstra patroner på lager.