/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ophængning af emhætte
Fra : Vatos
Vist : 2688 gange
50 point
Dato : 17-01-06 09:21

Hej

Jeg bakser med at sætte en frithængende emhætte op i loftet på mit køkken.

Beslaget som det hele skal hænge i skal skrues op i et pudset loft.

Jeg har brugt 4 stk 5,0x70 skruer som alle er spændt helt. Min Bosch skruemaskine klikker over i højeste niveau, så de sidder godt fast.

Jeg er bare nervøs for at emhætten river en del af loftet ned når den først er hængt op (eller efter ophængning ved første kraftige skub).

Hvad siger I?

Hvor meget kan sådanne skruer holde til og hvad med loftet??

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 17-01-06 09:30

Hvis maskinen klikker over har du godt fat i plankerne over,hvis du kun havde fat i pudset ville de slet ikke bide

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-06 09:42

Man er jo lidt nervøs når man skal sætte en 5000 kr's emhætte op over en 3000 kr's kogeplade.

3 af skruer fik fat i noget halvvejs og er spændt hårdt til. Den sidste fik ikke så godt fat, men kunne stadig spændes en del.

Sådan er emhætten med glasplade vejer jo en del.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 17-01-06 10:22

Jah,det er jo sådan set et skøn,du må kunne rokke /hive lidt og vurdere,hvis du er nervøs ,så skift skruerne med nogle længere,det må kunne gøres eén af gangen
Mvh

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-01-06 10:25

Kan du ikke komme til at afprøve trækstyrken inden du færdigmonterer emhætten, hvis du er i tvivl? Hver skrue skal som min. kunne bære 50 kg. hvis du skal have en vi sikkerhedsmargin.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-06 10:32

Ja, det kan godt være man skal sætte den op med nogle motherfucka skruer.....

Lige nu bruger jeg 5x70....

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-06 10:35

Du skal ikke være nervøs for om skruerne skal holde emhætten....de skal nok holde! Det er mere hvordan underlaget som skruerne skal "bide i" som er vigtigt. Hvis dette er ok, hvilket jeg ogaså forstår det er, bør du ikke have "søvnløse nætter" over det
I vores sommerhus hængte vi vores emhætte op med 5x30mm skruer i loftet som består af 19 mm opsømmet profilbrædder og det holder fint

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-06 10:38

pallenoc:

Hvilken type emhætte var det - en frithængende med glasplade?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-01-06 10:47

Tjanejjo... den er godt frithængende og af mærket THERMEX, hvid 60x60 cm, vejer ca. 20 kg. ligerner nærmest en skorsten på et bornholmsk silderøgeri.

/Palle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-06 11:03

Uha, kender problematikken.

Frithængende emhætter er noget DINGEL......

4 stk 5 x 70 kan bære en bil, men underlaget er som ovenfor nævnt de kritiske. Desuden spænder du op mod gipsloft, der er porøst. Derved risikerer du, at emhætten knuser gipsen, hvis den småvipper lidt, og derved har mulighed for at vippe endnu mere.

En mulig løsning, kan være at friskære gipsen, f. eks i et område på 35 x 35 cm. I hullet montere du en træflange som du f. eks kan lave i vandfast krydsfiner. Lav hul for VE-rør og opmærk hullerne til emhætten. Bor hullerne og slå 4 istagsmøtrikker M& eller M8 i. Når du har hullet i loften kan du lave de nødvendige lasker mv oppe i hullet. På med flangen. Skru den godt fast. Efterreparer og spartel, så det ligner en del af loftet.

Op med emhætten. 4 bolte + skiver og jeg garanterer at loftet kommer med ned, hvis emhætten gør.

Finder lige scanneren og sender en skitse

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-06 11:21

Det er ikke et gips loft, men et gammelt pudset loft med filt på.

Det metal som selve ophængningssystemet er lavet af er så tyndt at det kan give sig lidt uden at beslaget bevæget sig. Jeg tror nu efterhånden at det kan bære.

Jeg må sætte det op forsigtigt, og så hive og skubbe til det efter det hele er sat op (selvfølgelig forsigtigt) og se om det holder.

Tak for hjælpen

3773: Jeg ser frem til din mail. Jeg bestiller delene i dag eller i morgen!

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 17-01-06 11:44

anyway skriver noget om 50 kg pr. skrue. Det er lidt overdrevet. Så meget vejer emhætten jo slet ikke. Og der er 4 skruer! Desuden skal du være lidt forsigtig med at teste om hver enkelt skrue kan holde så meget. Kan en af dem kun holde 30 kg (hvilket er rigeligt) og du så kommer til at rive den ud så ødelægger du nemt hullet og skal bore de andre 3 om også for at få det till at pase.

Det skal nok holde! det tror jeg ikke du skal være nervøs for. Du skriver at skruerne fik fat i noget længere oppe og det er helt sikkert godt nok så!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-06 12:45

Netop!

Den falder ikke lige sådan ned, men skidtet kan nemt virke stygt dingelvorn......

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 20-01-06 09:49

Tak for svaret pallenoc.