/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
krav om træ på væg og loft
Fra : hynke007
Vist : 1391 gange
100 point
Dato : 17-01-06 07:01

hejsa.

jeg skal i gang med at bygge vidre på vores 1 sal. Og så er spørgsmålet om man må beklæde skrå vægge og loft med profil brædder? Da det er både flottere og nemmere end gips plader..

Hilsen Kim Hynkemejer

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-01-06 08:13

Det må du gerne
Vi har gjort det i de to sommerhuse vi har bygget, samt på 1. salen i det helårshus vi bor i.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-06 08:31

Da det er nemmere og pænere hmm det kommer an på om man vil bo i en cigarkasse ikke her.
Det passer heller ikke at det sku være nemmere der er ikke noget der er så godt og nemt og hurtigt at arbejde i som gips og når det så er spartlet ordentligt får du store ubrudte glatte vægflader i stedet for en masse støvsamlende kanter på alt det træ .Og endelig er der prisen det er også billigere at lave i gips
Mvh sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-01-06 09:06

Du kan jo også bruge loftplader med glat overflade (evt. vibopan)
Hos byggemarked har de et lille hæfte fra Rockwool som hedder "den lille lune" og der står lidt om isolering og dampsærrer så du får lavet det ordentligt.
Vægge du kan "læne" dig op ad bør have 40 cm fra midten til midten af dine lægter/rækler.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-06 09:34

Sune:
Ja, "nogle kan lide moderen og andre datteren"!
Vi bor selv i et hus fra 1902, og vi har trælofter på i mange af vores rum, og det fortryder vi ikke.
Mht. træ på vægge og lofter i vores sommerhus(e), så FORVENTER folk nærmest at der ikke er gips og tapet på væggene når de her lejet det for en periode....de forbinder dét at bo i sommerhus med træ og lyse rum.
Kim:
Forstæt du bare med det som du er begyndt på, det er både pænt og giver et godt "indeklima" for "øje og sjæl" ...og det er som nævnt IKKE ulovligt

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 17-01-06 09:47

Hej 007!
Jeg tillader at blande mig!
Om man må beklæde vægge og loft med brædder, kan man godt svare ja til, men det kan være lige så rigtig at svare nej.
Det afhænger af hvilken type du anvender. Bor du udenfor København og Frederiksberg, er Bygningsreglement for småhuse gældende, også kaldet SBI anvisning 189.
Heri kan man læse at overflader skal være mindst som klasse 2 beklædning.
Profilbrædder med min 15 mm tykkelse(dvs. at der hvor der er spor er udfræsninger i brædderne skal de være min. 15 mm) opfylder kravene, når den bagvedliggende isolering er fastholdt.
Og det kan gøres enten med jertråd eller forskallingsbrædt på maks. 25 mm tykkelse.

God førnøjelse med opgaven

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-06 16:35

reglen ang træ lofter gælder ved etage byggerri dvs flere lejemål oven på hinnanden

Godkendelse af svar
Fra : hynke007

Dato : 17-01-06 19:24

Tak for svaret pallenoc.