/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny PC'er
Fra : food_life
Vist : 307 gange
100 point
Dato : 17-11-02 13:13

Jeg er ved at købe ny PC. Jeg har tænkt mig at sammensætte den som nedenstående, er der noget jeg har overset? Kan jeg gøre det bedre inden for ca. samme beløb? eller?

1. CD-Brændere - LiteOn, LTR-52246S Internal Retail
2. DVD-ROM Drev - Asus, DVD-E616
3. Grafikkort - InnoVISION, Tornado GeForce4 Ti 4400 TV-Out
4. Kabinetter - Chieftec, Dragon Full Tower DA-01WD ATX
5. Bundkort - Asus, P4PE/L/SATA/GD
6. Harddiske - Seagate, Barracuda V 120GB
7. Ram-Blokke - DDR-SDRAM PC2700, Samsung 1024MB
8. Skærme - Samtron, Economic 76DF (har en bedre - dette er en nr. 2)
9. CD-Brændere - LiteOn, LTR-52246S Internal Retail
10. Processorer - Intel, Pentium4 Northwood2 2.4GHz In-a-Box
11. Disk Drev - Diskette Drev, Mitsumi
12. Tastaturer - Logitech, Cordless Desktop Optical 2001

Har et godt lydkort som bibeholdes!

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-02 13:30

Hej food_life

1. Jeg formoder du kun skal bruge 1 cd-rom brænder
2. ASUS, er gennerelt godt. Et sikkert valg
3. Kender det ikke, men chipsettet er det samme på de fleste grafikkort
4. Er selv tilhænger af enlight kabinetter, da de er rummelige og utroligt nemme at åbne.
5. Igen ASUS med seriel ATA, du bør sikre dig det understøtter USB2, da det nok er en standard vi kommer til at høre mere til, Intel chipset virker fornuftigt. Dette board tror jeg også jeg ville have valgt.
6. Er det en SATA disk ?
7. Tjae ram skal der til. Personligt er jeg ikke tilhænger af Samsungs produkter, men deres ram kender jeg ikke.
8. Du skriver at du har en bedre skærm, prøv ellers at kigge på en LG-skærm, de giver meget for pengene syntes jeg.
9. Du har en brænder i forvejen.
10. Ja, jeg er også INTEL mand, så jeg har ingen indvendinger
11. Kender det ikke, men mon ikke de er lige gode allesammen.
12. Her ville jeg have valgt et Microsoft natural keyboard, men det er smag og behag.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 17-11-02 13:35

Tak for svaret, naturligvuis skal der kun være en brænder, en fejl! Hvad er en SATAdisk?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 13:45

SATA eller Seriel ATA, er den nye standard for Harddiskbus med overførelseshastigheder på 150 MB/s og senere op til 600MB/s.
Nuværende Harddiskbus parralel ATA har maksimal overførelseshastighed på 100 MB/s og man skønner det vil være for lidt til de nye hurtige diske.

Derfor, hvis du vælger dette motherboard med SATA, skal du også benytte en SATA disk. Motherboardet fås dog også med Parralel ATA (som vi kender det fra i dag)

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 14:06

Hej Foodlife,

SATA eller S-ATA står for seriel Ata... du ka' i denne artikel "Hurtigere harddiske med Serial ATA" fra PC World, få lidt yderligere infor... -->
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2238
en S-ATA disk har en større båndbredde kapacitet end en alm. harddisk, og så er der også et par andre ting jeg ikke ka' huske...

der er en review af bundkortet her og det ser rigtig fint ud... -->
http://www.explosivelabs.com/reviews/asus_p4pe/
eller fra ASUS's egen side... -->
http://www.asus.com/mb/socket478/p4pe/overview.htm
den har fået vældige gode anmeldelser, og den har da noget power, samt USB 2.0 som SRHansen også nævner... den eneste ulempe jeg sådan vil mene der er med den, er at den bruger Onboard lydkort... men det behøver jo selvfølgelig ikke være et problem...

ang. brænder, har jeg hørt rygter om at DVD-brænderne nok snart vil falde i pris... så jeg vil tro at inde for de nærmeste par måneder vil det være muligt at få en DVD-brænder til en 8-900,- kr. samt priserne på DVD-skiverne til at brænde dem med er raslet ned i pris også... så hvis du gerne vil ha' en lidt større kapacitet til at brænde på/med... ku' det måske være en ide at vente lidt med den...

men jeg vil også tilslutte mig SRHansen og sige at listen ser rigtig fin ud...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 14:14

Hej strarup

Det var sandelig lidt af en "bombe" du sprang der Jeg håber det ikke kun er et rygte med DVD-brænderne. Vi må håbe de er kommet lidt længere med den endelige standard (cdrw- versus cdrw+) til den tid.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 15:11

Hej Srhansen,

yupper...

men jeg havde vist ikke fået læst en af artiklerne ordenligt... det vist først til næste år de forventer den til at ligge omkring en 800,- kr. -->
http://www.tweaknet.dk/nyheder/2002/10/641.asp
idet de skriver... "Til årsskiftet ventes grossist-prisen at være faldet til omkring 1.200 kr. og indenfor et år ventes priserne at falde til 800,- kr."

jeg ka' ikke lige finde de andre sider, jeg også har set der har nævnt det... men der er flere indikationer der peger i den retning at priserne vil falde kraftig ned til det prisleje... en af årsagerne er helt sikkert den krig der har været omkring standarderne og prøve at få forbrugerne med til at højne lige netop den standard den pågældende producent støtter... men det er jo kun en fordel for os, for jo mere de konkurere jo større chance er der for vi snart ka' købe en billig dvd brænder...

der er også en artikel her... men den er mere på DVD skiverne... "Memorex bekræfter faldende DVD-priser" om det også lige omfatter selve DVD-brænderne er jeg i tvivl om... selvom jeg synes at fornemme det imellem linjerne...
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12431

du ka' bla. også fra denne artikel se at HP har dumpet priserne... "HP dumper prisen på dvd-brændere"... -->
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,gid=11755
det skyldes bl.a. Sony som lancerede denne "Multi brænder"... "Sony introducerer multiformat DVD brænder"... -->
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12393

selvom det er spøjst, at HP dumpede priserne, når de nu bruger dvd+rw formatet, som Microsoft har valgt at ville la' Windows understøtte... "Microsoft vælger side i dvd-krigen"... -->
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,gid=10322
men det viser vel også bare hvor meget "magt" forbrugerne har... de er sku' ligeglad med hvilket format det er der bliver brugt... sålænge det bare er billigt, og hvis en producent vil ha' solgt deres product ska' de jo nok sørge for at få lavet et program der virker i windows til at understøtte det...

så der er flere og flere ting som jeg synes peger i den retning, samt der været nogle rygter omkring det... så jeg tror heller ikke det vil være længe til at de ligger nede under en 1000,- kr.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : garageport

Dato : 17-11-02 15:15

Hej er der noget der kan sige mig,hvorfor min pc skriver press f1 to resume

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 15:24

lol, ja det er sku' os forbrugere der vil bestemme

Iøvrigt sjovt, som du nævner, for 2 mdr. siden så det ud til at dvd+ standarden skulle vinde, da alle undtagen pioneer bakkede op omkring den. Nu syntes jeg faktisk at billedet har vendt sig, måske fordi at prisen på dvd- skiverne er meget lavere end prisen på dvd+ skiverne, derfor har et stort antal "utålmodige" kunder allerede købt sig en dvd- optager, stik mod producenternes forventning

Med hensyn til drivere, tror jeg du har helt ret i at Microsoft eller andre hurtigt ka' få bikset en sammen, det burde ikke være det store problem.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 15:26

Hej garageport

Den har sandsynligvis svært ved at se dit tastatur, tjek stikket.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 17-11-02 18:15

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : garageport

Dato : 17-11-02 18:40

Det virkede ikke,kan det ikke være Harddisken??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 19:50

Hej garageport,

siger den ikke noget ud over "F1"?

umiddelbart kommer den med "F1" eller "Del" eller noget tredje når man ska' ind i BIOS... jeg ved ikke om det er det følgende der er galt... men det er et gæt...

jeg tror det umiddelbart er din processor... idet jeg selv har været udsat for det... men idet jeg ikke har flere oplysninger fra dig, ved jeg selvfølgelig ikke om det er det...

dette problem ka' f.eks. skyldes hvis computeren ikke er blevet lukket ordenligt... eller gået kold under opstart eller noget andet... der er utallige muligheder... selvom min hastighed på processoren var angivet korrekt sku' jeg så bare ind og acceptere den igen, før den vil gå væk fra dette problem...

hvis du ikke ka' komme ind i BIOS ved at trykke på den tast den skriver, ku' det jo godt tyde dit tastatur ikke funker ordenligt... men nu ved jeg så ikke om du ka' komme ind i bios'en eller ej...

mvh.

Strarup