/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ondt i halsen
Fra : BerndJ
Vist : 10210 gange
100 point
Dato : 16-01-06 19:55

Gode råd mod ondt i halsen (ingen !! feber) efterlyses (udover varme drikke ....)

På forhånd TAK!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-01-06 20:00

Apoteket har 'Strepsil' tabletter - det er sugetabletter, de fåes både med og uden sukker og både med citron og honningsmag. Jeg kan ikke vide om de hjælper dig men de hjælper på os, her i huset

God bedring!

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 20:02

Tja,,, jeg syntes nu også at noget koldt at drikke kan hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-06 20:03

Pbermynte-olie dråber. Du kan købe en flaske i Matas, - den holder i 100 år!
Dryp 1 dråbe pebermynteolie på hånden og slik dråben i dig. Det har størst effekt hvis du ikke drikker eller spiser noget et stykke tid efter, så olien rigtig kan rense i halsen. Pebermynteolien har en naturlig desinficerende effekt og lægger sig som en hinde dér, hvor du har ondt. Du kan også hælde 1 dråbe i 1 glas varmt vand og drikke det langsomt.

På mig hjælper det også med noget varmt om halsen; sov de næste nætter med et silketørklæde eller et uldent halstørklæde om halsen.

På apoteket kan du få nogle sugetabletter, som bedøver i halsen og hjælper mod smerter. Kan dog ikke lige huske, hvad de hedder.

Og så er det iøvrigt vigtigt at drikke RIGELIGT, da du fjerner belægninger i halsen ved at drikke en masse. Uanset om det er koldt, lunkent eller varmt, det du drikker.

En god rom- eller cognacs-toddy er også perfekt!
Fyld et snapseglas med rom eller cognac, tilsæt 2 tsk sukker + kogende vand. Man går ud som et lys og sover pragtfuldt, og det føles SÅ godt i halsen!

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 16-01-06 20:05

Snapseglasset med rom eller cognac skal hældes over i en kop, glemte jeg at sige, så der er plads til det varme vand!

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 16-01-06 20:09

Tak for svaret Satellit - det med pebermynte er nyt for mig - det skal afprøves omgående !!

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 16-01-06 20:45

"På apoteket kan du få nogle sugetabletter, som bedøver i halsen og hjælper mod smerter. Kan dog ikke lige huske, hvad de hedder. "

De hedder Hexokain og kan varmt anbefales. Jeg døjer i øjeblikket med forfærdelig tør hoste blandet med kriller i halsen - mest om natten.

Hexokain lindrer, desinficerer og virker let bedøvende og beroligende på halsen.