/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nyt job efter udstået straf
Fra : oberwelt
Vist : 909 gange
81 point
Dato : 16-01-06 19:34

Kriminalitet betaler sig.

Efter strafafsoning kan man blive ansat i Kbh.s Kommune.

Jeg går godt nok ind for (i princippet) at når man har udstået sin straf også skal behandles som lige værdig, men en pædofil får jo aldrig arbejde i en børnehave - så burde Kurt Thorsen ind i etaten hos Ritt Bjerregaard?

Hvad mener i om udstået straf og job muligheder - har I eller nogle I har kendt haft ligeså let ved at få arbejde efter evt. straf?

Jeg kan godt lide Thorsen og det er da dejligt for ham, men jeg syntes sgu egentligt at det giver lidt ridser i lakken til Ritt, Kbh.´s kommune og socialdemokraterne?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-06 19:40

Nu er der foreløbig jo kun tale om en idømt samfundstjeneste, som angiveligt endnu ikke er gokendt af Direktoratet for Kriminalforsorgen, der administerer den slags.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 16-01-06 19:47

SAMFUNDSTJENESTE ER VEL EN DEL AF STRAFFEN, FOR KURT THORSEN, MÅ DET DA OGSÅ VÆRE BEDRE END AT SIDDE INDESPÆRRET.
DET MÅ VEL OGSÅ VÆRE NÆRLIGGENDE AT SAMFUNDSTJENESTE UDFØRES HOS DET OFFENTLIG END HOS EN PRIVAT ARBEJDSGIVER.
DET OFFENTLIGE KAN VEL NÆRMEST IKKE SIGE NEJ, DET KAN EN PRIVAT ARBEJSDGIVER.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-01-06 19:49

Det er ikke en normal job,det er samfundstjeneste han skal afsone på rådhuset. Og det er vel ok?
alimak

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 16-01-06 19:55

Hvorfor skulle de private arbejdsgivere sige "nej tak"...

-Han kunne vel hjælpe lidt med bogholderiet...hihi

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 16-01-06 20:16

Nu er Kurt Thorsen ikke psykopat ligesom 80 % af dem der sidder i de danske fængsler.
Dette betyder at han kan lære af sine fejl og lade være med at begå dem igen.
Det kan en psykopat ikke. En psykopat vil altid lave lort i den for andre mennesker uanset hvor de går. Jeg ved godt at der er uendelig mange grader af psykopati, men man kan ikke kureres for psykopatiske træk. En psykopat der er voldelig er en tikkende bombe selvom personen har siddet i spjældet og burde have lært lektien, for det har de nemlig ikke! De kan ofte slet ikke se at der er noget forkert i at gøre andre ondt for de kan ikke føle empati.
Sådan nogle mennesker burde der blive lavet noget specielt for, så de ikke skal gå frit rundt iblandt os andre synes jeg. (gummiceller for de meget voldelige på livstid)
Det er rbare lidt et problem da ca. 3% af alle mænd er psykopater og ca. 1% af alle kvinder så der er ret mange af dem.
Men Kurt Thorsen er bare en mand der er blevet fristet til at gøre noget galt og han har nok lært sin lektie! Derfor ser jeg ikke noget galt i at han får sig et alm. arbejde igen. Han har bødet for sin fejl og så må det være det.
...gør han noget lignende igen må man så overveje, om det skal have yderligere konsekvenser for ham, så han kan blive udelukket fra bestemte stillinger inden for det offentlige, hvis det har noget med økonomi at gøre f.eks. Om private vil ansætte ham og stole påham må være deres egen sag.

Accepteret svar
Fra : MonkeyMan

Modtaget 81 point
Dato : 16-01-06 20:23

Kurt Thorsen er sluppet ALT ALT ALT for billigt...

Tænk på alle de mennesker han har frarøvet flere millioner fra... Folks pensionsopsparing.. og så kommer han ud, og får muligheden for at lave samme nummer igen...
Vil give Oberwelt ret i, at han skulle forbydes alt arbejde med regnskaber...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-06 20:25

Man skal da heller ikke tro at "makkeren" i sagen er blevet frataget muligheden for en jobmæssig fremtid. Journalistuddannelse under afsoningen.

Det må da være et mål, at straffede bliver i stand til at klare sig selv efter udstået straf og skulle Thorsens samfundstjeneste udmynte sig i offentlige opgaver skal vi skatteborgere nok bare være tilfreds med, at få en velkvalificeret person.

Stod det til mig ville man i højere grad give samfundstjeneste til lovovertrædere der har begået ikke personfarlig kriminalitet-

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-06 20:29

MonkeyMan, du har åbenbart ikke opdaget hvem der er de største tyve - måske fordi de ikke sidder i fængsel.!!!
Jeg har for øvrigt p fornemmelsen, at PFA ville have tjent en hulens masse penge hvis han havde fået lov til, at gøre det færdigt.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-01-06 08:05

DET KAN DA OGSÅ GODT VÆRE KURT THORSEN SKAL VASKE TRAPPER ELLER DELE BREVE OM PÅ RÅDHUSET, DER SKAL VEL OGSÅ VÆRE NOGEN TIL AT HOLDE DØREN FOR BORGMESTRENE.

ELLER LAVE KAFFE-HVEM VED.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-06 08:06

KimOtto skrev så viseligt......

Citat
Nu er Kurt Thorsen ikke psykopat ligesom 80 % af dem der sidder i de danske fængsler

Hvor har du den viden fra, at 80 % af de indsatte i danske fængsler er psykopater? Gider du dokumentere at 3.352 fanger ud af 4.191 er psykopater? Mens du er i gang med dokumentationen, så fortæl osse lige hvorfra du ved, at Thorsen IKKE er psykopat

Tak iøvrigt for redegørelsen vedr. psykopater. Nu kan jeg ikke lige se hvor i den mavesure oberwelts sp. der spørges om en definition på psykopater, men det er jo altid rart at få gl. og almen viden genopfrisket i et så lettilgængeligt sprog, at alle kan være med.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-01-06 10:50

Jeg mener som udgangspunkt, at når man har udstået sin straf skal man have mulighed for at arbejde på lige fod med andre. Undtagelsen hertil er så, at pædofile ikke skal arbejde med børn, røvere ikke skal køre pengetransport mv. Endvidere synes jeg nu godt at jeg kan føle at selvom man har udstået sin straf, er det ikke ensbetydende med at straffen har været korrekt. Tag for eksempel tossen der påkørte tre i Brønshøj, herunder en gravid fordi han skulle lege på vejene - straffen er lige NEDSAT af højesteret. Jeg ville personligt have svært ved at acceptere at han har "udstået" sin straf når han bliver løsladt og ansætte ham til at side bag et rat eller lignende, når han har udvist en så ringe dømmekraft.

Thorsen skal afsone sin sidste del af straffen som samfundstjeneste. I mine øjne er stillingen hos Kbh. Kommune ikke at betragte som en straf, men derimod et jobtilbud. Thorsen ærger sig nok ikke over at skulle på arbejde og aftjene sin samfundstjeneste som andre der bliver sat til at feje gader o.lign.

AMP

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 17-01-06 11:35

Det med at 80% af de indsatte i de danske fænglser er psykopater er noget jeg har fået af vide af en læge der arbejdede på psykiatrisk afdeling.
Det er ganske vist "kun" 3% af alle mænd og 1% af alle kvinder der er psykopater, men at 80% af dem der sidder i fængsel er psykopater bevidner jo så bare at de har væsentlig nemmere ved at lave noget lort fordi de ikke kan skældne rigtigt fra forkert.

Og jeg ved selvfølgelig ikke om Kurt Thorsen er psykopat. Det tror jeg ikke han er. Det kan dog godt være at han er narsissist. Det er også en slags psykopat. En narsissist er bare ikke selvdestruktiv som en psykopat. I stedet har en sådan person et så gigantisk ego at de ser sig selv som 100% fejlfri og de kan på ingen måde overbevisis om at de måske har begået en fejl. De kan være helt kolde og umulige at arbejde sammen med. Har selv haft en chef som var narsissist. Han var en rigtig led fyr at være i nærheden af. Man kunne mærke det på de dage hvor han ikke var på arbejde og så selvom at man ikke umiddelbart viste at han havde fri. (Og det var altså på en stor fabrik med 65 medarbejdere)
Om Kurt Thorsen har nasissistiske tendenser kan være svært at vide. Det har mange virksomhedsledere da sådanne mennesker ofte søger lederstillinger for at få magt.
Har han det er det ikke smart at ansætte ham!!! men det tror jeg umiddelbart ikke han har.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 10:08

Jeg mener, at det er helt okay, at Thorsen afsoner den sidste del af sin straf på Kbh.'s Rådhus.

Det handler jo om, hvad formålet med at straffe er. Er det en hævnakt eller er det en form for resocialisering. Hvorfor skal Thorsen gå og feje gader, når han er en veluddannet mand? Fordi han skal ydmyges. Det er totalt misforstået, at der skulle komme et bedre menneske ud i den anden ende af straffesystemet, fordi han er blevet ydmyget, tværtimod.

Og med hensyn til psykopater, hvad gør et menneske til psykopat? En er årsagerne er netop ydmygelse af grov karakter.

De som mener, at samfundstjenesten på rådhuset er straffefrit.....sludder. Thorsen kan jo ikke tjenepenge på sit arbejde. Det kan han i det virkelige liv, og det kommer han til igen, når samfundstjenesten er overstået, hvilket jeg overhovedet ikke kan se noget forkert i, blot han denne gang vil gøre det på ærlig vis.

Godkendelse af svar
Fra : oberwelt

Dato : 18-01-06 17:11

Tak for svaret MonkeyMan.

Vi er stort set enige - jeg har faktisk sympati med Kurt Thorsen men derfra og til at anerkende samfundstjeneste/job i Kbh kommune med mindre det er at feje blade eller tømme skrald, der er langt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-06 17:25

Der er noget de herrer har totalt misforstået omkring samfundstjeneste.
Samfundstjenesten er ikke en straf i sig selv, straffen er at arbejdet udføres ulønnet og jo bedre kvalifikationerne er til det arbejde der skal udføres jo større er den del af straffen da det potentielle løntab er større, og samfundet får jo mere på den måde.
At sætte folk til at tømme skrald og feje blade sammen som straf er da en nedvurdering af de mennesker der den slags som et reelt job.

Jeg læser forargelsen hos nogle der mener at jo højere på strå jo dybere skal man falde og så har I ikke engang fattet, at en fængselstraf blandt samfundet udskud er en større straf for den der ikke kender spillereglerne hos den slags mennesker og ej heller er vant til deres hygiejniske standard mv.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 17:50

Enig Bjarne

Men hævn er og bliver jo den første følelser, mennesket får, når nogle træder ved siden af, selv om resocialisering er bedre for samfundet i det lange løb.