/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Zippe mapper og filer via opgavestyring?
Fra : martin1000ben
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 17-11-02 04:53

Hejsa

Jeg står og skal have taget en daglig backup af nogen filer, dette skal gøres om natten på min server.
Det skal selvfølgelig gøres automatisk

Jeg har lige PT til rådighed WinRar 3.00 men hvis andre programmer kan anbefales høre jeg gerne nærmere :)

Mit OS er Windows XP

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-11-02 05:35

Hej Martin!

Hvad med at bruge Windows XP (NT) egen backup?

Du kan installere programmet fra din Windows XP CD fra \valueadd\msft\ntbackup\ntbackup.msi

Backup-programmet er nemt at bruge, og du kan definere hvornår sikkerhedskopiering skal køres via "Planlagte opgaver" som også kan defineres i backup-programmet.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : martin1000ben

Dato : 17-11-02 05:40

Bjarne_H
Desværre nej - Det kan ikke lave det om til ZIP filer og det SKAL være zip filer nemlig, da det skal over på en andens computer hvor det skal ligge og opbevares indtil den dag jeg får brug for backuppen, eller han skal se hvad den indeholder. og muligvis skal det også over på en Linux dåse, så M$ programmer kan ikke bruges KUN hvis de ka pakke i zip filer

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-11-02 05:54

Hej igen Martin!

OK - men prøv at overveje løsningen alligevel, du kan jo kopiere backup-filen over til den anden komputer og der gendanne når hvis. Windows XP backup-program samler det sikkerhedskopierede i en fil, som du nemt kan kopiere til anden computer. det er den måde jeg laver backup.

Her er et link til et freeware zip-program: http://www.7-zip.org/ som man evt. kan lave noget automatik med.

Men OK - det kan jo være, der er andre der har et bedre bud!

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-02 08:45

Hej Martin,

der findes f.eks. "Cobian Backup 4.0"... -->
http://www2.educ.umu.se/~cobian/cbu4.htm
den ka' lave backup samt pakke det i zip format, og så er det freeware...

eller "RKopie 1.1"... -->
http://home.hccnet.nl/s.j.francke/rkopie/rkopie.htm

eller Back it up... jeg ka' ikke lige gi' det direkte link, da man bliver redirektet derfra til forsiden, hvis man skriver den direkte adresse...
men når du går ind på denne side af så bare tryk på den øveserste knap... "Back it Up"... -->
http://w1.321.telia.com/~u32102551/backitup.html

og der er en del flere gratis programmer, der også ka' gøre det... linkene til programmerne er hentet fra denne side hos WebAttack... "Backup Tools"... -->
http://www.webattack.com/freeware/system/fwbackup.shtml
så istedet for jeg remser flere op, ka' du jo selv gå ind på siden og gennemgå den...

de har også en tilsvarende side, der istedet for freeware indeholder shareware... -->
http://www.webattack.com/shareware/system/swbackup.shtml

det var lige det jeg sådan ku' komme i tanke om... jeg har ikke afprøvet nogle af programmerne, så om de virker efter hensigten, har jeg ingen anelse om...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : martin1000ben

Dato : 17-11-02 21:10

starup
Tillykke du vinder pointene - Cobian Backup 4.0 var præcis det program jeg søgte efter...
Undskyld jeg lige spørger, men kendte du det program i forvejen, eller søgte du på google eller lign. ? - I så fald hvad søgte du på?

Godkendelse af svar
Fra : martin1000ben

Dato : 17-11-02 21:13

Tak for svaret strarup. Cobian Backup 4.0 var præcis det jeg søgte efter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 13:01

In article <3eEB9.14624$HU.1111537@news010.worldonline.dk>,
martin1000ben.news@kandu.dk says...
> Jeg står og skal have taget en daglig backup af nogen filer, dette skal
> gøres om natten på min server.
> Det skal selvfølgelig gøres automatisk

Jeg satte selv noget lignende op forleden dag. Jeg lavede en BAT-fil
med de relevante kommandoer og satte scheduler til at køre den en gang
i døgnet.

Jeg benytter Info-ZIP: Et freeware ZIP program, der kan køres fra
prompten: ftp://ftp.info-zip.org/pub/infozip/WIN32/zip23xN.zip

En linie fra BAT-filen er
zip -u -o -q -r S:\Backup\Mirror\Toke\University.zip F:\Users\Toke
\University -x *.tmp

-u Opdater kun ændrede filer i arkivet
-o Opdater ZIP-filens dato til datoen fra den nyeste fil
-q Slå quiet-mode til: Når man pakker flere tusinde filer tager det en
del ekstra tid hvis alle filnavne skal skrives ud i promptvinduet.
-r Rekursion
-x Lad være med at pakke *.tmp filer

Jeg laver backup til en sekundær harddisk, men det skal ske til en
ekstern server, når jeg får en harddisk hjem fra reparation.

En mulighed er at mounte et drev til en delt mappe på serveren. Jeg
ville dog foretrække et FTP-program der kunne køres uden opsyn og som
kun opdaterede ændrede filer. Jeg har desværre endnu ikke fundet noget
der virker tilfredsstillende.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>