/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
frakendelse af kørekort
Fra : legind
Vist : 1189 gange
50 point
Dato : 16-01-06 14:01

hvor stærkt skal man køre i byen for at få betinget frakendelse af kørekort

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 16-01-06 14:07

30 % mener jeg..men kan ikke huske det.
Følger lige med i tråden her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 14:10

Reglerne om klippekort trådte i kraft 1. september 2005. Hvis du får 3 klip inden for 3 år, får du frakendt kørekortet betinget.

Hvis du har taget dit første kørekort for mindre end 3 år siden, er reglerne strammere. Så får du kørselsforbud allerede efter 2 klip inden for 3 år.

Hvad får jeg klip for?
Du får et klip, hvis du fx overskrider hastighedsgrænsen med over 30 %, kører med for kort afstand til den forankørende, kører ulovligt i nødsporet, eller undlader at spænde passagerer under 15 år fast.
>>

Kan jeg få flere klip på én gang?
Ja, det kan du godt. Der er ikke rabat for at begå flere ting samtidigt.
>>

Hvad er et klip - og hvor længe gælder det?
Hvis du får et klip, bliver det registreret hos politiet. Dit kørekort bliver ikke klippet i stykker.
Hvert klip bliver slettet efter 3 år.
>>

Hvad er en betinget frakendelse?
Du beholder kørekortet, hvis du består en kontrollerende køreprøve (dvs. en almindelig teoriprøve og en praktisk køreprøve). Derefter har du 3 års prøvetid.
>>

Hvordan er reglerne for nye bilister?
Hvis du har taget dit første kørekort for under 3 år siden, er reglerne strammere for dig. Du får kørselsforbud allerede efter 2 klip.

fra dette link

http://www.sikkertrafik.dk/1a3000a

Kommentar
Fra : legind

Dato : 16-01-06 14:10

hvor meget har man så kørt i km.t

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-06 14:13

http://www.sikkertrafik.dk/2e1d3e80

og her kan du beregne bødestørrelsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 14:15

Når jeg prøver omregneren, ser det ud til at man bliver frakendt kørerkortet ved 85 i timer i byen hvor den tilladte hastighed er 50

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-01-06 14:21

Kørekortet frakendes betinget ved en fartoverskridelse på 60 % første gang, man bliver taget.

3 fartbøder med en overskridelse på 30 % udløser også en betinget frakendelse.

Ved en fart på 160 km/t. Dette er kun relevant på motorvej med 130 km/t, da man ikke overskrider reglen om 30 % overskridelse.

http://www.sikkertrafik.dk/1eb83e80

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-01-06 14:26

Nordsted1.

De 85 km/t var korrekt, da man for et par år siden først fik en betinget frakendelse ved mere end 70 % = 85 km/t. Nu er grænsen ved mere end 60 % = 81 km/t.

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 16-01-06 14:32

Tak for svaret Nordsted1.lige det jeg skulle bruge