/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Afinstallation af windows xp
Fra : kasper006
Vist : 683 gange
150 point
Dato : 16-01-06 13:41

Hej

jeg har fået mit windows xp installeret 2 gange, så når jeg starter min computer op får jeg mulighed for at vælge hvilke windows jeg vil starte. Hvordan får jeg afinstalleret det ene windows uden at formatere?

Tak

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-06 13:59

Følg denne guide her http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29 så kan du komme af med det ene.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 16-01-06 14:09

Hej bentjuul

den guide der er link til fjerner kun valget mellem de to windows ved opstart, men jeg vil gerne afinstallere det ene windows HELT så det ikke ligger på maskinen mere.

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 16-01-06 14:23

brug pationsmagic 8,0 og formater den partion ellers han jeg ikke se andre udveje ind og lave en helt ny xp install og formatere det hele og så kun ligge en ind husk og gem dine prog så du ikke skal hente dem igen lig dem på en anden HDD eller cd/dvd.

Accepteret svar
Fra : nuber2

Modtaget 85 point
Dato : 16-01-06 14:23

1 kontrolpanel->system(faneblad), knappen start og genoprettelse
2 klik redigerog fjern den uønskede opstart
3 genstart og se om det virker

4 slet den mappe, den 2. xp er installeret i.
Kode
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
[u]multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect[/u]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WIN2="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Min boot.ini, slet det "ikke-ønskede" operativsystem ved at slette den linie der nævner det.
I system->avanceret kan du osse skrue op og ned for ventetiden eller helt fravælge systemvalget.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-01-06 14:27

er de installeret på hver sin partition eller på samme ?

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 16-01-06 14:57

de er installeret på hver sin partition. men det var faktisk ikke med vilje. jeg blev nød til at formatere min computer fordi at der var et program der havde byttet rundt på drevbogstaverne. er der nogen der ved hvordan jeg får skiftet dem tilbage så mit nuværende D drev bliver til C og C bliver til D

Kommentar
Fra : NOzone

Dato : 16-01-06 17:15

Det kan gøres med et lille program der hedder diskmgmt.msc. Det ligger i windows. Gå i søg, så skulle den gerne finde det. Ellers gå i start menuen og kør programmet. Det kan skifte dine drev bogstaver tilbage igen... Du bliver nok nødt til at kalde et af dine drev et helt tredje bogstav for at få dem byttet tilbage.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 17:25

H klik denne komputer-administrer-diskhåndtering-h klik på C drev-skift drev bogstav og sti-fjern
H klik på D drev gør det samme
H klik på C drev der ikke har bogstav -tilf drevbogstav --ude til højre vælger du C

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-06 17:28

Du skal bruge Partition Magic. Ca. 500 kr.
Hvis der er plads på din HD, så skal du med PM skubbe dine partitioner sammen og lave en ny ude for enden. Med PM skal den navngives og have et højt bogstav eks. M (midlertidig drev)
Nu kan du flytte/kopiere alt over på M
Og så slette C og D med PM
Nu kan du oprette og formatere en ny partition i starten af HD med PM og gøre den aktiv
navngiv den til XP
Den bør nu hedde C: XP og du kan vælge at indstallere på den partition.
Med de drevbogstaver du har lavet (under indstallation af XP) vil det måske gå i kludder
og dine partitioner måske blive ulæselige.
Med programmet Partition Magic eller Ghost kan du også "pakke" styresystemet væk og trække det tilbage efter du har fjernet C og D
Der er flere mulighedder ........................men tungen skal holdes lige i munden.

Der findes også et gratis program, som dog er lidt svært at bruge.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-06 19:05

Mig bekendt kan man ikke skifte drevbogstav på systemdrevet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 19:22

OK Bentjul
Har kun gjort det på HD 2-3

Godkendelse af svar
Fra : kasper006

Dato : 08-06-06 22:57

Tak for svaret nuber2.