/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan finder jeg de sidst 30 GB
Fra : Fonsler
Vist : 479 gange
10 point
Dato : 17-11-02 02:47

Jeg har en 160 Gb harddisk, og kun 128 er blevet formatteret efter partition. Nu kan jeg ikke huske hvordan jeg for lavet en partition og formattering af det sidste. Jeg har prøvet alt hvad hjælpen i WinXP har og give, men er der ikke en måde/Kommando hvor man i DOS promten, kan se og opretter en partiton?, uden jeg sletter det jeg har på de 128Gb.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 17-11-02 04:53

Hej

Det kan muligvis skyldes at dit "fdisk" ikke understøtter denne enorme harddisk...

du kan sikkert bruge "Partition Magic" som er et program på linje med fdisk

/Caine

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-11-02 05:43

Hej Fonsler!

Boot op fra din Windows XP og vælg "R" reparation, derefter kommer du til at stå i kommando-mode på din harddsik.

Skriv derefter diskpart og du kan nu oprette en partion mere.

Er du i tvil om kommandoer så skriv eks.v. vistnok "help diskpart"

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 08:47

Hej Fonsler,

øh... hvilket bundkort har du og understøtter det harddiske på over 128 mb?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : alsborgit

Dato : 17-11-02 20:45

Srarup
Det var engang for ca. 10 år siden at man kunne få en HD på 128 mb, sorry jeg skulle lige drille lidt
Mvh. Jan E. Johansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 22:40

Hej Jan,

LOL...

manner for en tastefejl, jeg har fået lavet der... jeg mente selvfølgelig 128 Gb...

tak for opmærksomheden... jeg havde åbenbart ikke fået drukket nok kaffe da jeg skrev det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : isman

Dato : 01-12-02 05:54

Du skal ha en ata-133 controler (ca 300-500kr) hvis du altså ikke har det

Kommentar
Fra : luggi

Dato : 02-12-02 13:11

Prøv at hente en Bios opdatering, det virkede på min pc.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-12-02 14:35

Hej Fonsler,

hvilket mærke Harddisk har du? (f.eks. Maxtor har et program der ka' få bundkort til at understøtte harddiske over den størrelse end dets bundkort/BIOS gør)...

ellers som Luggi foreslår en BIOS opdatering... hvis du ikke lige er klar over hvilket bundkort eller bios du har, ka' du bruge dette program... "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

så ka' du bl.a. finde ud af hvor meget dit Bundkort understøtter op til... umiddelbart ku' det godt tyde på at max. værdien er 120 GB men hvis du er heldig har de lavet en BIOS opdatering der gør at den understøtter over det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-01-03 23:50

En Promise controller kan også gøre det, og så bliver det hele lidt hurtigere. Den er tilmed ret billig i anskaffelse. Jeg kender ikke overgrænsen, men mener det ligger noget højere end 128 GB.

Apropos harddiske. Den første harddisk jeg lagrede på var en såkaldt winchesterdisk på omkring 1 MB, da der ikke var plads til alle så købte jeg en løs 5,25" papdiskette. De havde ingen nye hjemme, men jeg fik en der havde været brugt til demo, for bare 80 kr. incl. moms.

ca. 4 år senere udskiftede vi en 12 MB harddisk til en 20 MB harddisk. Et stort skrummel der larmede som en jetjager hvorfor vi pakkede den ind i kasser, tæpper o.l., men først efter at have købt en lydtæt boks til knap 4.000 kr slap vi af med larmen. Harddisken på 20 MB kostede 20.000 kr. plus moms.

Det var tider, da var der sjov ved at kunne udvikle lidt programmer, men nu..., er jeg gået på pension.

mvh
ejvind

Kommentar
Fra : Fonsler

Dato : 26-01-03 09:49

Hej med jer alle sammen.

Jeg har nu prøvet lidt af hvert, men jeg har ikke løst mit problem.

Til Caine, jeg har prøvet Partition Magic og OnTrack SystemSuite men igen af dem kan se de sidste 30 GB

Til Bjarne H, du er nok den der er kommet tættest på, men alligevel ikke

Til Strarup, Mit bunkort er et Gigabyte Titan P4 533 845E GA8IEXP. Harddisk er en Maxtor. Da maskinen var samlet første gang, måtte jeg dele disken, da jeg ikke kunne lave en stor på alle 160GB, men delte den i en på 128, og en på de sidste 30GB. Det er nu disse 30GB der er være.

Til Isman, der er ata-133 i bondkortet.

Til Luggi, har prøvet Bios opdatering.

Til Varia, har ikke en bønne ide om hvad en promise controller er. Er det noget jeg kan bruge til at lave en stor harddisk på alle 160 GB? (Hvis det da lykkes min en gang og finde dem)

Tak for jeres forslag, men lige for at der er helt klarhed om mit problem, så har jeg haft kontakt med de manglene 30 GB og brugt dem.
Det hele startede med at jeg ville lave en ny partitionering på C drevet hvor de 128 GB lå. Da jeg have slette partitioneringen, og oprettet en ny, ville jeg formatter det, MEN jeg var ikke opmærksom på at de 2 drev nu have bytte bogstav, altså nu var de 128 GB D-drev og de 30GB C-drev. Og da jeg ikke have set dette formatterede jeg det drev hvor jeg have alt det jeg have gæmt som backup. Herefter har jeg fuldstændigt mistet kontakten, men de 30GB.

Accepteret svar
Fra : gunnarzap

Modtaget 10 point
Dato : 26-01-03 13:11

Hvis Du har en fungerende Windows XP installeret, ville jeg prøve at få fat i en Partition Magic 8.0, som skulle være i stand til at håndtere de store størrelser diske, Du bruger NTFS som filsystem?. Jeg tror problemet er opstået fordi der har været en primær partition du har slettet (128GB)og så haft en extended (på 30GB). Hent et diagnoseprogram fra diskfabrikanten, og lav en undersøgelse/diagnose på disken, så ved Du ihvertfald præcis hvordan partitionerne er lagt ind. så er det nemmere at hjælpe videre. Foriøvrigt er en "Promise controller" blot en ATA133-100-66 controller, men de fås til ca. 270,- og opad, og er i de udgaver der sælges nu forsynet med en 40bit bios som kan læse HD op til TB-klassen., men ud fra manualen på Gigabytes hjemmeside tror jeg dit problem udelukkende er diskhåndtering mht. partitionen og IKKE hardwarerelateret. Prøv at få nøjagtigere oplysninger med diskfabrikantens hjælpeværktøjer, evt. oplys mig/os om hvilken disk det er : IBM, Maxtor ell. lign. så kan vi måske finde et link til dig.
mvh Gunnar

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-03 13:35

Vi er et par stykker der undrer på om du nogensinde fandt dine sidste MB, har udskiftet med en anden maskine eller eventuelt har en billig harddisk til salg.

Hvis det sidste er tilfældet så lad os høre prisen. Jeg kender nemlig et par stykker som ikke har problemer med "smådiske" på 160-240 GB eller lidt mere.

mvh.
ejvind@varla.dk

Godkendelse af svar
Fra : Fonsler

Dato : 09-07-03 14:02

Tak for svaret gunnarzap. Jeg har endnu ikke fundet de sidste GB. Jeg har opgivet indtil videre, men du og I andre har givet mig noget at arbejde vider med når jeg engang for tid.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-07-03 14:52

Hvis det ikke skulle lykkes dig, så send en mail til mig, og jeg skal videresende den til Gunnar.
mvh. ejvind@varla.dk