/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Modregning af løn- nyt arbejde
Fra : ampere
Vist : 7778 gange
300 point
Dato : 16-01-06 12:30

Så skal jeg bruge jeres ekspertise igen, og MEGET gerne med henvisning til sider o.ling.

En funktionær bliver fyret og skal ikke udføre sit arbejde i opsigelsesperioden (3 mdr. +). Funktionæreren bliver ansat i en anden virksomhed og med samme stillingsbetegnelse i opsigelsesperioden.

Mit spørgsmål er: Kan den virksomhed der har afskediget medarbejderen modregne lønnen fra den nye arbejdsgiver i lønnen der betales i opsigelsesperioden?

På forhånd tak!

AMP

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-01-06 12:39

Hvis medarbejderen er blevet fritstillet, skal medarbejderen have fuld løn i opsigelsesperioden, uanset om han har fundet andet arbejde indenfor opsigelsesperioden.

http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=058feeff587b8177f277d36933753919&themeid=200110251231_11307_3bd7ea0635c32&art_id=200109231940199982&type=q

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-01-06 12:45

I afskedigelsen står der "som følge af stillingens art, bliver du fritaget fra arbejde i opsigelsesperioden" - dette er vel ikke det samme som en fritstilling eller hva'?

AMP

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-01-06 12:56

Den tidligere arbjedsgiver må ikke modregne i lønnen !!

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_ophor/Opsigelse/fritstilling_og_suspension.html
Citat
Suspension med rådighedsforpligtelse
Arbejdsgiveren kan hjemsende (suspendere) dig med rådighedsforpligtelse, og her er det vigtigt at få defineret under hvilke betingelser, dette sker.

En suspension vil betyde en forpligtelse for dig til at besvare henvendelser fra virksomheden. Da du ikke skal sidde ved telefonen hver dag og afvente en eventuel henvendelse, anbefales det, at I aftaler et tidsrum hver dag, hvor du kan kontaktes. Du skal kunne være til rådighed på virksomheden med dags varsel.

Hvis du får tilbudt anden ansættelse i opsigelsesperioden, har du mulighed for at modtage løn både fra en ny arbejdsgiver og fra dit nuværende firma. Du skal blot sikre dig, at din nye arbejdsgiver underskriver en erklæring om, at du fortsat vil kunne opfylde din rådighedsforpligtelse.

Du skal være opmærksom på, at du ikke må blive ansat hos en konkurrent før udløbet af din opsigelsesperiode, da dette kan medføre bortvisning og eventuelt et erstatningsansvar.

Hvis virksomheden ikke har varslet afholdelse af ferie i opsigelsesperioden, vil du ikke være forpligtet til at afholde ferie og kan derfor få ferien udbetalt som feriegodtgørelse efter din fratræden.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-01-06 12:57

Spørgsmålet er, om der er tale om en fritstillelse eller en suspension. Ud fra ordvalget i opsigelsen hælder jeg mest til, at det er en fritstillelse, men der skal nok en advokat til at afgøre det helt præcist.

Du kan læse lidt mere om reglerne for fritstillelse, og forskellen mellem fritstillelse og suspension her:
http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_ophor/Opsigelse/fritstilling_og_suspension.html
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?contentOID=9691

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-01-06 13:11

Der er netop tale om en nyansættelse hos en konkurrent som sælger der tillige ikke overholder sin tavshedspligt. Vil en bortvisning ikke medføre at lønudbetalingen stoppes?

Mvh. AMP

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 300 point
Dato : 16-01-06 14:12

Hvis den opsagte medarbejder ikke har overholdt loyalitetspligten, vil du kunne bortvise ham, med den virkning, at du ikke behøver at betale løn i den resterende del af opsigelsesperioden. Med hensyn til lønkrav fra før bortvisningstidspunktet er det noget sværere at komme igennem med et krav om tilbagebetaling. Se evt. her: http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=058feeff587b8177f277d36933753919&themeid=200110251231_11307_3bd7ea0635c32&art_id=200505091203428107&type=q

Bortvisningen bør ske ved anbefalet brev.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 16-01-06 19:16

Som det står ovenfor så skal man i en opsigelsessituation, hvor man er fritstillet have løn i sin opsigelsesperiode. Har man en opsigelsesvarsel på mere end 3 måneder kan der modregnes i den løn som medarbejderen får fra en evt. ny arbejdsplads. De første 3 måneder har man dog krav på fuld løn fra den gamle arbejdsplads uden modregning.

Dette er hvis der er tale om fuldstændig fritstillelse uden forbehold.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-01-06 09:25

Oberwelt: Det var den samme besked som arbejdsgiverforeningen gav, men de omtalte slet ikke loyalitetspligten, så jeg er ikke sikker på, at den pågældende person havde en juridisk baggrund.

Medarbejderen er blevet fritaget fra arbejde, og i kontrakten på ansættelsestidspunktet blev der skrevet under på, at der var tavshedspligt omkring virksomhedens anliggender - denne er ikke overholdt overhovedet og kan få store konsekvenser for virksomheden og dennes ansatte i år. Det ville derfor være rart at "banke eksmedarbejderen på plads".

Vi kontakter nok en af de advokater i ovenstående link - jeg vender tilbage med resultatet og point.

Tak for hjælpen for nu.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 19-01-06 11:50

Tak for svaret Paulus1.

Vi kontaktede en brancherelevant fagforening der bare sagde "det er ulovligt - kontakt en advokat". Og det gjorde vi så. Lønnen er stoppet pr. dagsdato, og såfremt hans "kvidren" medfører at vi midste nogle kunder, blever der kørt er erstatningssag mod den tidligere medarbejder.

Mvh. AMP