/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ID tjek via CPR nummer
Fra : bilfeldt
Vist : 8796 gange
100 point
Dato : 15-01-06 20:46

Hej.

Jeg var i byen for ikke så længe siden, og blev bedt om at vise mit ID kort, hvilket de så fik. Her går personen så ud bagved ved en computer. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om han tjekkede det, men det går jeg ud fra.

Så er det jegt ville vide, om de så bare tjekker mit CPR-nummer med modus 11, eller om de simpelthen kan indtaste mit CPR nummer, og så se mit navn, adresse osv, og så se om ID'et er rigtigt?
Det kan man da vel ikke vel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 20:51

Det kan man faktisk godt for vorres kære Indenrigsministerie fandt lige en smart indtægtsmulighed, nemlig at sælge cpr. numre, men jeg tvivler på at det er tilfældet her.
Måske er der tale om nogle restauratører der deler et ulovligt register med "snydere" og andre uønskede.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-06 20:55
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-06 21:10

Det var nok en tjek med RKI

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-01-06 21:22

Det var da satans.. Det troede jeg virkelig ikke man kunne/måtte...

De kan vel kun se mit navn hvis de slår op på mit cpr nummer ikke? De kan vel ikke også se min adresse eller min læge eller noget andet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 21:24

www.cpr.dk
Citat
Med CPR Søg får virksomheder adgang til ajourførte navne- og adresseoplysninger på en nem og hurtig måde via internettet.

Kender man en persons for- og efternavn (evt. tidligere) samt fødedato, personnummer eller tidligere adresse, får man bl.a. adgang til personens nuværende navn, stilling og adresse samt datoen for tilflytning til den nuværende adresse. Man får desuden adgang til oplysning om markedsføringsbeskyttelse samt dato for evt. dødsfald

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 21:28

Chokeret?
Jeg blev stiktosset da jeg fandt ud af det, men det er altså den slags ledelse en liberalt orienteret regering udøver.
Frihed til, at de der har råd kan få de oplysninger de ønsker (kun virksomhedermv.)

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-01-06 22:00

ja for satan! Har de også mulighed for det DSB kontrolørre fx?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 22:07

Deres restanceafd. kan uden tvivl, men man skal have en brugbar oplysning for at søge.
Jeg prøvede lige at bruge min digitale signatur til en registerindsigt og der kan jeg se hvem der abonnerer på oplysninger på mig og det er nu ikke særligt bekymrende. Sikkert fordi jeg kun skylder kreditforeningen det der er aftalt.
Husk at hvis du laver lidt snyd og opdages kan forretningen foretage civil anholdelse hvis du ikke vil fortælle hvem du er, hvorefter tilkaldt Politi kan prøve og vil du stadig ikke kan du anholdes og tilbageholdes indtil du rykker ud med det. Bare for at fortælle hvor surt det er at være fusker.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-01-06 22:51

Hvordan kunne du se hvem der abbonomere på dig?

Hvis de skal holde mig tilbage til politiet kommer, skal jeg så ikke give dem tilladelse? En cevilanholdelse skal den anholdte vel sådan set godtage før den er gyldig ikke?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 23:02

Man kan søge registerindsigt eller få den uden videre hvis man har digital signatur.

vi kommer lidt rundt

Nej du skal ikke godkende noget ved civil anholdelse.
Citat
Retsplejelovens §755, stk. 2:
Samme beføjelser har enhver, der træffer nogen under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale. Den anholdte skal snarest muligt overgives til politiet med oplysning om tidspunktet og grundlaget for anholdelsen.
På denne baggrund kan opstilles minimum tre forudsætninger for en lovlig civil anholdelse:
1. Direkte forbindelse til en kriminel handling,
2. Snarlig overgivelse til politiet, og
3. Påkrævet handling

Civile anholdelser må derfor sidestilles med de almindelige fra politiet. Her er forudsætningerne også, at det kun kan ske hvor der er et faktisk behov.

2. Anholdelsens formål
Formålet med muligheden for en civil anholdelse er først og fremmest, at det skal være muligt for private personer at foretage en retshåndhævelse i tilfælde af, at politiet ikke har denne mulighed. Fx hvor det må anses for nærliggende, at gerningsmanden vil flygte fra stedet, og det efterfølgende vil være svært at identificere ham. En betragtning som kan sidestilles med reglerne om nødret, hvor en ellers strafbar handling (tilbageholdelse af en person mod dennes vilje) er straffri, hvor den må anses som nødvendig.
Omvendt kan man også sige, at en civil anholdelse i realiteten er underlagt de samme formål som politiets anholdelser. Der må derfor bl.a. ikke anvendes unødig vold eller anden form for unødig krænkelse af den tilbageholdte.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-06 23:04

Det er denne del der vedrøre at oplyse identitet i forbindels med lovovertrædelse
Citat
hvor det må anses for nærliggende, at gerningsmanden vil flygte fra stedet, og det efterfølgende vil være svært at identificere ham.

Godkendelse af svar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-01-06 23:09

Tak for svaret BjarneD. Vi kom lidt rundt om hele emnet, men mange tak