/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvornår dækker byggaranti
Fra : sybil3
Vist : 594 gange
200 point
Dato : 15-01-06 18:10

Vi skal til at bygge et hus. Vores entreprenør er medlem af byggaranti, men her har vi læst, at de kun dækker entrepriser, der ikke overstiger en million, medmindre andet er aftalt med byggeriets forsikringsservice.

Formuleringen hos byggaranti er som følger:
Beløbsbegrænsningen på kr. 1.000.000 inkl. moms finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor Byggeriets forsikringsservice a/s i forbindelse med aftalens indgåelse har givet tilsagn om, at arbejdet er dækket af forsikringsordningen.

Er der nogen der ved noget om dette, eller har erfaring med det?

Venlig hilsen Michael

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-01-06 21:31

Jeg ved lidt om det og har erfaring med det.

Har Byggeriets forsikringsservice a/s i forbindelse med aftalens indgåelse givet tilsagn om, at arbejdet er dækket af forsikringsordningen. ?
Hvis de har gjort det, er der ingen sumbegrænsning.

Hvis i kontakter jeres entreprenør, så spørg Dem om i har behov for en entrepriseforsikring. Dvs en forsikring der dækker de materialer der er på byggepladsen (jeres matrikel) som jo er jeres materialer og samtidig dækker for det ansvar der er tilstede på en byggeplads. Eks. Postbudet kommer forbi og får en tagplade i hovedet.

Jeg var lidt i tvivl om hvad i ville have svar på, så spørg gerne specifikt.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 15-01-06 23:32

Hej Camho

Nej, der er ikke givet noget tilsagn fra byggeriets forsikringsservice. Jeg er i tvivl om, hvad der skal til for at få dette tilsagn. Er det noget, der bare gives, er det en forsikring, der tegnes elle hvad?

Entrepriseforsikringen diskuterer vi lidt med vores entreprenør. Han mener at vi skal tegne den, men alle de standardbetingelser jeg har læst definerer det som hans ansvar, f.eks. ab92.

Venlig hilsen Michael

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 16-01-06 13:30

Hej Sybil3!
Jeg forstår at du spørger efter den ganranti, som byggeriets arbejdsgivere (BYG) giver, og som kun er gældende for arbejde udført af medlemmer af BYG.
Det er en garanti som træder i karakter, når et medlem af foreningen har udført et stykke arbejde som hans kunde ikke er tilfreds med, og uenig med. Så kan BYG tage sagen op i et ankenævn og tilkende en erstatning.
Det kan du læse meget mere om på BYG´s hjemmeside http:www.byg.dk.
Som du gangske rigtig skriver, gælder garatien kun for arbejder op til en million kr.
Det er naturligvis en beslutning man har taget i BYG, måske fordi man der mente at ved arbejder for større beløb ville der være en byggesagkyndig involveret, som ville træffe andre forholdsregler til sikring af parterne.
Der kræves ingen forhåndstilsagn. Det er først når en tvist er uløst, at BYG træder til.

God fornøjelse med dit projekt

SkipperSej

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 16-01-06 14:21

Spørgsmålet går entlig på om der er nogen der har _prøvet_ at få et byggeri til over 1.00.000 omfattet af dækningen, eller om det kun er en teoretisk mulighed der er her i "Vedtægter for BYG GARANTIORDNING gældende fra 1. juli 2005" §7 stk. 6.

Kode
stk. 6 - Økonomisk afgrænsning
Det er en forudsætning, at arbejdet ikke udgør en del af et nybyggeri med en samlet entreprisesum på over kr. 1.000.000 inkl. moms. Ved den beløbsmæssige opgørelse henregnes til den samlede entreprisesum ikke alene det oprindelige tilbud, men tillige aftale om udførelse af de øvrige arbejder for den pågældende bygherre og som har tilknytning til eller foretages i forlængelse af den oprindelige entreprise. [B]Beløbsbegrænsningen på kr. 1.000.000 inkl. moms finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor Byggeriets forsikringsservice a/s i forbindelse med aftalens indgåelse har givet tilsagn om, at arbejdet er dækket af forsikringsordningen[/B].