/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Det 3 die drev i Windows
Fra : jabus
Vist : 592 gange
100 point
Dato : 15-01-06 18:01

Var den 13-1 involv i et spgm om et ekstra ureg drev på 4 gb,et tåget svar blev accepteret som lød.” Nallerne væk fra den partition med mindre den er ualokeret (grå)
det kan ses her: http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Nu er mit spgm,da jeg aldrig har haft med færdigstrikkede PCér at gøre”kan det passe at recovery cd érne eller et ghost drev bliver placeret ,”som jeg forstod spgm”,uregistreret,og hvordan får man så fat i det, hvis det ikke er reg i tilfælde af at der skal reinstall.

Bare en kort forkl på disse recovery cdér og/el ghost drev,altså hvordan man aktiverer dem
Mvh

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-06 18:35

Hvis du har et drev på 4 GB der ikke er allokeret - så skal det partitioneres og herefter formateres.
Recovery CD'er har ikke noget at gøre med diskhåndtering, men sættes i cd-drevet hvis computeren skal være som da man købte den - det svarer til at genindstallere den.

//bentjuul

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-01-06 18:46

supplerer lige bentjuul:
og nogle pc'er bliver leveret med pre-installeret styresystem + diverse programmer, men der medfølger IKKE cd'er.
hele det pre-installerede system ligger så på en "skjult" geninstallerings-partition. Den har man så mulighed for at brænde over på sine egne cd'er, så man har mulighed for at genoprette hele systemet incl. programmer, hvis f.eks. harddisken crasher og skal udskiftes med en anden.
Man kan jo ikke genoprette systemet fra den genoprettelses-partitionen, hvis hd'en er defekt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-06 18:47

Ja det har du ret i jabus.
Jeg fik alle stjernerne, men det var ikke mit svar der var løsningen.

1. Jeg blev ikke klar over om de 3. drev var "tomt" ualokeret.
2. jeg tror spørgeren opgav og bare afsluttede det spørgsmål
3. det var jo dig som kom med forklaringen.
4. egentlig skulle du ha' de point
Så hvis du venligst anulerer dette spørgsmål efter du lige har givet mig nummeret på det spørgsmål.
Eyvind.
Ps. Jeg skal ikke ha' point for dette spørgsmål - tak.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-01-06 20:03

hej !
jeg fik en ide` med at du kunne se nøjaktivt hvad din disk indeholder.
1.tryk på start-kør - i kør skriver du så CMD (med stort fordi det er det du skriver)
2.åbne et stort vindue hvor der kan skrives kommandoer i,heri skriver du - DISKPART
3. vinduet viser nu diskpart> - du skriver så SELECT DISK 0 (ø er nul,dvs disk nul = 0 og ikke ove som o)
4.udskriver derpå dine diskoplysninger ved at skrive LIST PARTITION skriv dem derpå her.
håber det var en hjælp....

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 20:04

Nej,nej,som sagt har jeg aldrig været ude for preinstall maskiner der skulle reinstall,det er af nysgerrighed og jeg syntes med den forkl der blev givet (ikke givet) lød lidt rodet

Emesen du var ikke i den tråd

HCMA-hvordan skjult?? Hvis den er skjult how får man så fat i den når man skal brænde,og vil det sige at Moster Anna er nød til at have en brænder for at få reinstall
Hvordan ser man om der er en sådan partination??
Mvh

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 20:08

xou
Både Ja og Nej Jeg kan se der er noget jeg skal have sat mig ind i.Jeg tænker på Moster der sidder med en død PC

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-06 20:45

Nåe nej det var jeg heller ikke, men jeg kan huske tråden.
Men jeg kan fortælle om en af mine naboer som købte en lækker PC hvor det første de skulle gøre var at lave en DVD/flere CD til at genindstallere. De comp som sælges sådan har en brænder.
Men stakkels min nabo, måtte af med en pils for at få brændt den DVD.
Det er også for dårligt, når noget så simpelt som en recovery ikke er med.
Forklaringen gik på at det ikke var så klogt "bare" at formatere sin PC hvis der lå vigtige ting for enden af det drev.
Er den recovery på harddisken så plejer der også at være adgang til den via diskette/CD
I øvrigt er størrelsen på en HD jo ikke den samme i virkeligheden som den påtrykte (beregningsmetode).

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-01-06 20:57

ang. skjult partition: hvis der er recovery-cd'er med, behøver man ikke at lede efter den.
Ellers kigger man i den medfølgende manual og ser hvordan man får den frem.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-06 21:20

Halløjsa
Det er ikke for det da., men jeg synes denne tråd også er ved at blive lidt rådet, så jeg prøver lige at summere.
Der findes forskellige måder leverandører af maskiner der er præinstalleret, forsøger at levere et system der er nemt at gendanne. I hovedparten af tilfældene er det fordi at den medleverede software kun må bruges på den maskine det er installeret på (og er derfor meget billigere at købe licens til).
Mulighed 1.
Der leveres et sæt CD/DVD'r med til at gendanne maskinens oprindelige opsætning.
Mulighed 2.
Der er lagt et image af hele installationen på en inaktiv partition. (F.eks. IBM bruger dette system, aktiveres partitionen går maskinen i ged, så det er nix pille). IBM leverer ved forespørgsel en vejledning til hvordan man kan lave et sæt CD/DVD'r af den inaktive partition.
Gendannelsen kan startes ved at trykke en bestemt taste i opstarten, eller via en boot CD.
Mulighed 3. (som stort set ingen leverandører bruger)
Der medleveres et komplet sæt CD/DVD'r med alle originale programmer og drivere.

Disse 3 muligheder er hvad jeg har været ude for.

Godkendelse af svar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 22:18

Tak for svaret Brassovitski.
Det var en forkl jeg efterlyste,men så lige den sidste
Man køber betaler for styresyst,3 år efter er man lidt mere habil m.h.t indstall osv,køber en PC man selv stykker sammen og hvad så med styresyst.Hvis dit svar er som jeg tror,så tænker jeg på om det er helt stuerent

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-01-06 18:22

Halløjsa igen
Tak for point!
Ifølge Microsoft's hjemmeside, må et preinstalleret styresystem ikke overføres til en anden PC. Meeen, hvornår er det lige en anden PC. Hvis du 'slagter', den gamle (PC altså, ikke den anden gamle), og så f.eks. genbruger bundkort, grafikkort og evt. harddisken i et nyt kabinet, er det så en ny maskine eller hvad??? Det er der hvist ikke rigtig nogen der kan definere.

Have a nice day.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 19:24

I lige måde