/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinkeolie?
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 8289 gange
100 point
Dato : 15-01-06 17:30

Jeg har hørt, at man selv kan lave klinkeolie (til f.eks. badeværelsegulv og mætning af fuger) af almindelig linolie og petroleum - ca. halv af hver.
Er der nogen, der ved om det er forsvarligt - for det er jo unægtelig noget billigere, hvis man skal bruge det jævnligt.
Har lige fået nyt badeværelsegulv og tør ikke eksperimentere.
Hilsen
Kylling

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-01-06 17:42

Fed tørrende olie, fremstillet ved presning af hørfrø.

Behandling af gulve
Klinker, sten, marmor, granit, terrazzo, linoeum og lignende kan behandles med rå linolie.Trægulve hovedsagelig af hårdtræ, d.v.s. bøg, eg, eksotiske træsorter og lignende, kan behandles med rå linolie hvis de tidligere har været olieret. Hvis gulvet før har været lakeret, skal dette først slibes. Hvis linolien ønskes fortyndet, kan dette ske med terpentin eller petroleum i forholdet 1 del Rå linolie og 2 dele terpentin/petroleum (både mineralsk, lugtfri og vegetabilsk Terpentin eller lugtfri Petroleum kan benyttes).

Behandling af møbler
Rå Linolie kan anvendes på både skiferplader, teaktræ og andre typer hårdtræsmøbler. Husk altid at afrense eller slibe inden brug af linolie.

Behandling af træværk
Rå linolie er fortrinlig til behandling af udendørs træværk. Blot skal træet renses helt i bund og være fri for f.eks. begroninger (brug malerens/afrenser). Bemærk samtidigt at linolie ikke har nogen svampedræbende virkning, hvorfor det især er vigtigt, at fladerne er helt fri for eventuelle svampe! Rå linolie kan også blandes i maling og finsk Trætjære. Kan også bruges som træbeskyttelse efter de "gamle" opskrifter. (Se Borup finsk Trætjære under "Lion trætjære").

Bemærkninger
Husk altid at aftørre den overskydende olie, når fladerne er mættet, da der ellers kan fremkomme en fedtet overflade, som er meget lang tid om at tørre. NB: Klude anvendt til Rå Linolie er selvantændelige! Opbevar dem derfor i lukket metalspand, eller afbrænd dem umiddelbart efter brug.

Jeg ville nu nok alligevel have brugt færdig blandet klinkeolie...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 15-01-06 21:14

Jeg har tidligere brugt klinkeolie til gulv- og vægfliser i badeværelset.

Nu bruger jeg rå linolie (koldpresset og filtreret) efter anbefaling af materielisten, som siger at der ikke er den store forskel, bortset fra navnet og prisen.

Selv kan jeg heller ikke se nogen forskel.

Det kan eventuelt fortyndes med 3 dele terpentin til en del linolie, men jeg bruger det ufortyndet.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 16-01-06 18:05

Det ville selvfølgelig være nemmest at bruge rå linolie direkte, men min kilde siger, at alger og andet fnidder elsker linolie, så der skal terpentin eller petroleum i for at undgå grønne eller sorte fuger på længere sigt.
Er der noget om det?

Accepteret svar
Fra : helge.t

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-06 18:47

Jeg har ikke oplevet misfarvede fuger e.l.

Om lyse fuger evt. bliver mørke kan jeg ikke sige, da mine fuger i forvejen er mørke.

Når jeg bruger linolien, er det på helt tørre flader. Jeg lader det sidde et par timer, evt. natten over, og tørrer så efter med en klud.

Mvh
Helge

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 16-01-06 20:52

Tak for svaret helge.t. så vover jeg det ene øje.