/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alt andet end Chihuahua!
Fra : Nischa
Vist : 1724 gange
50 point
Dato : 15-01-06 17:12

Min kæreste og jeg har en amerikansk bulldog og er på jagt efter en lillesøster til ham. Vi er blevet enig om at det skal være en lille hund, gerne en såkaldt "taskehund". Det er der mange grunde, bl.a plads, at det er nemmere at have begge med hvis den ene kan være i tasken noget af tiden og den anden i snor. Udover det har vores hund en stor forkærlighed og beskytter trang overfor små hunde, og vi slipper for parring da det simpelthen er umuligt.

Nu vil jeg så hører om nogle af jer har erfaring med at sætte små og store hunde sammen?

Og hvilke hunderacer der er små nok til at være taske-hunde, dvs. så små som muligt, dog uden at være en chihuahua, da det er min kærestes eneste MEN, dem vil han simpelthen ikke have.

Håber på nogle søde små racer og gode råd/erfaringer fra jeres side.

Kh. Nischa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-06 17:16

Hvad med en pommeranier???
Det er en robust lille hund, -en stor hund i en lille krop.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 17:20

Jamen det er da en yorkshireterry i skal ha min ved vist ikke rigtigt at der findes store hunde, han tror bare at det er fire lygtepæle til at tisse opad. Racen er nem at opdrage, vi har gået til hundetræning med vores, han var meget lærernem, han har endda også fået os dresseret

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-06 17:30

nåh, jeg tænker nok på en bestemt pommeranier, der måske godt kunne bruge et nyt hjem, og en kærlig tilbeder...

http://www.kandu.dk/spg81154.aspx

Men det kræver jo nok, at familien til den lille dame også når til den erkendelse...

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 15-01-06 18:12

Hej
Kan kun bakke 100% op om Nordsted1 indlæg
Vi har kun haft Yorkier og der findes ikke en sødere hund.
Har for 2 dage siden fået en lille han på 11 uger til vores lille tæve som er den på billedet, den er 15 måneder gammel.
I vil i ikke komme til at fortryde, da de erfaringer vi har med hensyn til at omgås store hunde er gode.

IPM

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-01-06 19:15

Huhadada Birgitta....

Ja, en kvik Yorkshier, men mon den vil blive i en taske?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 19:22

qfha.... ja hvis den er opdraget til det jeg kunne også kører med min den første york i min cykelkurv, det er en lærernem race

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-01-06 19:57

http://www.gopetsamerica.com/yorkshire-terrier/yorkshire-terrier.jpg

Yorkshire Terrier

Højde: 23 - 24 cm. Vægt: 1 - 3 kg.

Farve: Mørk stålblå krop, tanfarvet bryst og "hårtop".

Oprindelse: Selskabshund, England.

Karakteristika: Langhåret m/skilning fra næse til halespids,
kompakt, fintformet, rank holdning, stort rundt hoved,
kort næseparti, mørke funklende øjne, små V-formede
opretstående ører, højt båret hale m/rigelig pels, silkeagtig.

Temperament: Vågen, intelligent, livlig, ligevægtig, modig,
elskværdig, elsker at lege, gå lange ture og ligge i sofaen.

Pelspleje: Børstes. Må gerne klippes.

__________________________________________

http://www.welpen.de/zverzeichnis/bilder/papillon.jpg

Papillion

Højde: 28 - 31 cm. Vægt: 2,5 - 4,5 kg.

Farve: Alle farver på hvid bund er tilladt.

Oprindelse: Selskabshund, Frankrig/Belgien.

Karakteristika: Lille spaniel m/lang pels, forholdsvis
store ører m/synlig øreåbning, ret store mørke øjne,
hale danner en "fjerbusk" der bæres højt.

Temperament: Lærenem, intelligent, nysgerrig, glad,
lære gerne "cirkustricks", kærlig, trofast.

Pelspleje: Børstes.

Sådan én har mine forældre! ..Men *host* man skal altså ikke tro på alt hvad man læser..Intelligent?! ...min bare ...Den er dum som en dør!
__________________________________________

http://www.doggroups.com/images/members/1049854584

Pomeranian

Højde: 18 - 22 cm. Vægt: 6 - 8 kg.

Farve: sort, hvid, brun, orange, grå.

Oprindelse: Selskabshund, Tyskland.

Karakteristika: Lille hund med smuk pels, ræveagtigt
udseende, busket hale, små spidse ører.

Temperament: Opmærksom, livlig, usædvanlig trofast,
lærevillig, let at opdrage.

Pelspleje: Børstes dagligt.
________________________________________

http://images.dhd24.com/4218397.jpg

Malteser

Højde: 20 - 25 cm. Vægt: 3 - 5 kg.

Farve: Hvid.

Oprindelse: Selskabshund, Italien.

Karakteristika: Lille hund, langstrakt krop, dækket at en smuk,
hvid "pelsfrakke", kort snudeparti, mørke runde øjne,
trekantede, hængende øre m/rigelig pels.

Temperament: Livlig, glad, intelligent, tillidsfuld, kælen,
kærlig, legesyg, ikke glad hvis små børnefingre river i pelsen.

Pelspleje: Børstes dagligt.
________________________________________

Og ups!..kig hvis du tør -> http://www.giftbargains4u.com/images/lulu-chihuahua.jpg
Den må det jo IKKE være. Damn, den er ellers sød

Her kan du bladre lidt rundt - og måske blive klogere:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

http://nethund.dk/hunderacer.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 21:12

Gå lange ture, ja gisp.... jeg begyndte at gå sådan en rask tur på en time, og turene blev længere og længere, jeg stoppede da vi nåede til 20 km, hunden var frisk som en havørn,jeg tror ikke man kan gå en yorkie træt, meeen han elsker nu også bare at ligge og snue i en dejlig varm dyne, og kan også godt gøre det en hel dag hvis han får lov

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 16-01-06 19:54

Årh hvor er de søde allesammen! Både jeres egne og dem på linket! SUK!

Vi er blevet enige om en Yorkshire terrier, men her er vi igen i tvivl!
Er der forskellige typer af racen? Min kæreste har forelsket sig i denne type

http://www.io.com/~rstrauss/Sophie.JPG

Altså mørk med lysebrun og pjusket kort hår.

Dvs. ikke lysebrun/ grå med langt glat hår (selvom de også er for dejlige!)

Det er nødt til at være en hvalp så vores bulldog kan vende sig ordentlig til den, kender i nogle gode steder man kan købe dem?

Hvordan sikre vi os at det er den mørke slags, har de et specielt navn?
Hvad koster de?
Og hvordan ved vi om de kommer til at veje 1 eller 2 kg?

Tak igen for alle råd og inspirationer... fantastisk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-06 20:15

Hej Nischa... tillykke med valget, det kommer i ikke til at fortryde. Yorkier er mørke som hvalpe, de kan dog også varierer lidt i farverne som voksne. Vi klipper vores hund, så er han nemmere at "holde" og jeg syntes også hen ser mere fræk og hvalpet ud. Mig bekendet er der ikke flere forskellige racer, men igen det kan varierer med størrelser og farver for hver opdrætter. Jeg syntes i skulle kikke efter hunden på Dansk Kennel Klubs hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk/1
kik på hvalpelisten. Når i så finder en kennel, så spørg om at se forældrene til hvalpen, så i kan danne jer et indtryk af udseendet. Men der er stor forskel på en langhåret og en klippet hund, og pas på, i snupper garanteret hvalpen uanset hvordan den ser ud

Endnu engang tillykke

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-06 20:54

Der findes utrolige mange varianter hvad angår farven. Ham her er dælme en charmetrold!
http://www.welpen.de/hundezuechter/bilder/yorkshire_terrier.jpg

Og det er hende her skam også *G*
http://www.apec-esme.or.kr/apec2005/Kor/mater/photo/Yorkshire%20terrier.jpg

Her har du lidt flere "modeller" ...Yderst forskellige både i størrelse og farve

http://www.yorkie.ee/t_img/26_robby2.JPG

http://www.veterinerim.net/dogs/breeds/images/Yorkshire%20Terrier.jpg

http://www.tomyszoo.de/service/infocenter/rassenportraits/yorkshire_terrier/yorkigross.gif

http://www.kennels.co.uk/images/T.YorkshireTerrier.jpg

http://www.kateconnick.com/postcards/zoe0105.jpg

Jeg kender én der har sådan en lille fyr. Han vejer kun 1300 gram og er voksen, så de findes både meget små - og som lidt mere robuste..

Australian silky terrier, ligner den for øvrigt meget..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-06 21:10

Hej, Nischa. Den, din kæreste har forelsket sig i er jo en hvalp. Den vil efterhånden komme til at se ud som de andre voksne.

Men alle Yorkshire terriere er jo dejlige, så I vil helt sikkert blive forelskede i den I finder. Men kik på de voksne, for sådan kommer hvalpen til at se ud. Og selv om hvalpetiden er dejlig, så er den altså meget kort. Det meste af den tid I har hunden er den forhåbentlig voksen.

Prøv på at sætte jer ind i, hvilke sygdomme og alvorligere fejl, der kan være i racen, så I ved, hvad I skal spørge om og hvad I skal undgå når I køber. Køb en hvalp fra en kennel der er medlem af Dansk Kennelklub. Så kan I undgå nogle af de værste faldgruber. Og I er nogenlunde sikrede, hvis noget går galt.
Og giv jer tid, en god hvalp er værd at vente på.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 22:51

Hej igen, jeg syntes også i lige skal se hvor meget morskab vi kan have her på kandu med vores hunde http://www.kandu.dk/spg81417.aspx:-D

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-01-06 19:42

For et par dage siden måtte jeg konstatere, at yorkshire terrier også er apporterende hunde. Endda på vand.

Jeg var ude at give min hund et par vandapporteringer, da en hårbolle kom fræsende bagfra, først forbi mig og derefter hunden, som var nået et par skridt ud. Min egen tæve stoppede lettere fornærmet op, og måtte beskæmmet se til, at kræet havde snuppet dummien og var på vej tilbage.

Med nogen overtalelse kunne den endog aflevere til hånd.

Det ender vel med vi ser dem på markprøverne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-06 19:58

qfha....Ja bare vent jeg har gået til træning med min york, og han klarede sig ganske udemærket, han var rigtig god udi kloarkrør, dengang havde han "hestehale" i pandehåret, jeg overvejdede om jeg ikke kunne leje ham ud som klorakrenser

Yorken var faktisk en rigtig brugshund tidligere, der blev de bl.a. brugt til jagt, de er jo ikke bange for ret meget, så derfor blev de sendt ned i grævlinge/rævegrave, for at jage dem ud!!! Min ene york har bl.a. og fanget og dræbt hele to rotter.

Nischa, endnu en fordel ved en york.... de fælder næsten ikke, det kan højst blive til en tot i ny og næ, ikke som de fleste hunde, hvor man har hår over det hele.

Kommentar
Fra : beautysmoothie

Dato : 29-01-06 12:55

måske ville en papillon være noget for jer!
jeg fik min for nogle mdr siden og hun kommer godt ud af det med alle slags hunde, men jeg mener det er fordi hun er vant til det, ikke fordi racen er det.

Kommentar
Fra : beautysmoothie

Dato : 08-12-06 21:03

jeg har både en mops og en papillon, begge hvad jeg kalder taskehunde, og omkring lige store, men mopsen er tungere.
og en papillon er klogere,

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:38

Tak for svaret creamygirl. Og jer andre!

Det blev en dejlig lille smuk Tibetansk spaniel, lys sobel med sort maske.
Hun er utrolig dejlig og har en æmpe personlighed, lige som jeg tror jer andres hunde, store som små også har