/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Placering af varmepumpe.
Fra : 8729
Vist : 1331 gange
200 point
Dato : 15-01-06 16:47

Hej!

Jeg har planer om at opsætte en varmepumpe i min kælder.

Den er opdelt i et stor rum på ca 20 m2, en lille gang på ca 3 m2, 2 rum på hver ca 8 m2. Alle tre rum har døre ud til den lille gang.

I det største rum er opsat en lille radiator hvilket er kælderens eneste varmekilde.

Jeg ville helst have varmepumpen sat op i det ene 8 m2 rum, da det er der jeg opholder mig mest, men der er mulighed for at sætte den op i alle 3 rum.

Hvor god er sådan en "fætter" til at cirkulere varmen rundt, vil den kunne opvarme de tilstødende rum?

På forhånd tak

Per Simonsen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-06 16:56

Varmeenergi bevæger sig mod koldere områder - så i teorien vil alle rum blive varmet op hvis varmetransportmuligheden er tilstede.
Men er der ikke tilstrækkelig tilførsel af varme så bliver kun de nærmeste områder varmet op.
Det kommer også lige an på hvordan du evt. vil hjælpe varmen med at flytte sig.
Nogen egentlig hjælp til din løsning er det ikke - men lidt at tænke over.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-06 16:58

det kommer jo an på og du lader dørene stå på klem, så varmen kan komme ud i de andre rum
pumren varmer kun i det rum som den sider i
men køber du en ordentlig pumpe kan den sagtens give varme nok til alle rummene uden problemer
men hvis du regner med at købe en af de billige fra jemogfix , kan de knab nok give til det ene rum, de er ikke pengene værd

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-01-06 17:08

Jeg ville nok placere den i det rum hvor jeg ikke opholder mig mest(sover) da de larmer lidt dvs du hører at de cirkulerer luften.
Du kan jo sætte en lille blæser fra gangen og ind til hvert rum oppe under loftet som suger varmen ind og så have et lille spjæld ved gulvet hvor "returluften" kan komme ud ....Så kan du jo tænde for de blæsere når du ikke er i kælderen ...

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 15-01-06 17:14

hej
det fenomen har jeg også prøvet. 2 gange for at det ikke skal være løgn, la være der er kun ærgelser og en masse besvær
træk en gang pex rør, de fylder ikke så meget på væggen og brug så en radiator det ved man at det dur,
såfremt at du har centralvarme anlæg
mvh
kj 1945

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-01-06 17:26

kj1945>>så har du været meget uheldig , eller også købt noget skidt
en varmepumpe er faktisk effektiv når bare det er lavet rigtigt, og en ordentlig kvalitet

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-01-06 20:58

Afhængig af model, kan du få extra blæsere, dem der sidder inde
De tilsluttes samme udemodul.
Men det kommer som sagt an´på hvilke model du har.
Og om der kan købes extra udstyr.
Den har normalt en meget stor fordelingsevne, da der findes spredere i blæseren.
Samt den har en funktion der virker som en vifte, op og ned.
Har selv en af de "billige" og den blæser varmen med kraft...8 meter, længden på min stue, kan sikkert blæse varmen længere.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-01-06 21:04

kj1945-----
Hvis du selv har sat den op, kunne det være fordi, at du ikke har fået suget alt luft ud af rørerne, hvilket giver meget nedsat ydeevne.
EN vvs mand suger luften ud, mindst en ½ time, for at være sikker på der ikke er noget, der kan danne kondens, der stopper dyser og gennemførelser
En varme pumpe er af samme princip, som en fryser, og holder ligeså længe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-06 11:04

Sofus, en autoriseret køletekniker (ikke en smed) suger vakuum på anlægget inden fyldning.

...og autorisrerede kølefolk sælger normalt invertere der anvender R410a som kølemiddel. Disse har normalt effektfaktorer over 4, svarende til energiklasse A eller AA. På de bedre modeller får du 3 års garanti og 5 års kompressorgaranti.

Bauhaus modellerne er normalt on/off modeller bygget i Kina, med en 10 - 20 år gammel teknologi. Effektfaktorer helt ned til 2,6 er set, svarende til energiklasse B eller C. Kina-varmepumperne er normalt med R407C som kølemidddel, hvilket kan betegnes som særdeles uegnet og især ved "hjemmebyg", idet bare en lille lækage eller udslip under montagen, medfører at hele fyldningen skal skiftes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-06 11:05

.....og et kølefirma vil kunne rådgive dig anstændigt i denne sammenhæng. Det kan Bauhaus, Bilka og diverse andre rene handelsvirksomheder ikke!

Godkendelse af svar
Fra : 8729

Dato : 19-01-06 16:04

Tak for svaret bredker.