/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ingen varme i bilen...
Fra : pims
Vist : 3686 gange
200 point
Dato : 15-01-06 14:51

Hej alle sammen.
En af mine venner sidder i sin Skoda Felicia 1,3 '95 og konstatere efter noget tids kørsel, at der ikke kommer varme ud af spjældene.
Der er masser af kølervæske på, temperaturen er normal og der er tilsyneladende ikke nogen lækager. Da hun startede turen, kom der varme på men den forsvandt efter kort tid. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? På forhånd tak, Pims.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 14:55

Det kan være varmtvandshanen der er gået i stykker, eller at kablet er faldet af

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-01-06 14:55

Termostaten kan være defekt.
alimak

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-01-06 14:56

Kender ikke specifikt hvordan skoda'en er bygget op , men da kileremmen sprang i min Golf 2, farsvandt varmen fordi vandpumpen bliver drevet af kileremmen. Og kør ikke langt hvis dette er tilfældet fordi kølesytemet heller ikke fungerer når vandpumpen ikke kører !

Vh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 14:56

Det kan være en begyndende defekt toppakning

der viser sig ofte ved at der kommer luft i systemet så der ikke kommer varme i varmeapparatet.
For hvis vandet cirkulerer og motoren ikke er varm, skal der komme varme igennem varmeapparetet, det kan slet ikke undgås.

For jeg formoder, at der slet ikke er varme at mærke, og nærmest kommer kold luft også hvis blæseren tændes.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 14:59

Forresten, hvis bilen manglede vand, ville det vise sig ved skiftevis at der kom kold og varm luft ud af varmeapparatet, og så skulle det kunne ses på temperaturmåleren.

mvh dova

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-01-06 15:01

- og hvis kileremmen er sprunget er den sandsyndligs faldet neden ud af bilen, hvorfor man ikke lige lægger mærke til at den er væk hvis man ikke er videre motor kyndig.

Vh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 15:02

Nå, det er med at huske alle muligheder.
Der er vand nok på.........er det tjekket før eller efter problemet opstod, bilen kan jo have tabt vand på turen??

Der er frostvæske nok på.........er det nu helt sikkert, så det ikke skyldes at køleren er ved at fryse???? Det kan det nemlig også skyldes

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-01-06 15:52

Til h_bmv
Hvis kileremmen var faldt af, så ville ladelampen lyseog man kan ikke køre særligt langt før bilen stopper.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-01-06 16:26

------> aliminak, det er rigtigt, men man kan nu godt køre rimeligt langt hvis batteriet er i orden.

Vh.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-06 16:46

Kilerem væk..........ladelampen bør lyse
Motor-thermostat hænger i åben tilstand.............manglende varme i kabinen og motoren opnår ikke normaltemperatur
På nyere biler kan det være tandremmen der trækker vandpumpen (Citroén) og er den knækket kan du slet ikke køre.
For lidt vand / luft i systemet .............manglende varme i kabinen
Endelig kan det som også er sagt, være varmeventilen/kablet til samme som er defekt

Kommentar
Fra : Mr_Beachfarm

Dato : 15-01-06 17:11

Hej Pims

Det lydet som om at sikringen til varmeanlægget er gået...

Du kan se hvor man skifter sikringen i bilmanualen, eller ved at kigge en håndbog, som kan købes her:

http://thansen.dk/products.asp?c=648107742&n=1007293482

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 17-01-06 18:48

hej dova
hvad er en "begyndende deffekt toppakning"
enten er der hul i eller også er der ikke
men du har helt ret i at på de fleste biler er et af symptomerne på en def top manglende varme
kan checkkes ret ment og hurtigt ved at sætte et kølermanometer i stedet for kølerdækslet og så starte motoren , sætter den tryk i kølesystemet er toppen deffekt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-06 08:18

Citat
hej dova
hvad er en "begyndende deffekt toppakning

Kunne også have skrevet "lettere defekt toppakning", altså en toppakning der lig er blevet en smule utæt, men endnu ikke så alvorligt, at den koger vandet af, motor bliver for varm, og hvad der ellers følger med sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-01-06 09:44

Man kan også prøve at tage dækselet af ekspansions beholderen , lægge øret til , og gasse op nogen gange , hvis det knalder eller buldrer , er er det næsten sikkert at toppakningen er gået...

Vh.