/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
spørgsmål til linux derbien
Fra : dogmadk
Vist : 885 gange
50 point
Dato : 15-01-06 13:05

spørgsmålet lyder om derbien har en boot loader indbygget så man kan køre med derbien og vindows alså selv vælge hvad man vil ? og nogen der har nogle gode artikler om linux derbien ?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-01-06 13:21

Du kan vælge hvilket system du vil gå ind på.
Når du starter din pc.
Du kan opsætte startrækkefølgen, Windows/Linux, eller omvendt, når du har installeret Linux

Kommentar
Fra : dogmadk

Dato : 15-01-06 13:41

spørgsmålet lyder stadig om derbien har en boot loder indbygget ?

Kommentar
Fra : emesen.

Dato : 15-01-06 14:33

Hvis der ikke kommer nogen Linux experter forbi.
Så kig her: http://www.lug.dk/
og en af de: http://www.sslug.dk/
her kan du købe de forskellige udgaver: http://www.linuxpusher.dk
Hvis du ikke vil hente den selv på nettet (gratis)
(og det er vel Debian du spørger på)

Kommentar
Fra : emesen.

Dato : 15-01-06 14:35
Kommentar
Fra : dogmadk

Dato : 15-01-06 14:41

hej mange tak for de link og ja det er derbien jeg spørger til

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-01-06 15:13

der er bootloader

Accepteret svar
Fra : d_i

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-06 17:16

Der er en bootloader (Grub og Lilo) med til Debian så du kan sagtens installere Windows 9x/NT/2000/XP og trille Debian Linux ved siden af, du skal bare ligge mærke til at de HELST skal ha vær sin harddisk at ligge på ellers går det galt..
Men installer Windows først og så dernæst Debian for så laver Debian alt arbejdet med bootloaderen hvor hvis du gjore det omvendt ville chancen for en boot fejl være 80% ca. for Windows er ego fikseret og tænker kun på sig selv..
Men jeg synes du skulle gå i gang med at kigge på debianguiden.dk hvor du finder en masse gode svar på typiske spørgsmål: http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/

Men good luck med Linux :)

NB: Fedora Linux rocks :D

Godkendelse af svar
Fra : dogmadk

Dato : 16-01-06 18:59

Tak for svaret d_i.