/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere PCI 3 Port Firewire
Fra : Breunski
Vist : 580 gange
400 point
Dato : 15-01-06 11:42

Jeg har købt 1. stk PCI 3 Port Firewire + 5 Port USB 2.0 Combo Card (VIA+VIA), som jeg ikke kan installere drivers til.

Jeg har Windows XP. Der findes ny hardware, men den kan ikke finde de nødvendige drivers, når jeg efterfølgende søger efter dem. Jeg har indsat den medfølgende CD og har prøvet både automatisk og efterfølgende hvor jeg skal angive destination. Her har jeg angivet at der skal søges efter drivere på flytbare medier (herunder CD-rom). Men den kan stadig ikke finde drivere. Jeg forsøgt at flytte kortet til et andet PCI slot.

Hardware IEEE1394-controller og USB-controller (universal serial Bus) bliver fundet, men som sagt ikke installeret. Derfor regner jeg med at min pc og XP godt kan køre det, hvis drivers bare bliver installeret korrekt. Men hvordan gør jeg?

Mit bundkort har følgende specifikationer:
Chaintech CT-MPM800/MPT800
VIA PM800/PT800 + VT8235
u-ATX Motherboard

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-01-06 12:01

du skal gå i enhedshåndtering, slette dem med gult udråbstegn. Derefter skal du tilføje/fjerne hardware. Når du har muligheden for det, skal du vælge at du vil bestemme placering for at finde driver, derefter giver du den nøjagtige placering, Ikke bare at den skal lede på D-drevet, men finde den mappe på D-drvet som driveren ligger i.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 15-01-06 12:06

Der er mange mapper på CD'en, men så må jeg bare prøve mig frem.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-01-06 12:10

hvis du kikker fysisk på kortet. så står nøjagtig navn. Der kan du finde mappen direkte på skiven

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 15-01-06 13:44

På kortet står der VIA VT6212 og VIA VT6306, men på installationscd'en er der en mappe der hedder VIA, men i den ligger to mapper med VT6105 og VT6202. Kan det være derfor? Er det muligvis de forkerte drivers jeg har fået sendt med?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-06 14:57

Prøv når du er i enhedshåndtering, at højreklikke på enheden med det gule advarselstrekant og vælg opdater driver, der starter en guide og når den skriver: Hvis din hardware blev leveret med en instalations cd eller -diskette skal du indsætte den nu, så læg din instalations CD i skuffen og lad prikken blive i Instaler softwaren automatisk og klik næste, så finder Windows selv den driver der skal bruges, det virkede hos mig, da jeg havde et lignende problem med USB 2 kort

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-01-06 18:46

lyder som forkerte. Men du kan jo gå på hjemmesiden for kortet og finde de rigtige. Det er nok hurtigere end at gå ind og brokke sig

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 15-01-06 21:07

Nu har jeg gjort som o.v.n. foreslog, men det virkede ikke. Jeg har skrevet til dem jeg købte det fra, og de siger at det kan være fordi mit bundkort er et mikro-ATX, men en af mine venner som har god forstand på PC'er synes at det lyder mærkeligt, at det skulle betyde noget.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 04-02-06 23:30

Jeg har fået Firewire delen (VIA VT6306) af kortet til at virke, men har problemer med USB delen. Jeg har fundet ud af at dette skyldes SP2 til windows XP, pga. nogle specielle licenser. Jeg har dog læst at man manuelt kan snyde SP2 på en eller anden måde og installere USB-delen alligevel, men jeg har ikke kunnet få det til at virke. Nogen der ved hvordan man gør det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-06 23:41

Du har vel indstalleret de drivere som hører til dit bundkort. (den driver-CD som fulgte med)

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 07-02-06 14:30

Ja alt er installeret, og der er endda hentet opdaterede drivere, men som sagt har jeg læst forskellige steder at det skyldes at VIA ikke har en aftale med microsoft om licens til at lave drivere til SP2. Derfor kan installere USB på en eller anden smart måde, så man kan "snyde" SP2. Det er noget med at man skal deaktivere de integrerede USB porte og så installere kortet. Derefter skal man bruge nogle specielle drivere og sådan. Jeg har prøvet at rode med det, men kan ikke rigtig. Derfor håbede jeg, at der var nogle der viste noget herinde.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 400 point
Dato : 07-02-06 16:57

Snyde sp2 - så tænker jeg på at man måske kunne afindstallere sp2 - indstallere dit kort - indstallere sp2 igen.
Hvis ikke du skal bruge firewire så har jeg et 5ports kort kørende på min med sp2 og det kører fint.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 08-02-06 14:18

Det er firewire kortet jeg skal bruge, og det virker fint nok nu. Der fandt jeg nemlig hjælp til hvordan det skal køre, men nu er det usb'en der ikke virker. Jeg kan sagtens leve med at det ikke virker, da det er firewire delen jeg skal bruge. Jeg har hørt at det giver problemer hvis man afinstallerer SP2.

Problemet er ikke at der er 5 usb porte, men selve det, at det er produceret af VIA.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-06 16:26

Ja det er ikke så godt hvis der er for mange ting som er afhængig af sp2.
Husk lige når du laver forsøg - at oprette et gendannelses punkt (det er ikke altid XP selv gør det)

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-02-06 14:22

Jeg giver det lige en chance til, men ellers ryger SP2, da jeg har haft alt for mange problemer med det på det seneste.

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 15-02-06 15:57

Tak for svaret emesen. Det var blandt andet din idé med at afinstallere SP2, der ledte mig på sporet af en løsning. Da de virkede lidt uoverskueligt at afinstallere SP2, tænkte jeg at det måske var nemmest at starte forfra med at formatere og geninstallere windows. Det gjorde jeg, og kortet fungerer upåklageligt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-02-06 16:37

Super -