/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hidsig pomeraianhvalp
Fra : snusi
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 14-01-06 21:31

Hej.

Som før skrevet er min datter flyttet hjem og hun har en hundehvalp med. Det er en pomerania, som hedder Fie. Jeg har selv to terrier en cairn på 5 år (Snapsi) og en blanding på 2 år (Sherry).
Når Snapsi fortæller Fie at nu gider hun altså ikke det småbideri mere, så bliver Fie hidsig og farer løs på Snapsi. Det er som om Fie ikke forstår at hun er hvalpen og Snapsi er den voksne. Jeg er lidt nervøs for om det på et tidspunkt kan udvikle sig til slagsmål mellem hundene.
Fie har helt fra hun kom været efter Sherry, som i forvejen er en meget sky hund.
Jeg har prøvet at læse lidt om racen pomerania, og kan se at de faktisk ikke er bange for noget overhovedet
Skal jeg lade hundene selv finde ud af det selvom det faktisk allerede nu er noget voldsomt og Fie er jo kun 4 mdr, eller skal jeg gribe ind, hvilket jeg faktisk har gjort et par gange.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-06 21:56

Puha, du har da fået din sag for med det lille hidsige bæst.

Problemet ligger jo i, at dine hunde ikke har sat sig i nok respekt over for hvalpen og fortalt den, hvornår det er nok med dens provokationer.
Men igen, det er sjældent, at voksne hunde er alt for grove overfor en hvalp.

Og jeg synes så det er mest synd for din hund Sherry, som i forvejen er sky.

Men i det tilfælde der, mener jeg det er i orden, at du irettesætter hvalpen når den farer på dine hunde.

Og helt min egen mening:

Du må have en stor portion tålmodighed.
Der var ikke nogen af mine unger der skulle komme slæbende hjem med et dyr, såfremt det på nogen måde gav konflikter med mine egne

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-06 22:30

Hej snusi.

Jeg kommer meget på HG (Hundegalleriet) - jeg er ikke oprettet som bruger derinde da jeg ikke er hundeejer men blot interesserer mig meget for hunde og derfor 'læser og lærer' af de oprettede brugeres erfaringer

Jeg tror du vil kunne få meget hjælp derinde, jeg har set at der endda er et par hundeadfærdsmennesker derinde som ofte træder til med hjælp når folk har problemer.

Desuden har jeg, mange gange, set anbefalet at man bruger en blomstersprøjte med almindeligt vand, i opdragelsen af hvalpe. Det er helt uskadeligt at bruge og hundene kan ikke lide det - det virker, på folks efterfølgende kommentarer, som om det er ganske effektivt.

Men - du får lige linket til HG, så kan du jo evt. oprette dig derinde, hvis du har lyst til det. Når man, som jeg, IKKE er oprettet derinde, kan man selvfølgelig ikke stille spørgsmål i deres Forum men man kan læse med.

For at komme til Forum, trykker du blot på 'Hundegalleri' (der er osse katte- og hestegalleri samme sted) - derefter trykker du på 'Forum'.

Her er linket - jeg ønsker dig held og lykke med det, det er en aktiv lille krabat du har fået i huset dér og jeg er enig med Dova - det er nu mest synd for din egen Sherry som er sky i forvejen - sådan noget lurer en lille fræk hvalp jo med det samme - sådan er trodsalderen, den prøver grænser og hos Sherry virker det. Så - frem med vandforstøveren og få lært den lille hvem der bestemmer

Link til Hundegalleriet:

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messages.asp?FOR_ID=1&offset=25

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-01-06 23:01

Eftersom dine hunde boede der først skal den lille have at vide, at det er den der skal indordne sig. Men din hund skal nok sige fra, spørgsmålet er jo så bare om den bider.

Vær lidt efter hvalpen og sæt den på plads.....

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-01-06 09:14

Hej

Nu har folk jo deres frie ret til at vælge, hvilke råd de vil bruge. Og folk har lov til at give de råd de synes er rigtige.

Jeg vil ikke kritisere nogles råd herinde, men i kraft af mit studie (hundeadfærdsbehandler - tre måneder tilbage), bliver jeg nødt til at komme med en kommentar.

Det at bruge vandsprøjt er ganske vist ikke noget der gør ondt på hunden. Men det er i indlæringsvidenskaben det der hedder "positiv straf". Positiv straf betyder, at man tilfører hunden noget negativt i det øjeblik den gør noget man ikke ønsker. Metoden bygger på at man fokuserer på det negative og ikke det positive. Det i sig selv synes jeg er ærgerligt, og metoden betragtes da også i hundepsykologi verden, som forældet.

Endvidere kan et simpelt vandsprøjt faktisk virke stik imod forventet. Særligt hvis den hund man bruger det på, befinder sig i en stress tilstand. (Og i enhver form for aggression, er der et stress element).

Jeg kan og vil ikke gætte mig frem til, hvad der udløser adfærden hos din datters hvalp. Jeg kan dog med stor sikkerhed sige, at det ikke handler om, at hvalpen er ved at "overtage". Også denne antagelse er forældet. Der ligger en lang række faktorer gemt i den situation dine hunde befinder sig i. Faktorer som jeg naturligvis ikke kan redegøre for i dette forum, uden at have snakket med dig og set dine hunde.

Du har at gøre med et af de sværeste adfærdsproblemer, nemlig aggression mellem hunde i en husstand. Som sagt er der mange ting der spiller ind; de tre hundes socialisering, stress niveau, fysikken, deres køn, deres alder og meget, meget mere.

Mit råd til dig vil være ét af to:
- kom af med hvalpen hurtigst muligt. Det er synd for både hvalpen, dine to andre hunde og dig.
- opsøg en adfærdsbehandler (se evt. www.paff.dk)

Og endnu et råd vil være:
Hold dig fra hårde metoder, skæld ud, vandsprøjt etc, idét det blot vil hæve niveauet af stress og aggression.

Indtil du finder en løsning, skal du bryde ind i dine hundes samvær - det lyder ikke til, at de selv kan finde ud af det.
Her er det vigtigt at tænke på alle tre. Din hund som er lidt sky, skal og må ikke lide overlast. Du har haft den længe og det er ikke rimeligt, at den skal "kæmpe" med en hvalp. Det samme gælder også for din anden hund.
Ligeledes må hvalpen ikke lide overlast. Der er et eller andet der gør, at den føler sig presset og må reagere på det. Dette kan puste til ilden hos de andre, som måske en dag modsvarer med et angreb. Og dette eventuelle angreb, er hvalpen ikke i stand til at forudsige, endsige i stand til at cope med.

Så undgå konflikterne! Ikke nemt - men som sagt, interdog aggression, som det hedder, er noget af det sværeste at udrede - selv for en professionel adfærdsbehandler og løsningen bliver ofte, at man skal af med en af hundene.

For din egen og hundenes skyld, synes jeg du hurtigst muligt bør træffe et af de to valg jeg skitserede før.

Hvis du har nogle spørgsmål til det jeg har skrevet, må du sige til.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-01-06 10:15

Du skal selv lade hundene om at løse deres "problemer". Hvalpe kan være en pestilens for voksne hunde, og disse skal have lov til at sige fra som de synes er rigtigt. Det løser sig næsten altid.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-01-06 11:09

Hej vildskud!
Jeg kan kun give dig ret, har hvalpen ikke som 5 mdr. lært at respektere ældre hunde og især på deres territorium er det et problem man ikke skal prøve at løse selv.
Hvalpen har været vant til at være centrum og har måske ikke været til hvalpemotivation for at lære hundesprog og at den ikke er den eneste det drejer sig om.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-06 12:26

Hej, snusi....
Ja, måske skulle du overveje, om ikke det vil være bedre for både din datters hvalp og dine egne hunde om hvalpen kom et andet sted hen...
Der har jo faktisk været problemer mellem hundene lige siden Fie var 8 uger. De har klart nok vist, at de slet ikke passer sammen.

Det er da synd for Fie, at hun ikke får den positive opmærksomhed og overbærenhed som en så lille hvalp har krav på.
Jeg kan godt forstå, at du prøver at beskytte DINE hunde og gøre hvad der er det rigtigste for dem..

Men ligesom hvis man har tre børn, så kan det, der er det rigtigste for den ene, godt gå hen og blive til skade for en af de andre.

Jeg tror, at du skader Fie ved at beskytte de andre hunde imod hende.. Og hun er bare en lille hvalp. HUN har også krav på at blive elsket og positivt opdraget og få et godt liv.
Skynd dig at finde en ny familie til hende. Det skulle ikke være særlig svært.
Det vil være en lettelse for dig, når du igen kan koncentrere dig om at løse problemerne med Sherry.

Men sig mig engang, -hvor store er dine terriere egentlig?? (kg) En cairn er da større end en pommeranier, selv som voksne...

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 15-01-06 17:25

Tak for svaret vil.du.

Det er et godt link, mange tak.

snusi

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-01-06 18:21

Hej snusi.

Selv tak, ja - det er simpelthen alle tiders side, jeg bruger megen tid derinde, selvom jeg ikke har hund selv men blot interesserer mig for dem

Og til vildskud - en fantastisk godt og flot indlæg du har skrevet!! Det eneste jeg (igen: UDEN selv at være hundeejer - men blot en generel mening) - vil opponere imod er at såkaldte 'forældede' metoder skulle være 'ikke brugbare'. Det ser i hvert fald ud til, på omtalte side, at den med det lille vandsprøjt er, endog særdeles, effektiv. Ligesom 'forældede' metoder til alverdens, ikke hunderelaterede. dagligdags ting, jo ikke ophører med at være virksomme, selvom man finder nye metoder at gøre tingene på.

Men et flot og meget interessant indlæg - tak for det!

Venlig hilsen Dorthe.