/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er barnets navn?
Fra : viviborgen
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 14-01-06 19:27

Et barn skal være navngivet inden 6 måneder efter fødslen, men hvad sker der, hvis barnet ikke er blevet navngivet? Giver staten så barnet et tilfældigt navn eller hvad?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-06 19:31

Citat
Alle skal have et navn i Danmark senest et halvt år efter fødslen. Får barnet ikke et navn inden for denne frist, risikerer forældrene i sidste ende at få dagbøder.

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,327881&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-06 19:31

Hvis det er en dreng, blir han tvangsnavngivet og kommer til at hedde Arne Det er straffen for smøleri

Kommentar
Fra : themis

Dato : 14-01-06 19:32

Overtrædelse af forældrenes pligt til at navngive et barn inden 6 måneder efter fødslen kan straffes med bøde, og forældrene kan desuden pålægges tvangsbøder, indtil barnets fornavn er anmeldt til ministerialbogen (kordegnen).

Barnet får således ikke automatisk et fornavn af det offentlige.

Med venlig hilsen

Jørgen Ulrik Grønborg

Familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 19:32

Dagbøder er den sanktion der anvendes når borgerne udviser civil ulydighed og nægter, at efterkomme påbud om at følge lovgivningen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-06 19:33

Blir det en pige uha uha.... så gælder det samme - men navnet er Fidusia

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-06 19:37

Nååå Undskyld. Så er det måske lavet om.... Det ville egentlig osse være synd for barnet, som jo er helt uskyldig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 19:41

barnet HEDDER intet før det er navngivet/døbt - der vil så stå unavngivet pige/dreng !

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-01-06 20:30

Tak for svaret ans. Der var jo mange, som kom med svaret, men en skal jeg jo vælge, så jeg giver point til den der kom først.

Tak fordi i brugte tid på at svare allesammen.

Nu kan jeg så bringe svaret videre til min datter, som jeg blev svarskyldig.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-06 20:42

Tak,

så kan du fortælle din datter at hun får dagbøder, hvis hun ikke navngiver sin søn/datter inden der er gået 6 måneder.

Hvis hun da har et nyfødt barn, det kan jo også være en diskussion mellem din datter og dig.

God weekend

Hilsen ans