/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garanti ved salg af firmabil?
Fra : mopedpriser
Vist : 770 gange
50 point
Dato : 14-01-06 16:39

Hej

Kender én der skal sælge deres firma bil til en privat person. Så må det vel være et salg fra en erhvervsdrivende til en privat. Er der så 2 års reklametionsret på bilen?

Bilen er 1 år gammel, så der burde ikk kommer nogle problemer, men rart lige at have hørt hvordan det forholder sig juridisk. Firma'et laver nogle plactis dele, så de har ingenting at gøre med bilbranchen.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-01-06 17:16

Med en af de rigtige bilmærker, er der vel stadig fabriksgaranti

Gert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-06 18:02

Købelovens 2 års reklamationsret gælder skam også for privat salg af biler og alt muligt andet.

Men en køber kan have sværere ved at komme igennem med en reklamation hos en privat sælger, og er oftest i sådanne sager henvist til at gøre sit krav gældende via retten.

mvh dova

Kommentar
Fra : mopedpriser

Dato : 15-01-06 06:40

"g_h" - ja, der er 1 år mere, men så skal firma'et dække det sidste år, eller hvad?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 15-01-06 09:48

Jeg tror man skal være glad for det års fabriksgaranti, for reklamationsretten er ikke noget værd!!
Købelovens garanti gælder kun ½ år(her har du 1 års garanti) Købelovens reklamationsret gælder de sidste 18 måneder, men her skal køber kunne dokumentere, at fejlen allerede var der på købstidspunktet! Det gælder iøvrigt kun skjulte fejl, der ikke er oplyst, eller kunne ses ved en gennemgang af bilen!

Gert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-06 11:29

En rettelse til det g_h skriver:

Man har ikke ½ års garanti ifølge købeloven.

Man har 2 års reklamationsret mod fejl og mangler der har været på en vare på købstidspunktet.
Det første ½ år kaldes formodningsperioden, fordi man formoder som udgangspunkt, at en fejl inden for ½ år har været til stede på købstidspunktet. Og der er det op til sælger at lægge "bevis" for at fejlen ikke var der, hvis han skal slippe for at erstatte/reparere en vare.
Og i de sidste 1½ år, er det køber der skal bevise at en fejl var der på købstidspunktet, hvis han vil have erstattet en defekt vare.

mvh dova

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 15-01-06 11:43

Åhja dova!
Skal vi for din skyld, ændre det til garantilignende rettigheder
Det ændrer ikke på, at køberen ikke kan bruge reklamationsretten til meget og at man i stedet skal glæde sig over, at bilen stadig er omfattet af et års garanti!
Det kan bruges til noget!!

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 15-01-06 11:44

Her kan der læses lidt om det:
http://www.fdm.dk/altombiler/koebsalg/koebelov.asp

Gert

Ps: Kan det læses, hvis man ikke er medlem?