/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kun til h_bmw
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 14-01-06 10:21

Hej igen h_bmw
Du undrer dig over, at en gammel kone på 67 har en PC stående - og tør bruge den.
Det er nu ikke så mærkeligt - jeg har arbejdet med PC lige siden den blev opfundet - først under store protester, for jeg ville hellere fortsætte med min gode gamle skrivemaskine, men min arbejdsgiver var ubøjelig.
Siden kom jeg til at holde virkelig meget af dyret, og de sidste 6 år har jeg faktisk undervist på aftenskole i "EDB for pensionister og andre begyndere".
Der er nemlig rigtig mange ældre, der har arvet en computer fra børn eller børnebørn, men de aner ikke hvad de skal bruge den til.
Og her kommer jeg så ind i billedet. Jeg har 3 hold om ugen - og der ventelister i hver eneste sæson, så behovet er stort.
Jeg har også skrevet et par lærebøger - især beregnet for pensionister og andre med god tid til at lege med computeren. Den første hedder [B]"Få mere sjov ud ud af din computer", [/B] . Den anden hedder "Få ere hjælp ud af din computer" og handler om regneark, databaser og den slags for begyndere. Og jeg er p.t. i gang med en tredie om billedbehandling, hjemmesider m.v. for begyndere. (Men på musikfeltet er jeg altså selv total nybegynder...!)

Jeg synes du skal prøve at låne den første på biblioteket til din mor
Derefter skal du sætte dig ved siden af hende og fortælle hende - langsomt og omstændeligt - hvordan hun finder finder og lægger en kabale, giver nye kort m.v.
Du skal ikke [B]vise[/B] hende det, for det kan ældre ikke lære noget af, det går for hurtigt. De lærer det kun, hvis de selv prøver med musen i hånden. Og de skal have lov at spørge om det samme mange gange, før det hænger fast.
Og husk, det er umådelig svært at styre en mus, hvis man aldrig har prøvet det før, så sæt et par timer af til projektet og væbn dig med al den tålmodighed, der findes. Så skal du nok få hende igang.
Min hidtil ældste elev var 89 år - og hun sidder (i dag 92) og suser rundt på Nettet, skriver mails med vedhæftede billeder til familien rundt om i verden.
Hvis din mor har behov for at få at vide, at hun bestemt ikke bliver til grin, må hun gerne ringe til mig og få lidt vejledning. Hun kan få min telefonnummer hos forlaget, hvis nummer står på bogen. Jeg er ikke meget for at oplyse det her i åbent forum.
Mange hilsener
Petra (som ikke er mit navn, men kun et "kælenavn")

Accepteret svar
Fra : h_bmv

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-06 11:10

he he Hvordan giver man en spørger point? Citat : >>Og de skal have lov at spørge om det samme mange gange, før det hænger fast. << nååå ja, tror faktisk at det er der det er gået galt, må indrømme at jeg måske er kommet til at vrisse lidt når jeg har skullet gantage noget flere gange, fordi det føltes som om at hun var ligeglad med det når hun nu havde glemt det........... Ti-øren falder, lyset går op for mig, tak!

også for bog tippene tak, ja det hele tak

Hun har hvistnok et begynderkursus i bagagen, men jeg skal lige have en snak med hende om at sååå gerne vil hjælpe stor tålmodighed.......

Håber at få hende til at se det smarte i internettet, så jeg kan få overtalt hende til en anden forbindelse end tlf.modem , det er ret belastende at det er tids afregnet ....

Vh. og endnu en gang tak

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-01-06 11:11

Ps. jeg undrer mig ikke, jeg blev positivt overrasket

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 11:23

Petra... Jeg syntes det er flot det du gør. Min mor er 72 og har lige fået en mobil, det er også en
ny verden for hende, og også det kræver tålmodighed, jeg har fået tomme sms'er og den samme
fem gange osv. men roser hende for hendes indsats. Mine forældre har lige været i Tyrkiet i tre
uger, og der var det dejligt, at hun havde lært det grundlæggende (og mere har hun jo heller ikke
brug for) så vi kunne hører hvordan de havde det mm. Jeg tror at det de ældre frygter allermest
ved pc og mobil, er at skidtet skal gå i stykker, og at de ødelægger noget som ikke han laves igen.
Min far syntes det hele er noget pjat, sådan noget legetøj, men nu hvor han har fået gavn af mobilen på ferien, har tonen fået en anden lyd.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-01-06 11:40

Ja de er så bange for at ødelægge noget. Det må være noget med tiden og opdragelsen den generation har. Måske gik elektronik og anden teknik også nemmere i stykker tidligere? Men man skal altså gøre sig umage for at ødelægge et stykke elektronik nu om stunder, og, jamen hvad så hvis det går i stykker, måske kan vi lave det igen , ellers må vi bare skaffe noget andet det er altså ikke så dyrt nu om stunder. Men der var jo en anden tid hvor folket skulle spare meget, og det derfor var ganske forfærdeligt hvis noget gik i stykker i u-tide, og det er nok den tid der spøger endnu på denne måde ???

Vh.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 14-01-06 14:53

Ja, man er bange for at ødelægge noget.
Jeg har til første undervisningstime altid en gammel PC uden sidestykker med. Så kan jeg vise, hvor solidt det hele sidder fast o.s.v.
Jeg plejer at starte med at sætte den på hovedet, og når jeg så skal til at demonstrere floppy- og CD-drev, siger jeg Ups, den står jo på hovedet, og så vender jeg den - temmelig hårdhændet - om. Det tager kegler. Dels griner de af min klodsethed og dels bliver de beroliget - den går altså ikke i stykker, selvom hun fjumrer med den.
Senere, når vi kommer til tekstbehandling, gør jeg et stort nummer ud af, hvor let det er at komme til at slette tekst m.v. - så bliver de ikke flove, når de selv kommer til det. Og jeg pointerer, at de vigtigste to knapper på tastaturet er Ctrl-tasten og bogstavet z. Altså - kommer du til at slette, flytte uhensigtsmæssigt eller andet, så hold bare Ctrl-tasten nede og tryk på z, indtil du er tilbage.
Det virker også beroligende - og snart tør de selv prøve forskellige ting og er ikke så bange for at komme galt af sted.
Og når man først er kommet så langt, så er det kun et spørgsmål om lidt øvelse, før det bliver rigtig sjovt at lege med wordart, clipart, tekstbokse m.v.
Jo, ældre mennesker skal bare sparkes lidt bagi, så kommer det.
Min mormor tog altid forklædet af og glattede håret, når hun skulle tage telefonen. Man skal vel være pæn, når man skal tale med andre mennesker. Det grinede vi børn meget af.
Og nu er vi tilbage, hvor det er nødvendigt at gøre sig pæn, med både web- og mobilkameraer til at checke os.
Kan I have en fortsat god weekend
- og hils jeres mødre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 15:08

Petra...Du er den fødte pædagog udi pc for ældre - og sikkert også yngre mennesker -. Også en god week-end til dig, jooo jeg kan da sende min mor en sms

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-01-06 20:20

-ja god weekend. Jeg har i den anden "tråd" fortalt at du altså godt kan blande dine mp3 skiver.

Vh.

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 15-01-06 16:00

Tak for svaret h_bmv.
Ja denne accept fra igår gik altså heller ikke igennem. Håber den er ok nu.