/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kold/varm - Blå/rød
Fra : refi
Vist : 6001 gange
100 point
Dato : 14-01-06 09:11

Vi har på tvangsauktion købt et nyopført hus som dog ikke er helt færdigt.

Og nu til 10.000 kr spørgsmålet.

Er det ikke sådan at at ved vandudtag i væggen (rød/blå) er den blå den KOLDE og ligger til HØJRE eller er jeg helt galt på den.

Kan man på en nem måde kontrollere om der blot er byttet om på tapen eller om de virkelig er krydsmonteret.

Grunden til at jeg overhovedet blev opmærksom på problemet var at blandingsbatteriet i bruseren ikke virker ordentligt og jeg kan ikke huske om rød også der lå til højre (så den får varmt vand fra den forkerte side).

I køkken og bryggers ligger kold til højre i væggen, men på badeværelset er den højre mrk. RØD????

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-01-06 09:24

som regel er det muligt at tage farveproppen ud og sætte den i korekt side (danmark med blå i højre). Mit bud er at sælger har købt et blandingsbatteri, forberedt til salg i et andet land.
Men det lyder somom du er bange for der er lavet fejl i vandindstallationen - det kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 09:32

Om men har byttet om på rørene eller blot på tapen er for så vidt ligegyldigt (jeg kan jo krydse ved monteringen), men hvad er "normalt" når det er lavet af en autoriseret installatør, for det er det - det står i de papirer jeg har - der står blot ikke hvem.

Blandingsbatteriet har jeg selv købt og monteret (i DK), men var ikke opmærksom på om man også der havde byttet om på tapen/rørene.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-01-06 10:07

Alle de installationer jeg har set, der ligger kold til højre..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 10:11

Som sagt - det gør de også her i bryggers og køkken.

Problemet er badeværelset - der er den RØDE til højre, og det er mig bekendt varmt vand.

Er det virkelig nødvændigt at afmontere en af dem, montere en hane og derved kontrollere om der kommer varmt eller koldt ?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 10:29

for at sætte det helt på plads ...............Koldt vand er til højre Basta!!!
Jeg bruger altid den at jeg siger V= varmt=venstre og så giver den kolde sig selv...
Men som tidligere skrevet i denne tråd så ser du indimellem at nogle rørlæggere "drikker" og gør det modsat ..Og da kan du bytte om på farverne på hanen.
Du spørger om du kan kontrollere hvad som er hvad?? Som jeg forstår så er det ikke færdigt Hvis der bare står et utilsluttet rør ud af væggen er det bare at se hvor den anden ende evt er og puste i det ...Så står der en anden i den anden ende og fortæller dig hvilket rør du lige har pustet i.
Men skriv lige hvis det er mig som helt misforstår spørgsmålet

Mvh sverola

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 11:04

Lidt har du nok misforstået.....

Problemet er de rørstumper der sidder i væggen som blændpropper (der er jo vand på)

Det er dem hvor rød sidder til højre - samtidig er der brugt rød/blå til afløbene efter forgodtbafindende.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 11:08

Må man overhovedet SELV sætte "ballofixer" i væggen ????????

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 11:20

Ja så er det nok som du selv er lidt inde på kun en løsning og det er at slukke for vandet ved stoppehanen og få skruet en hane på for at checke så du er helt sikker...
Da du nu har købt huset på tvangs auktion er alt dit med mangler osv ...Så om du sætter et par ballofixer på for at checke er dit valg...Men i udgangs punktet har du ikke lov til at rode med dit vvs .
Du kan få lov til at bytte en vandhane hvis der er sat en ballofix på nettet så du kan lukke for vandet ..Feks hvis du skal bytte dit toilet.
Så du er i lidt af et dilemma ...Du har ingen garanti på det som er lavet ,hvis det er en privat som har skruet..
Jeg er selv rørlægger og det er begrænset hvad jeg gør herhjemme da jeg ikke arbejder for en som er autoriseret og kan stå inde for det udførte..
Men at du skruer en hane på for at finde ud af hvad som er hvad ser jeg ingen problem i -du kan jo montere dine blænde propper bagefter igen når du har fået det bekræftet..
Bare for en god ordens skyld..Brug nu hamp og salve når du skal sætte de haner på ,jeg er af den gammeldags type som ikke svrger til andet end det..
Mvh sverola

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 11:33

Hi hi.....

Åh jo - naturligvis bliver brugt garn of salve.......

Som sagt !!!!!

Toilet har jeg monteret med ballofix (det er skam tæt)
Brusekabine er også monteret, men måske vendt forkert (grundet farverne) - det er skam også tæt....

Flisearbejde osv ER jo lavet - der mangler blot håndvask x 2 (det ene skal nu bruges til spabad.

Det er disse 4 blændpropper + 2 afløb hvor der enten er "kuk" i farverne eller rørene vender forkert.

Da de sidder rigtigt i bryggers og køkken er min anelse at det blot er tapen der er sat forkert, eller han/hun har haft et par rørstumper liggende i rodekassen og blot skruet disse i.

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 14-01-06 11:34

Hej.

Du behøver ikke at afmontere det nye batteri for at se om det er monteret korrekt.

Ude ved din varme installation burde du kunne lukke for det varme vand til hele huset, her efter åbner du kun for det kolde vand i blandings batteriet. Kommer der vand ud, er det rigtigt monteret, kommer der ingen vand, er der byttet om på rørene.

Kan du komme til rørene hvor de kommer ud af vagen / går ind i blandings batteriet under håndvasken, kan du lade både det kolde og varme vand løbe lidt (inden du lukker for det varme vand til hele huset), så kan du jo hurtigt mærke hvorfor et rør der løber henholdsvis varmt og koldt vand i.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 14-01-06 11:41

Hej igen

Luk for både det varme og kolde vand (evt. hoved hanen) i din varme installation.

Skru den røde prop af, og åben lidt for det kolde vand. Kommer der nu vand ud, er det farverne der er byttet om på.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-06 11:44

Nå ok ......... Nu ser jeg billedet ....... Jeg vil tro at det hele er ok og bare er blevet brugt fejl farver.......Monter du nu bare de ting du skal have ....Blandebatteriet til bruseren først ..Du kan jo ikke ændre ved rørene uanset når badet er færdigt fliselagt ..
At jeg svarer som jeg gør mht hamp osv er fordi at det er vanskeligt at bedømme hvor meget folk kan selv og ikke så det var ingen ting galt ment i det
Dit spabad kommer jo med slanger fra karret til rørene så da kan du jo jonglere som du selv vil da de bliver skjult bag ved karret..
Din håndvask monterer du bare med blå til højre og skulle det nu vise sig at det ikke er koldt så er det jo ikke den største katastrofe at bytte om på de senere med et par flex slanger ...
Men monter du nu bare og så skal du se at det hele ordner sig
Go' week-end
Mvh sverola

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 11:48

Den med at lukke for det varme vand i installationen var da et forsøg værd mht. blandingsbatteriet i brusekabinen - om den også virker på blændpropperne (jeg tror det ikke) er så et andet spørgsmål.

Huset er monteret med en gennemstrømsvandvarmer og selvom jeg lukker for den kommer der vel alligevel koldt vand ud af den varme installation eller tager jeg fejl ?????

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 14-01-06 11:54

Hvis du lukker for vandet, enten på vej ind i, eller ud af vandvarmeren, burde der ikke komme vand ud af den varme hanen / røret i vægen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 11:54

Bare gå til den Refi, du bliver måske lidt våd, og bare der ikke kommer varmt vand ud i lokummet,
skal det nok gå.
Sverola, tror jeg, skrev, luk for hovedhanen. Monter så haner eller ballofixer, de steder du er i tvivl,
luk op og kontroller.
Hvad du må og hvad du ikke må, jeg tager ansvaret.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 12:07

"Keldd" - som du kan sige det......

Den med at lukke for gennemstrømsvarmeren går desværre ikke - jeg kan skrue ned for vandet men ikke lukke.

Eneste udvej ser ud til at være at lukke helt for vandet - montere ballofixer på alle 4 "vandsteder og så lukke dem op en af gangen......

Tilbage står så brusekabinen......

Blandingsbatteriet er allerede monteret men jeg ved jo ikke om det så vender forkert.

Det er et thermobatteri. Vil men kunne tjekke dette ved at gå ud over neutralstillingen (37 grader) og f. eks. skrue mod koldt og derved konstatere om det virker rigtigt ?????

Eller vil det virke rigtigt uanset om det er vendt forkert ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 12:31

Refi:
Ja, du lukker for hovedhanen, så piller du bl. batteriet af også.

Det sidder med 2 store møtrikker (omløbere), og der er pakninger inde bagved. som du bruger
igen.
Om et thermostatbtr. virker, hvis vandet kommer ind forkert ved jeg ikke, men tror
det da, men lad os nu se om vandet er monteret forkert, mon dog.

Du siger bl,batr. i brusekabinen er monteret, hvad sker der når du prøver det?

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 13:09

Som tidligere beskrevet har jeg selv monteret blandingsbatteriet i brusekabinen og ikke tænkt over farverne på de blændrør der sad i vægen der.

Jeg har monteret det som var der koldt til højre og det virker men om det virker rigtigt ved jeg jo ikke.

I starten var det som om der kun kom koldt vand når det stod på 37 grader, men efter en opskruning på gennemstrømsvarmeren "ser det ud til" at vandet nu er varmt også når den står på neutral (37 grader).

Så det virker - men om det virker rigtigt ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 13:16

Fik lige en lys ide

Tændte for bruseren i "neutral - Dersfter mærkede på de 2 steder hvor det er skruet fast......

Og - Forskruningen til venstre er VARM og den anden kold.

Så det må være iorden....

De andre steder må jeg nok også prøve mig frem og håbe på det bare er tapen der er sat forkert.

Må man forresten fuge rundt om sådan en vandstopper der er skruet i vægen når bare man kan komme til at lukke for den ?????

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 13:28

Hvis vandet er varmt, når den står på neutral (37) lyder det lidt forkert,men find ud af det ved at afmontere blandingsbatteriet, og kontroler i hvilken side det kolde vand kommer, og vend også blandingsbatteriet rigtigt, og det er afgang nedad.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 13:31

Godt du fandt ud af det.
Og ja, fug du bare, bare du ikke dækker noget der skal skrues på.
Hilsen Keldd
God weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 13:32

Afgang er skam nedaf

De rør jeg mærker på er jo dem der går IND i bl.batt.

Så må det da være rigtigt at den venstre er varm og den højre kold - det bliver jo først blandet i batteriet.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-06 13:39

Jamen det er rigtigt Refi, snup et bad når du er i gang.

Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-01-06 14:08

Tak for svaret Keldd.

Nu bor jeg kun 200 meter derefra - så jeg foretrækker bad derhjemme

Jeg knokler på med de nye stophaner - og skulle der blive ballade - henviser jeg blot til dig

Fortsat God Weekend til alle.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 14:19

Selvtak Refi,

Bare henvis til mig ja, jeg har snart været 2 år på kandu,
så kan man klare hvad som helst, ha ha ha
Hilsen
Keldd