/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fra linux til windows
Fra : mangorossa
Vist : 500 gange
50 point
Dato : 13-01-06 22:33

Nin søn har købt en ældre bærbar pc med linux og
har ville meget gerne have windows 98 på istedet.
Men jeg kan ikke få slettet linux -
Hvordan gør jeg det ,den ville ikke boote fra disken.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 13-01-06 23:15

du skal først have slettet linux partionen start computeren op med win 98 cdrommen skriv fdisk ved promten tryk enter
fdisk startes første skærmbillede
aktivér størst tilgænlig pation svar J til det
næste skærmbillede
så skal der slettes en ikke dos partion
dernæst oprettes en primær dos partion størelsen bestemmer du selv
afslut fdisk genstart computeren
start computeren med win 98 cdrommen skriv format c: ved promten
efter endt formatering skrives install ved promten

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 23:18

Har den diskettedrev? så lav eller download en win98 bootdiskette.

Brug fdisk til at fjerne alle partitioner med.

Har du cd og vil den bare ikke boote på cddrevet?

Så skal du ind i bios (se på skærmen under opstart efter setup eller bios, som regel f2 eller <del> tasten) og ændre boot-rækkefølgen så cd-drevet står først.

nuber

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 13-01-06 23:18

Du kan komme ud for at det poul_from ikke rækker helt det kommer an på om der har været NTFS drev på den bærbare linux. men hvis den ikke vil, så kan det hjælpe at formattere masterboot recorden og det gøres ved inden du gør som poul_from skriver at skrive:

i kommandoprompt:

format mbr

derved slettes master booten og så er disken helt resettet.

Kommentar
Fra : nielshjul

Dato : 13-01-06 23:27

hvis i har andre computer med win 98 så lave en start diskette via den ellers download en fra http://www.pcsupport.dk/software/bootdisk.html vælg windows 98 SE "det er muligt at disken er på Engelsk" så kan man bruge fdisk til at slette de linux partisioner der er. hos http://www.riversen.dk/ er findes Videoen en gennemgang af, hvordan man bruger fdisk til at slette og oprette partitioner.
windows 98 Se understøtter atpi cdrom drev. Hilsen Niels

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-06 13:28

jeg har prøver men uanset hvad jeg gør skriver den at den ikke kan finde
mappen til c drevet.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-06 13:57

Mangorossa - jeg går ud fra at du har diskette drev på den comp.
Her er en diskette som kan ordne harddisken.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start den bærbare comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Men inden du gør noget (udover at kigge med den diskette) så må du lige fortælle hvad den viser.
Den vil vise de partitioner som er på harddisken.

Denne diskette kan også resette mbr master boot record som styrer hele harddisken.

Men først fortæl.

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 14-01-06 17:22

Tak for svaret emesen.
Jeg har fundet ud af det....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-06 19:29

Ok men ellers kom tilbage. Jeg har selv en gammel Compaq Armada (bærbar)