/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
sterinlys på et tragulv
Fra : koldingvej
Vist : 537 gange
200 point
Dato : 13-01-06 21:28

Hvordan fjerner men sterinlys fra et trægulv, duer sprit til at fjerne fedtet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 21:39

Prøv at se hvad der bliver foreslået her

http://www.bogulve.dk/naar_uheldet_er_ude.htm

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-06 22:47

Sprit er ikke velegnet.
Som det står i Nordsted1's link skal du skrabe så meget som muligt væk. Jeg bruger en af de skrabere der anvendes til keramiske kogeplader.
Når det sidste skal fjernes afhænger det lidt af hvaf trægulvet er behandlet med.
Er det lakeret skal du bare bruge noget fedtopløsende, men det er ikke smart hvis gulvet er olie eller ludbehandlet, der må du hellere anvende det du vasker gulv med selv om det skal vaskes nogle gange før det forsvinder helt.
Man kan evt. opsuge stearinen ved at lægge et viskestykke el. lign over plettet og så bruge et strygejern til at smelte stearinen der suges op i stoffet. Flyt det nogle gange for at opsuge et nyt sted.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 22:48

ludbehandlet -jeg mente sæbe-ludbehandlet. sorry!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-01-06 23:51

Som allerede skrevet kan et strygejern være anvendelig til at opsuge resterne. Jeg har haft held med denne metode, hvor jeg i stedet for et viskestykke brugte et kaffefilter..

Det virkede

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 23:55

Så sparer man da vasken så hvorfor ikke.

Godkendelse af svar
Fra : koldingvej

Dato : 13-01-06 23:57

Fiws... Det vil vi prøve mange tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 00:01

Jeg har haft held med metoden flere gange på fyrretræsgulve der er sæbeludede (mest sarte) og idén med kaffefiltret lyder godt da det bare skal tillade varmen fra strygejernet, at gå igennem og så ellers opsuge den smeltede stearin. Held og lykke med det og husk at skrabe først.