/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Mangler 30 mm Y-rør
Fra : gertes
Vist : 1836 gange
10 point
Dato : 13-01-06 18:56

Jeg mangler et Y-rør så jeg kan have afløb fra 2 vaskemaskiner til den samme vandlås. Røret skal være 30 mm, med 2 x gevind og 1 x omløber (se en 3/4" udgave her http://www.hvidevaredele.dk/shop/productinfo.asp?id=1628 ). Er der nogen der ved hvor man kan købe det?

mvh
Gert

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-01-06 18:58

Det samler hvilken som helst vvs mand af fittings.
Det samme kan du også.
Kig i byggemarkedet.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 13-01-06 19:15

Ethvert større byggemarked har et udvalg ag både plastik og metalfitting...Kig der...du finder helt sikkert noget du kan bruge.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-01-06 19:46

Jeg tror ikke at du kan få den viste i 30 mm ...At en vvs mand kan samle det til dig tvivler jeg stærkt på !!

http://www.abcvvs.dk/Default.aspx?tabid=12
Går du lidt ned på denne side ser du at du kan få en dobblet kobling for afløb...Men du må nok have en overgang fra 40 til 30 mm (jeg synes at 30 mm er for lidt til 2 maskiner) ??
Men det er nok den enkleste løsning for dig ...
Den du viste var jo for vandhaner og ikke afløb..

Mvh sverola

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 10 point
Dato : 13-01-06 21:26

Som Sverola skriver det bliver for småt, du skal samle det af 50mm plastrør,
det kan du gøre i byggemarkedet, gør det selv, det behøves jo ikke være et Y.
Brug en 50mm gren,(t-stykke) sæt en muffe i den ene ende, så en 50mm bøjning i hver ende af grenen, et stykke 50mm rør i hver af bøjningerne, til afløbsslangerne fra vaskemaskinerne,
og 50mm rør fra midten af grenen til vandlåsen.
Jeg går ud fra vandlåsen er 50 mm, hvis den er mindre, skal du ikke koble 2 maskiner på.
Du skal også sætte et par 50mm rørbærer fast i væggen til arangementet, lad være at undlade dette, ellers går det let galt.
Du startede ganske vist med at skrive om gevindrør, det bruger man ikke til afløb fra husholdningsmaskiner. Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : gertes

Dato : 14-01-06 00:25

Jeg må se at komme hen i byggemarkedet. Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-01-06 11:32

Bare gå til den.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 14-01-06 18:25

Hej jeg kan se at i er igang med tilsluttning af afløb fra 2 maskiner til 1 vandlås i 50 mm.
det kan / må man ikke.
Hver maskine Skal have sin egen vand lås, med den måde der er beskreve ovenfor er der risiko for
at afløbet kan stemme op i den anden maskine.
Jeg behøver vel ikke nævne at dette er aut. arbejde, så hvis der sker en skade = 0 forsikring.

Med venlig hilsen

The King.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-01-06 10:10

gertes: Som theking skriver, der skal 2 vandlåse på, FØR grenen.
som så ikke må gå ned i en 3 vandlås, men til afløb i gulv,
eller skal skæres ind, efter eksisterende vandlås, eller faldrør.
Du er nok nød til at alliere dig med VVSeren, hvis det skal laves efter forskrifterne.
Og så må du unskylde, at jeg ledte dig på afveje, og tak til TheKing, for at sætte tingene på plads.
Hilsen Keldd.