/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Laptop kobles på bredbåndsforb
Fra : LNM
Vist : 1104 gange
500 point
Dato : 13-01-06 17:46

Min datter har fået en laptop og en trådløs router der skal kobles på min stationære PC med bredbåndsforb.med 2 dynamiske ip adresser.

1.Hvordan og i hvilken rækkefølge sætter jeg den til !
2.Når den er til,skal min Pc være tændt når hun er på nettet !
3.Hvilken type netværksforbindelse skal jeg vælge på laptoppen.
a)Oprette forbindelse til internettet
b)Konfigurere et hjemme-eller mindre kontornetværk
c)Oprette avanceret forbindelse.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-01-06 17:59

Den bedste måde at sætte det op på er, at sætte den trådløse router mellem modem/internet router og din PC.

På nuværende tidspunkt er der sandsynligvis en direkte kobling fra ADSL-routeren til din pc. Du tager netværkskablet ud af din pc og sætter i WAN porten på den trådløse router. Derefter sætter du et andet netværkskabel fra den trådløse routers netværksport til din pc.

Samtidig kan din datter koble på den trådløse router med hendes bærbare, forudsat hun har et trådløst netværkskort til den, eller det er indbygget.

Husk at koble sikkerhed på dit trådløse netværk, blandt andet kryptering.

Kommentar
Fra : ptornvig

Dato : 13-01-06 18:51

det er normalt meget enkelt men kommer an på hvordan du kobler op på nettet hvem har du internet hos?
i de fleste tilfælde vil du have fået en router eller modem hos din isp eller begge dele. hvis du har et modem uden router skal den blot tilsluttes din "nye" trådløse router i wan porten. har du begge dele skal du ikke bruge din gamle router mere men kun modemet.

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 13-01-06 20:18

Jeg har sat routeren til og genstartet, men serveren blev ikke fundet.Blev bedt om at oprette ny (lan)forbindelse. !!

Skulle det være nødvendig og hvis det er skal jeg
1. Oprette forbindelse til internettet. eller
2. Oprette forb. til privat netværk........ eller
3. oprette et hjemme-eller kontornetværk

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-01-06 20:36

Hvilken internetudbyder har du, og hvilken type forbindelse (kabel/ADSL m.v.)
Er det den stationære eller den bærbare der giver problemer?

Hvis der ikke er sat sikkerhed på den trådløse router burde den stationære få forbindelse til internettet med det samme. På den bærbare skal du installere netkortet først, og sætte det op til dit netværk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-06 20:47

Nu skriver du ikke noget om hvilken udbyder du er koblet op til????

Det vil altid være sådan, at for at du får tildelt en dynamisk adresse, skal udbyderens server genkende dig.

Din PC's netkort har en MAC adresse, som den tilkendegiver sig med over for udbyderen, og når den er accepteret, kvitere den med en IP-adresse, som er den kommunikationslinie du skal bruge.
Så langt så godt.

Nu sker der det, at du tilslutter en ROUTER. Den har også en MAC adresse, der er forskellig i forhold til den dit netkort har. - Det vil medføre at du ikke får en netforbindelse, da serveren ikke kender denne adresse, og derfor tror at der er en fremmed på nettet.

Alt efter hvilken udbyder du har, er der forskellige måder hvormed man får forbindelse.

Når først ROUTEREN er sat op, skal den blive siddende, når du har fået forbindelse. - Nu kan du så selv styre hvilken maskiner der skal på, uden at tage hensyn til udbyderen.

Med en router har du reelt kun behov for én IP-adresse, men kan uden videre tilslutte flere maskiner på samme adresse, da routeren styre det hele lokalt hos dig.

De to adresser du har fået tildelt, har du kun glæde af, hvis du havde valgt en Switch i stedet for en router. Her ville det så kun være muligt at tilslutte 2 maskiner. En for hver IP-adresse.

Så en router er det rigtige valg, også set i lyset af at den har andre fordele, som ikke findes i en switch.

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 13-01-06 20:53

Jeg har ASDL gennem TDC
Det er den stationære der er problemet. Der er grønt lys på routeren og ethernet kabel til den stationære er sat i lan port 1 ( som anført i instruktionsbogen)
I instruktionsbogen bemærkes at Lan portene er Auto.-MDI/MDIX ( kan benytte et straight through eller crosover ethernet kabel )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-06 21:14

OK
MDI/MDIX betyder bare at den selv skifter forbindelsesterminaler, alt efter hvilken kabel du benytter. De gør de fleste moderne routere og switche.

Når du skal til køjs i aften, så sætter du din router til dit bredbåndsmodem, og tilslutter alle (2) PC'er til hver sin LAN port. Lige før du slukker natlampen, slukker du for dit modem.
Næste morgen kan du fyrre op under hele dit lokale netværk, INCL modem.

Medens du har sovet, har Udbyderens server glemt din forbindelse, der er sket en TIME-OUT. - Så nu starter den med at oprette forbindelse, den gang med ROUTERENS MAC-adresse, og så skulle der gerne være hul igennem til begge maskiner.

Hvis du har trådløs netkort eller det er indbygget i "LAPPEN", så vender vi tilbage, når du har skabt forbindelse via kabel.

Når Modem og router er tændt, så vil de tilsluttede maskiner kunne komme på nettet uafhængig af hinanden.
Afhængighed er der kun hvis du kun har én printer, der er tilsluttet en bestemt PC, men skal bruges fra den anden. Så skal de begge være tændt. - Men det findes der også en løsning på, som kaldes en printerserver, så printeren kobles direkte på dit lokale netværk, så den står til rådighed for hele lokalnettet.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 21:59

Med TDC kan du risikere at skulle "genregistrere" din forbindelse.

Så hvis severinos metode ikke virker, sluk alle computerne undtagen en, åbn brovseren (sommetider går den automatisk til tdc's registreringsside) og genregistrer dig. (12cifret nummer og adgangskode)

Kniber det kan du altid bruge 20 minutter på at komme igennem til deres hotline de kender alle triksene og snakker dig gennem det uden videre. Og de kan nulstille din linie manuelt så du bliver registreret med det samme.

nuber2

|
Modem
|
router
| |______________
| |
PC1 PC2

Routerens WAN skal være indstillet til at være DHCP klient (som regel fabriksindstilling)
Routerens LAN del skal være indstillet som DHCP server (do.)
PC'ernes netkort skal være sat til DHCP

Hvis du synes du har behov for kryptering/sikring af det trådløse netværk, lav en tråd om det.

Så skal vi vide hvad din router hedder og sikkert lidt mere

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 22:05

Kode
|
Modem
| (trådløs forb.)
Router(-------------------------------------)PC3
| |______
| |
PC1 PC2

Håber det ser bedre ud

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 22:15

Ser lige at du har to dynamiske ipadresser. Det har du ikke brug for med en router.

Kobl routeren til modemmet og kobl begge pcer til routeren. Så styrer routeren jeres forbindelse itl nettet.
Og nej, din datter kan godt være på nettet uden din pc er tændt. der skal blot være tændt for router og modem.

Så længe det trådløse er usikret, så længe skal datteren bare stille sin trådløse forbindelse til dhcp.
Og hun skal vælge jeres netværk. (medmindre det er tdc forbrugsafregnet, så skal hun prøve alle andre først)

Spørg løs når du kommer lidt længere
nuber

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-06 22:34

Nu er det sådan Nuber2, at med TDC's ADSL og dynamisk opkobling, får man automatisk rådighed over to IP-adresser, så det kan der ikke laves om på. Men det er rigtigt, at der kun er behov for den ene, som jeg var inde på tidligere.

Genregistrering sker automatisk, da LNM er koblet op over telefonnettet, så vil det være en direkte forbindelse til centralen.
Når han får forbindelse igen gennem routeren, så vil de indstillinger han har sat op, med kundenummer og password, klare resten.

Det havde været noget andet, hvis han var koblet op via et kabelnet, det virker på en anden måde.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 22:55

Kan se det er for længe siden jeg har (turdet) være kunde hos TDC.
Tak for oplysningerne seve

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-01-06 09:16

hej
prøv at gå uden om ruter
en pc ad gangen imodem når det kører sættes ruter på
og en pc ad gangen igen

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 14-01-06 10:47

Jeg har talt med TDC hotline.Iflg. dem skulle min D Link Router Di - 524 selv finde serveren (da der ikker problemer med at finde sereveren når jeg går uden om Routeren)

Jeg har også prøvet at nulstille routeren og startet forfra med at tilslutte router til netværk.
Samtidig med har jeg også prøvet at tage W lan stikket ud af routeren og min Pc "popper op"
ingen Lan forbindelse.

Når jeg efter tilslutning af router genstarter computeren og vil ind på installationsguiden (går ud
fra den skal være på den stationære... hvis jeg nogen sinde når så langt.. . Ellers må jeg vente til på mandag og få teknisk suport hos D-Link. Men min datter står og tripper for at komme igang...

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 14-01-06 10:53

[B]Ups jeg må hellere få det hele med[/B]
Jeg har talt med TDC hotline.Iflg. dem skulle min D Link Router Di - 524 selv finde serveren (da der ikker problemer med at finde sereveren når jeg går uden om Routeren)

Jeg har også prøvet at nulstille routeren og startet forfra med at tilslutte router til netværk.
Samtidig med har jeg også prøvet at tage W lan stikket ud af routeren og min Pc "popper op"
ingen Lan forbindelse.

Når jeg efter tilslutning af router genstarter computeren og vil ind på installationsguiden (går ud
fra den skal være på den stationære... hvis jeg nogen sinde når så langt.. . Ellers må jeg vente til på mandag og få teknisk suport hos D-Link. Men min datter står og tripper for at komme igang...

får jeg igen meddelsen SERVEREN BLEV IKKE FUNDET.

Kommentar
Fra : ptornvig

Dato : 14-01-06 11:45

Kan du ikke komme ind på routerens opsætning ved at skrive noget i retningen af 192.168.100.1 i ie?
der kan du for det meste få oplysninger om den har fundet din udbyder osv. hvad med lamperne på routeren lyser alle dem der skal lyse?

Kommentar
Fra : LNM

Dato : 14-01-06 12:16

Alle lamper lyser som de skal, og hele problemet er at jeg ikke via routeren kan komme ind på server

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 500 point
Dato : 14-01-06 14:23

Jeg tror at du køre lidt rundt i begreberne!
LAN er de fire porte, hvor du tilslutter dine kablede PC'er i det lokale netværk
WAN er den port hvor du sætter et lige igennem kabel til dit bredbåndsmodem.
WLAN har ikke noget stik, da signalet køres via antennen til de maskiner der har adgang via trådløs forbindelse.

For det meste bruger D-Link, IP-adressen 192.168.0.1 som gatway. Det er da også den du skal bruge til at kalde menuen frem med i din browser. Herefter spørger den om adgangskode og password, hvor default er admin og password skal normalt være tomt.

Jeg kan anbefale at du straks går ind på D-Links hjemmeside og henter den sidste nye firmware til din router. Det vil løse mange problemer, når du skal få det hele til at spille. - Gem denne firmware på din harddisk, den får du brug for, hver gang du resetter routeren.

Din router og PC'erne skal alle sættes op til at køre DHCP (dynamisk). Alle sikkerhedsindstillingerne skal du vente med, indtil du med sikkerhed kan komme på nettet.

D-Link har en lidt tarvelig menu, men det skulle være muligt at få den op at køre!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-01-06 14:31
Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 14-01-06 16:56

Citat
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-07-95-08-63-C5
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.201.3
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.201.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.201.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.201.1
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 14. januar 2006 15:43:00
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 15. januar 2006 14:20:31

På din egen computer (forbundet til en af routerens 4 LAN porte med et 'lige' netværkskabel*)
menuen Start ->kør, skriv cmd klik ok (sort vindue men hvid tekst)

Kode
i vinduet skriv
ipconfig /all
og tryk enter

ipadresse skal hedde 192.168.0.xxx (default for din router.
Hedder ipadressen 169.254.xxx.xxx har du formentligt et krydset netværkskabel mellem din pc og routeren. Skift det og genstart maskinen.
åben internet explorer og skriv 192.168.0.1
Nu kommer der et felt der beder om brugernavn og adgangskode
brugernavn admin
lad adgangskodefeltet stå tomt
klik ok og du er inde.
(Ikke at du har noget at lave der lige nu, men der er kontakt. Luk vinduet).
Prøv at gå til en hjemmeside, kan du det er punkt 1 overstået.
Kan du ikke det, så gå til www.tdc.dk.
Kan du heller ikke det spørg igen.

hedder den

Godkendelse af svar
Fra : LNM

Dato : 14-01-06 22:07

Tak for svaret severino.