/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
købe loven ??
Fra : return
Vist : 2137 gange
100 point
Dato : 13-01-06 15:23

er der nogen der kender købe loven når private handler brugt bil med hinanden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-06 15:29

http://www.taenk.dk/tt/2005/tt60/skarpe/

Citat
Køber du bil gennem en privat, kan du måske få bilen lidt billigere. Til gengæld købes bilen ofte som beset og uden reklamationsret, så du kan ikke klage over almindelige mekaniske fejl. Dukker der særligt alvorlige ting op, fordi sælger har handlet svigagtigt (for eksempel solgt et sminket lig), kan du stadig klage. Klager over køb af private kan ikke indbringes for Forbrugerklagenævnet. I stedet er du henvist til domstolen.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 13-01-06 15:34
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-06 15:43

Købeloven gælder på samme måde ved privat handel som hvis det var en forhandler,

Men det kan som køber oftere være svært at komme igennem med en reklamation eller få medhold i en evt. retssag, idet en privat kan henholde sig til faglig ukendskab, da det at sælge biler ikke er et erhverv.

Så alt i alt er man ringe stillet ved at købe bil privat, for det er dyrt at køre en sag på vedkommende, hvis man i det hele taget kan køre en sag, og den er man langtfra sikker på at vinde, og hvis, er det ikke sikkert at vedkommende har nogen penge.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 16:42
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 16:46

Det er lige meget om det er en bil eller andre varer.
Det er aftaleloven, der er det væsentligste fordi der ikke er klagemuligheder ved privat handel.
I aftalelovenvil det være ting som hvad der er lovet/aftalt og så i øvrigt almen hædelighed, men det er altså domstolene der skal afgøre det.