/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Foreningsbestyrelse
Fra : bauchmann
Vist : 2040 gange
400 point
Dato : 13-01-06 12:56

Hej.
Her til marts skal vi have generalforsamling. Formanden er på valg, og kasseren ønsker ikke at være med mere. Kan formand og kasserer vælges samme år? Hvis ikke, hvad gør vi så? Håber på jeres hjælp.
Torben

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-01-06 13:22

Umiddelbart ja, da det er svært at "tvinge" kasseren til at blive på sin post.

Det lidt længere svar er, at foreningens vedtægter bør have paragraffer, der fortæller hvordan I skal forholde jer. Formentlig er der bestemmelser om, hvordan bestyrelsen skal konstitueres og hvordan I forholder jer, ved udtrædelser af bestyrelsen.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-06 13:37

Hvis det er sådan at de er valgt for en to årig periode med den ene på valg i lige år og den anden på valg i ulige år, og kasseren f.eks. stopper i utide på en generalforsamling hvor han ikke er på valg, så bliver den nye kasserer valgt for en et årig periode.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-01-06 13:45

Der er forskellige muligheder:
Hvis I har en suppelant i jeres forening (hvilket er en selvfølgelighed!) træder han ind på kasserens plads.
Hvis I konstituerer jer selv(hvad I givetvis gør) behøves suppleanten ikke tage en bestemt palds i bestyrelsen, men I kan så selv vælge hvem der skal have kasserens post.
I kan i visse tilfælde have en bestyrelse uden kasserer (kommer lidt an på jeres vedtægter).
Én af jer andre tilbageværende i bestyrelsen kan have to funktioner, som f.eks. kan være at sekretæren også er kasserer.
Generalforsamlingen kan vælge en "frivillig" til kassererposten.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 13:47

For at præcisere lidt mere så bliver formanden valgt for en to årig periode. Kasseren for en et årig periode, fordi han jævnf. jeres love skal på valg næste år.

//bentjuul

Kommentar
Fra : josga

Dato : 13-01-06 14:44

Ifølge jeres vedtægter regner jeg med at formanden vælges i lige år og kasseren i ulige år på generalforsamlingen.
Som tidligere formand og kasserer for en anden bestyrelse, havde jeg/vi det samme problem, vi undersøgte dette og med lovgivningen i hånden havde vi følgende muligheder.

A. I kan vælge en nu kasserer for 1 år, så opfylder i vedtægterne. Derefter vælges kasseren som normal.

B. I kan vælge, at formanden også er kasserer for 1 år, for at have tid til at finde en ny mand/kvinde, (men det skal generalforsamlingens deltager sige god for, simpel flertal.

C. Hvis generalforsamlingen ønsker at vedtager en anden løsning og der er flertal for den løsning, er det stadigvæk for en 1 år.

Håber du kan bruge oplysningerne og ønsker dig/jer en god og rolig generalforsamling.

Mvh.
Josga

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-01-06 15:33

Hej
Vi har revision af vore vedtægter med på generalforsamlingen i år. Der har jeg foreslået, at formand og kasserer er på valg i lige år. Der er så et bestyrelsesmedlem der siger, at kasserer og formand ikke kan være på valg samme år.Jeg mener de kan, hvis det fremgår af vedtægterne at det er sådan.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 15:42

Selvfølgelig kan de være på valg i samme år - hvis det fremgår af vedtægterne. Normalt har man kassseren på valg i samme år som næstformanden, hvis der er en sådan.

//bentjuul

Kommentar
Fra : josga

Dato : 13-01-06 15:57

Hvad skulle fordelen være ved at vælge begge poster i samme år ??,

eks. Hvis samme person forestod begge poster og vedkommende pludselig blev uvenner med resten af bestyrelsen, så stod foreningen uden formand og kasserer og jeg ved ikke om det er godt med to så tunge poster på samme person, og efterfølgende ekstra generalforsamlingen, - hvem vil overtage det , og hvad er det man overtager, ( det kan være en rotterede ).

En anden ting er, samme person kan ikke skrive under for det indestående i banken, det skal altid være 2 uafhængige personer, ( formand og Kasserer). iøvrigt har formanden ifølge loven om foreninger pligt til at holde sig orenteret om økonomien i sin forening. (blandt andet, at kasseren ikke tager af kassen på den ene eller anden måde.

Mvh
Josga

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-01-06 16:05

det er ganske enkelt, at der så i ulige år skal vælges næstformand, kasserer og sekretær. Når nu kasseren ønsker at træde tilbage et år før tiden, syntes jeg det ville være hensigtsmæssigt at kasseren bliver valgt i lige år så der kunne komme balance i tingene.
Torben

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 16:14

Umiddelbart kan jeg ikke se at der kommer mere balance i tingene ved at lade formand og kasserer være på valg i samme år. For som jeg tidligere skrev så vælger i bare ny kasserer for et år til generalforsamlinger og så indgår han derved naturligt og kommer så ordinært på valg igen næste år, jævnf. jeres nuværende love.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-01-06 17:46

I de nye vedtægter der skal godkendes på generalforsamlingen, er kasserens periode rettet fra ulige til lige år.
Torben

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 13-01-06 18:58

Tak for svaret bentjuul. Jeg har nok formuleret mig forkert, for jeg fik ikke noget relevant svar.
Til alle, tak for jeres svar.
Torben

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 19:48

Så skulle du hav annuleret spørgsmålet - det kan gøres med det nye kandu, og det er en af fordelene nu.

//bentjuul