/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Plads på CD til musik?????
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 2530 gange
500 point
Dato : 13-01-06 07:09

Jeg ved ikke om dette er den rigtige kategori, men et sted skal man jo starte:
Jeg har i Media Player lavet en afspilningsliste på ca. 150 MB - godt og vel 2 timer.
Den har jeg lagt over på min lille billige MP3-spiller - og den kører bare derudá.
Nu vil jeg gerne brænde den over på en CD til at have med i bilen, men det kan ikke lade sig gøre, idet der "ikke er plads", siger den.
Når jeg kigger i egenskaber under data-cd er der rigtig nok 700 MB, men når jeg så kigger i egenskaber under musik er der kun 79 MB til rådighed.....!
Hvordan kan det være - og kan man slet ikke lave en musik-CD med lang spilletid?
Der er tale om helt nye CD'er uden andet på, og jeg har prøvet med to forskellige slags CD'er
Håber nogen kan løse mysteriet.
Med venlig hilsen

Petra
P.S. Helst ikke i et alt for teknisk sprog - er en gammel kone på 67

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 13-01-06 07:22

Når du vil brænde en cd, lægger den den automatisk over til noget der hedder wav filer, på din mp3 afspiller ligger det som mp3 filer, som fylder meget mindre. wav filer fylder ca 10 mere. Kan din afspiller i bilen spille mp3 filer, kan brænde som data-cd, så er der plads nok. Hvis du bruger Nero, kan du også lave en mp3 cd

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 13-01-06 07:23

Hej Petra.

Når man laver en mp3 om til en spilbar cd, laver programmet dem om til et andet og større format, for at de overhovedet kan afspilles på en alm. CD spiller. En mp3 er en lille kompakt udgave, som ikke kan afspilles derfra. Hvis du brænder over og vil have mp3-filer ud af det, vælger du at brænde som Data-cd. Men vil du have en Lyd-cd, vælger du dette og programmet pakker så dem ud, der er plads til på skiven. Det vil som regel være en 12-16 stykker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 07:26

Hov nu skrev du at du brugte Mediaplayer, den kan så vidt jeg husker ikke brænde mp3 filer, så du skal kun have 12-15 musiknumre på din cd

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-01-06 07:44

Du kan have ca. 80 min. på en CD så du er nød til at sortere lidt numre fra

Mvh : Monsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 09:15

Petra, jeg tror jeg fik skrevet mit svar noget rodet, så jeg prøver igen.

Hvis du har Nero brænderprogrammet inde og din cd-afspiller kan spille mp3 filer, skal du brænde cd'en som data-cd, så kan alle dine numre være der, da mp3 filer fylder 10 x mindre end alm. lydfiler

Har du "kun" Mediaplayer inde, så skal du kun have 12-15 musiknumre på cd'en da wawfiler fylder meget

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 13-01-06 12:40

Jeg har en Sonic RecordN brænder, og når jeg går ind i den, kan jeg ikke finde min afspilningsliste...
Jeg skal desværre gå nu, så jeg må prøve igen i morgen tidlig.
Hej så længe

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 13-01-06 16:59

-Ja som tidligere anbefalet Nero brændeprogram 6 eller 7 på dansk med StartSmart (nemt at bruge) ELLER blot Nero Express (Endnu nemmere, og som alligevel er det eneste af Nero 6 eller 7 du skal bruge til dette), og hvis din bilradio ikke kan spille mp3, så overvej at anskaffe en der kan. Jeg var heldig at finde en bilradio med mp3 til 600kr. i Bilka for over 1 år siden.

-

Som tidligere her i tråden nævnt, er almindelige musik-cd'er og lydfiler i waw format, og derfor kan der på en færdigkøbt misik cd kun være mellem op til en ca. 25 numre afhængig af længden på hvert nummer.

-

Man kan omforme sine almindelige musik cd'er og lydfiler til mp3, f.eks. med et gratis program. F.eks. "dBpowerAMP". Det er også relativt nemt. Og vi kandu'er kan jo guide dig igennem, hvis det alligevel kniber at komme i gang.

-

Når du så har kørt al din musik ind på computeren som mp3, og samlet det i en mappe med den orden du nu vil have, og vil lave en mp3 cd, SÅ kan du nu tage din Nero Express, vælge "data cd", og, ja så vælger du bare de mp3 filer du vil have, og der kan nu være mange på en cd.

-

Og må jeg så rose citat >> en gammel kone på 67 << Undskyld, men hvordan får man sådan én til at ville bruge en pc? Jeg får det indtryk at det er en du selv har stående? Jeg har stillet en pc op ude ved min mor i det håb at ..... ja, undskyld mig.... lissom at få hende med ind i dette århundrede men hun rør den ikke, hun er hvist blevet bange for at blive til grin.

Vh.

h_bmv. NARJ! det står IKKE for noget med BMW, som jeg har lagt en forklaring om ind i min Kandu-profil.

PS: Mit første Nero program var også blot Nero Express. Det fulgte simpelt hen med min nye pc's brænder. Så hvis du kender andre med nyere pc'er , eller blot nyere brænder, kan det være at de ikke bruger det til fodel for et større program, hvorfor du kan være heldig at få Nero Express programmet

-

PPS: Det er altså ikke din afspilningsliste du skal finde i dit brænde program, men simpelthen selve musikfilerne, og så simpelthen brænde dem ud under data funktionen, hvorfor jeg skulle mene at man skulle være i stand til dette med de fleste brænde programmer, men Nero er meget nemt at bruge, hvorfor jeg anbefaler det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 17:32

Petra.... gå ind i start, den der knap nede i venstre hjørne, programmer,se alle dine programmer igennem og se om du ikke har Nero på din pc

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 14-01-06 09:58

Hej igen - og tak for diverse indlæg.
Nordsted1 - Jeg har ikke Nero, computeren, som kun er ca, ½ år gammel og er født med det andet brænderprogram, som ikke er særlig smart.
Da det endelig lykkedes mig at få overført alle de mange musikfiler fra diverse mapper, kunne de kun indspilles i alfabetisk rækkefølge, og jeg orkede ikke at omdøbe dem en gang til med a, b, c foran titlerne, så jeg prøvede bare at brænde som en data-cd, selvom rækkefølgen ikke kunne blive den rigtige.
Det gik også fint, men ingen af husets cd-spillere kan afspille den. Det eneste sted, jeg kan høre musik fra den brændte cd er på computeren - og det er der jo ikke meget fidus ved.
Så jeg må lade være med at lave så lange indspilningslister. Og så må jeg nok ud og downloade Nero
Men nu ved jeg da, at det ikke er mig eller computeren, det er galt med, Og det er jeg virkelig glad for
Tak for hjælpen

Til h_bmw: Med hensyn til alder og PC skriver jeg om dette i et særskilt spørgsmål til dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 10:05

Petra... Her er en demo af Nero, så kan du få prøvet den af

http://www.download.dk/search.asp

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-01-06 11:24

OG Nero Express har en funtion under "musik cd" , hvor man simpelthen kan lave en mp3 skive under hensyntagen til at det er musik og derfor skal blandes på skiven!!! når du har valgt dine mp3 filer kan du simpelt hen side og trække dem rundt i oversigten som du vil have dem inden du brænder siven!

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-01-06 11:26

øh ups >>siven<< der mangler et k ... skiven = discen / cd-rommen ....

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-01-06 14:24

Det er godt nok svært at tjene de point Kandu er bygget op omkring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 14:42

Ja, det kan jeg kun give dig ret i, man skal ligefrem sparer sammen til at stille et spørgsmål, og ikke købe for mange svar, men pænt vente med at se svaret til det er blevet frigivet

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-01-06 15:12

-Ja

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 15-01-06 15:43

Når nu du har mediaplayer installeret, går du bare ind under "Filer" - "Lav lyd-cd" og trækker med musen de numre over, som du vil have brændt ned. Den siger selv når der ikke er mere plads.

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 15-01-06 15:55

Tak for svaret Nordsted1.
Det er godt nok mystisk, for jeg accepterede allerede dit svar - det allerførste i tråden - i går, men der er åbenbart ikke sket noget.
Jeg må nok hellere checke den anden tråd og se, om h_bmw har fået sine point.
Der er nok stadig begyndervanskeligheder i det nye system. Det var lettere før, da der ikke var så mange fancy funktioner. Og hurtigere er det vist ikke blevet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-06 16:21

Jamen tak skal du ha' Petra, nu håber jeg det hele løser sig selv, når du får Nero lagt ind, ellers så skriver du bare igen