/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
sommerfulg chiclide.
Fra : Jay_nike
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 12-01-06 21:55

Mine sommerfulg chiclide par har lagt æg i går den 11-01 på et bregne blad. jeg har et par kribensis der også er i gang med at få unger. mit akvarium er 250 liter. med masser af beplantning, rødder, huller samt andre gemme steder. ved godt at sommerfulg chiclidernes æg helst skal have surt vand. mit vand er 7 på ph skalaen. kan der komme unger ud af det selvom jeg har de vand forhold som jeg har.

ps. har i nogle gode råd til at gøre vandet mere surt.

Kommentar
Fra : Rottehalen

Dato : 12-01-06 22:06

Hvis du vil gøre vandet mere surt kan du med fordel købe noget ugødet spagnum i det lokale gartneri/havecenter/byggemarked. et gør vandet surt og en smule blødere.
Helt perfekt ville være hvis du kan få fat i noget regnvand. Det er superblødt vand og også en smule mere surt end postevand fra hanen. Hvis du har mulighed for det og du har et ekstra akvarie, vill ejeg forelå at fylde det med 80% regnvand og 20% postevand og tilsætte lidt atamon så der ikke går skimmel i æggene. Evt. en lille luftsten til at lave bevægelse.

Det er lykkedes for mange akvarister at få unger ud af sommerfuglecichlide æg på ren postevand men chancerne er større hvis du kan give dem lidt bedre betingelser.

Held og lykke

Mvh

Rottehalen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-06 22:51

Jeg vil råde dig til at lade det helt være i denne omgang og se om der kommer noget ud af det, det kan godt lade sig gøre i almindeligt vand som du har.

For det er ikke godt at skulle til at rode en hel masse når der er to hold der er ved at yngle.

Så kan du evt. senere begynde at eksperimenter med et surt vandmiljø.

mvh dova

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-01-06 00:29

Til Rottehalen

Som Dova skriver, lad være med at gøre noget nu, hvor du har fået æg af dem. Følg med i hvordan det går. Så længe æggene er klare, er det godt. Hvis de bliver hvide/uklare er de døde, men du må ikke gøre noget lige nu.
Hvis det ikke lykkes, så prøv at gøre vandet mere surt, enten med filtreret regnvand, eller ABSOLUT ugødet spagnum, købt i en akvarieforretning, så er du sikker. Når de har lagt æg én gang, skal de nok gøre det igen.
Jeg har fået yngel af de samme fisk, med en ph-værdi på omkring 7. Så glæd dig til at "få unger".

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 13-01-06 10:15

Klyner er også godt, hvis vandet skal være lidt surt, og kan købes i gartnerier. Vi bruger det til vores akvarier, vi lægger det i blød i en spand vand, og når det er godt gennevådt så op i et par nylonstrømper, og så bliver de skjult bag en sten. Og så er de lige til at tage op når man er færdig med at bruge dem. Men ellers holder jeg med Dova og Franksp..

Held og lykke.

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : Jay_nike

Dato : 13-01-06 14:15

Tak for svaret dova.