/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
søgefunkition
Fra : onkelkeld
Vist : 790 gange
500 point
Dato : 12-01-06 19:34

jeg skrev følgende i søgefelt "smalltalk" der kunne ikke findes noget, det er muligt jeg har stavet forkert for jeg er lidt ordblind, men kunne masinen så ikke søge på det mest nærlæggende i stedet for at sige de ikke fandt noget, jeg ved ar det findes på jeres sider , men kan aldrig finde de sider så søgte . men fik afslag , skide irreterende, skal sige at dette er skrevet af mig men tjekket at folk der er bedre til at stave en jeg er.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:38

Onkelkeld du går bare ud i menuer til venstre hvor der står Emnevisning så vælger du her Alfabetisk og nu kan finde smalltalk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 19:42

Søgefunktionen i det "gamle" kandu fungerede bedre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:43

Jeg har lige prøvet at skrive smalltalk i søgefeltet og fik flere hundrede hints - så du skal også sørge for at der i boksen nedenunder er valgt f.eks "Alle emner"

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 19:44

fair nok, men det ændre da ikke ved at søge funktioner ikke en gang kende deres egen kalkorier

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 19:45

den starte jo med at man sørger på kan du , der burde den da også kunne finde det den selv indeholder

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:51

Dette spørgsmål ligger i Kandu - derfor søger den der - hvis står ude i de seneste indlæg, så viser søgefunktionen alle emner.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 19:55

Når du søger på et ord, finder søgefunktionen ikke kategorien, men de poster, hvori ordet indgår. Derfor fører en søgning på "smalltalk" også til poster inden for andre kategorier - og derfor finder du så heller ikke alle de poster, som er oprettet i kategorien "smalltalk".

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 19:57

fis bentjull , du kan godt for stå spørgsmålet , og ikke kun udfra hvordan du selv tænker, men generelt, går man i søgefeltet, og søger på smalltalk, så skal jeg da få noget frem om hvad der har været i den kalkori, og det får jeg ikke, og kalkori er stavet forkert det kan jeg se, men jeg ved ikke hvodan jeg staver det så det må i undskylde

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 20:01

rellom, derfor skal den sguda aligevel finde den og , så kan det da gost være jeg skal have at vide jeg skal gå en anden vej, men den skal da ikke sige det ikke findes

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:02

Nej keld, hvis du søger på ordet smalltalk under alle emner, så vil søgefunktionen lede i alle spørgsmål om ordet indgår og komme med det den finder.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 20:05

AJ > Jeg snakker ikke om, hvad den "skal", men om hvad den rent faktisk gør.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 20:06

bentjull har lige prøvet, og det er til dels ok, men hvorfor skal jeg forudvælge at det skal være i alle kalgorier, når den søger på kan du. burden den da også kunne se den selv har den kalkori

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 20:13

Relam forvente du man ændre noget ved ikke at sige noget, jeg mener søgemakinen har nogle mangler , og det prøver jeg her igennem at sige. derfor startede jeg indlægget , for også under det gamle system virkeder alt ik ok, og jeg har det sådan at når jeg læser dagen mail, ryger de ofte ud med det samme´derefter kan jeg godt komme til at tænke på noget jeg læste, derfor kan det være smart hvis maskine kender signe egne kalkorier når man søgte og det gør den ikke, et er i er u enige men derfra og så dem på toppen ikke vil ændre er der måske en forskel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 20:14

Som tidligere beskrevet, så søges der efter ordet smalltalk. Et ord der ofte bliver skrevet i de fleste kategorier.

Du skal i "emnevisning" dernæst "alfabetisk" og så kan du vælge smalltalk og vil få denne side frem

http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20608

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 20:14

Når du vælger at søge inden for "kandu.dk", søger du kun inden for kategorien og ikke inden for kandu som sådan.

For at søge på hele Kandu, skal du søge inden for "Alle emner".

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:15

Det ved jeg ikke keld, men det har altid være sådan, at hvis man stod i en bestemt kategori så var det i den kategori der blev søgt i med mindre man valgte en anden kategori.
Når jeg søger bruger jeg altid selv og vælger "Alle emner"

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 20:21

onkelkeld > Hvis du har fundet nogle mangler ved søgemaskinen, er det helt fint, at du siger det. Selv har jeg ikke fundet nogle, men jeg bruger den så heller ikke ret meget.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 20:25

jeg har været her inde snart for længe, kan sgu ikke forstå hvorfor alle hakker på hinanden, jeg spurgte til hvorfor søgefunkktioenen, ikke kunne finde smalltalk, som den burde, får at vide, jeg søgte det forkerte sted, men hvorfor kommer maksinen så ikke med forslag til hvor/hvordan jeg søge i stedet for at sige den intet fandt, det er virkeligt surt at man som ordbild ikke kan søge, og finde, men hvis ma har søgt på et forkert ord eller andet ikke får en mulighed at noget andet at søge på

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 20:30

Der er ingen, der hakker på dig, onkelkeld.

Ofte oplever man bare, at folk ser tingene forskelligt - men sådan er det jo.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:34

Jeg kan kun gentage hvad jeg tidligere har skrevet og for mig virker søgefunktionen. Men søgefunktionen kan ikke bruges til at finde kategorierne, kun til at finde spørgsmål der indeholder det ord man har skrevet og jeg syntes altid det har virket sådan.
Men send en mail til kandu og skriv hvad du finder der er uhensigtsmæssigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 20:42

Søgefunktionen har kun ændret sig på den måde, hvis man søger på et brugernavn, så er den ikke opdateret.

Det har, i den tid jeg har været på kandu, ikke i "søgefunktionen" været muligt, at finde en bestemt kategori.

Tidligere hed det vist "Vis alle emner"

I dag hedder det "Emneoversigt" og der kan man så klikke sig ind på det man søger efter.

I dit tilfælde onkelkeld er det "Alfabetisk"

Jeg synes det fungerer udmærket på den måde, men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg tror heller ikke at kandu vil rette det. Så ville vi jo have den samme søgefunktion 2 steder.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 20:53

kan godt lide ans mange forskellige svar synes hun er en klog kvinde, men dette svar er under lagmål, fordi det ikke findes eller fordi det aldrig har været kan man ikke, hvor meget ændre det ?, Og skrive direkte til kandu , hallo de læser vel,, ellers mener jeg det også kan være lige meget , for kan søgefunltionen ikke blive andreledes så kan igen få point, for ingen har som jeg ment at ting kan ændres, så må det hele jo være som det er og ingen blev rigere....gg for alle untagende ans, første svar var noget jeg kunne nikke ja til.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 21:03

onelkeld > Du kan ikke regne med, at Kandu læser med her. Hvis du vil have noget ændret, er du nødt til at sende dem en mail.

Dine point er jeg ligeglad med, så jeg melder hermed fra. Så er der da én mindre at vælge imellem.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:09

Har sendt en mail, som før får man aldrig svar fra dem, så det kune jeg heller ikke bruge, og rellom dine svar kan ende med at være lige ellers måske bedre end de andre så hvem ved , du er ikke tabt bag en vogn endnu ... men du skrev ikke rart i starten, det er blevet bedre, så du er med endnu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 21:12

Jeg stiger af spørgsmålet her.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 21:17

oneklkeld > Ok, men det jeg mener, er især det, jeg skrev i mine første indlæg.

Så hvis du giver mig pointene, vil jeg se det som udtryk for, at du er vildt begejstret for det, jeg skrev i starten.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:19

søgte lige på "spørgsmål", da jeg slet ikke ved hvad kalkori dette høre under , jeg fik følgende ved 2 ansøgninger :

Der er desværre sket en fejl

Der er desværre sket en fejl på den side du prøver at vise.

Prøv igen om et par minutter. Hvis fejlen bliver ved med at opstå, så send os en e-mail : Service.dk

Med venlig hilsen

Kunne være jeg skulle vide havde jeg skulle søge under ,,, men hold nu op, grunden til den ikke kan finde er da at dem som har lavet søgefunktionen ikke har gidet at se efter hvad der virkelig søges på og så lavet maskinen efter det.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:25

rellom kan godt væew du i dit første svar har fat i noget,,, men hvor kan jeg ikke få et svar ,,, feks. vi har fundet kalkorien smaltalk er den den du vil have , og så en link linje som jeg kan trykke på og komme der hen som var det jeg startede med alt ville.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 21:25

onkelkeld

Kandu arbejder på nuværende tidspunkt at udbedre de fejl der er. Derfor ser du "siden kan ikke vises"

Hvorfor kan du ikke klikke dig ind på alfabetisk http://www.kandu.dk/topics.aspx?grpid=0

der kan du vælge den kategori, du vil søge efter.

Forstår ikke at du hævede point, brugerne kan jo ikke rette det til det, som du vil have.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 12-01-06 21:27

Onkelkeld:

Hvis du vil have en nem adgang til Smalltalk, så gå ind i kategorien Smalltalk og gem under foretrukne på din PC. Du er så fri for at søge for at finde Smalltalk. Det får ikke søgefunktionen til at søge efter kategorier, men det kan gøre det nemmere for dig.

Det bruger jeg selv, på en anden debat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 21:28

Vil du have det sådan, at når du logger ind på kandu, så starter det i smalltalk?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 12-01-06 21:33

Hvis der er smalltalk du er interesseret, når du klikker dig ind på kandu så er det denne side

http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20608

gem den i foretrukne.

Jeg tror, der har været nogle misforståelser i denne tråd.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:37

Ans jeg gjorde det for at få flere med, men hvis ingen skriver havd de synes er fejl i debaten, hvordan kan de så få rette deres egen fejlopfatellese før de skriver deres mening til kandu, til dem skal man vel heller ikke bare skrive som jeg nu til jer, som du åbentbart finder forkert. Postkoet du har været den der ind til nu har været tættest på et brugbart svar, så det kan jeg sikkert bruge til noget

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:43

postlort du hoppede sgu lige af tråden, det jeg startede med at spørge om var hvorfor man ikke kom ind til noget omkring smalltalk, når man skrev smalltalk i søgefeltet, der får man blot at vide det ikke findes, hvis jeg som ny/gammel her inde skal finde smalltalk,,,, skal jeg vide hvor jeg vil hen, det burde søgefeltet kunne hjælpe mig til, derfor mit spørgsmål og der med også min kretik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-06 21:45

Som systemet er bygget op nu, kan man kun bruge søgemaskinen til at finde spørgsmål hvor de ord man søger på findes i spørgsmålet.
Eksempel:
Du vil lede efter et bestemt spørgsmål der handler om en rød cykel.
Så skriver du ordene "rød" og "cykel" i søgefeltet, og så finder søgemaskinen alle de spørgsmål hvor de to ord indgår.

Man kan også søge på et profilnavn og finde de spørgsmål som en bestemt profil har deltaget i.

Men hvis´du vil finde et spørgsmål som har været i kategorien Smalltalk, så er der i venstre side en rubrik med et øje, hvor der står Emnevisning.
Der kan du finde alle kategorierne i alfabetisk rækkefølge, og når du så har fundet Smalltalk, kommer alle de spørgsmål der har været stillet i den kategori.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 21:47

Citat
Man kan også søge på et profilnavn og finde de spørgsmål som en bestemt profil har deltaget i.

den funktion fungerer ikke.

dova det er jo bare en gentagelse af det der tidligere er skrevet, som du skriver nu.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:49

prøv selv at spørge på en kalkori i ved findes , se hvad der sker, og igen hvis man som jeg er ordbilnd og bare har læst lidt af de email jeg får, og derefetr gerne vil ind og se nærmere på kan jeg ikke bare søge, hvorfor er kalkorierne ikke en del af søgefeltet så den kan finde og vejlede mig til hvordan jeg kommer hen til det jeg er interresaeret i ?
ved godt den sikkert ikke kan søge på alt men den burde da kende sit eget indhold

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-06 21:55

Jamen onkelkeld

Det er jo ikke nødvendigt når du kan finde alle kategorierne i alfabetisk rækkefølge ude til venstre:
Emnevisning (=kategorier), alfabetisk

mvh dova

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:58

dova, synes du har ret langt hen af vejen , det har de andre som sådan også. men hvoforr ved søgemaskine ikke hvad den selv inde holder , så som feks "smalltalk"

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 21:59

Ans er endnu en gang den der tænker bedst

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 22:15

mne manler da i høj grad :pallebhansen, tedd, så lige dova var på listen: molokyle, BjarneD, emesen, osv osv videre udtaler sig , men så får de vel bare at vide de blander sig for meget, men det må de nu gerne hvis de har en holdning ti søgefunktionen her inde, men så gerne at en helt ny gav sin meneig til kende.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 22:23

ups der var mange taste/stave fejl ville skrive, mange mangler da i høj grad som _ pallebhansen, tedd. dova men hun er her, emesen ovs osv udtale sig, men så får de sikkert at vide de blander sig for meget, men det må de nu gernejvis de har en holdning til søgefunktionen her inde og der med til mit spørgsmål,,,
dette fik jeg lige hjælp til at skrive, muligt der stadigt er fejl så er det den skovel til keld der ikke kan ramme tasterne korekt...hihi (hjælperen)

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 12-01-06 22:29

en helt anden ting men som dog hører her ind under, har jeg fået en email, som jeg kan huske var nr: 1778, hvorfor kan jeg så ikke i morgen søgen specefikt på det spørgsamål via søgefeltet ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-06 22:47

Du kan ikke søge på tal i søgefeltet.

Men i den mail du får, er der så ikke et link direkte til det spørgsmål som mailen drejer sig om.

Sådan at du bare skal klikke på det og så kommer du direkte ind i spørgsmålet her på Kandu.

mvh dova

En anden måde at finde spørgsmålene, altså hvis det er nogen du selv deltager i :

Oppe til venstre, lige under din profil, der står : vis dine indlæg.

Hvis du klikker der, så står der øverst oppe: involverede.

Så klikker du på det, og alle de spørgsmål du har deltaget i kommer frem der.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : onkelkeld

Dato : 13-01-06 08:46

Tak for svaret ans.

Vil stoppe her, det bliver nok ikke anderledes, så jeg bruger dit forslag ans, også udvider jeg lige maskinen så den kan have nogle flere i fortrukne, så må jeg bare håbe at jeg kan finde dem igen når jeg vil bruge dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-06 10:25

Selv tak onkelkeld

Hvis du vil gemme siden i foretrukne, så kald den smalltalk, så skulle det ikke være så svært at finde den.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-01-06 10:56

onkelkeld > I din historik kan jeg se, at du fortrinsvis har svaret på it-spørgsmål - og ingen tvivl om, at du har vældig godt styr på it.

Derfor er jeg helt sikker på, at du i forvejen godt vidste, hvordan du nemmest får adgang til kategorien Smalltalk - simpelthen ved at gemme den under Foretrukne - for det er jo et problem for nybegyndere.

Og samtidig er du givetvis godt klar over, at det ikke har en dyt at gøre med det, du spurgte om - nemlig kvaliteten af søgefunktionen her på Kandu.

Du har da selvfølgelig lov til at spørge om én ting og ønske svar på noget helt andet - men det må være tilladt at undre sig.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 16-01-06 10:19

Rellom
Du har helt ret jeg fik ikke mit svar, det havde jeg heller ikke ventet, men det svar ans gav mener jeg dog kunne bruges af de fleste , som måske er "nybegyndere", du har ret jeg ved godt hvordan man laver et direkte link via foretrukne, bruger det ofte.
Men grunden til spørgsmålet var at jeg er utilfreds med den søgefunktion, det blev der ikke rette på, men mener ans svarede så så mange nye som muligt kunne få en glæde af at kikke her ind.
Så har det jo ikke været helt forgæves.
Men du virker til at være et klogt menneske rellom så du kan sikkert også bære over med at svar point ikke gik til en som kom med større guld korn...ggg.
Svaret er dog brugbart for mange.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-06 12:04

Ok, på dén måde - så er jeg med.

Pointene var jeg som sagt ikke interesseret i.