/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
sub.domainnavn.dk
Fra : emesen
Vist : 698 gange
300 point
Dato : 12-01-06 16:42

Jeg benytter web10.dk
Jeg roder lidt i begreberne omkring subdomæner, og har lidt problemer med adgang for mig selv til at oprette og bruge dette subdomæne.
Jeg har læst den korte vejledning inde i web10, men har lidt svært ved at få begreberne ind i mit hoved.
Eyvind.

Citat
Vejledning:

Her har du mulighed for at oprette subdomains. Eksempelvis er testsubdomain.mitdomain.dk et subdomain til domainet www.mitdomain.dk - navnet 'testsubdomain' er altså navnet på subdomainet.

- Subdomains oprettes på følgende måde:

1) Opret ny subdomain (f.eks. 'testsubdomain') i ovenstående formular.

2) Gå via ftp til dit webhotel og opret folderen: 'testsubdomain'.

Nu vil det være muligt at gå på dit webhotel med 'testsubdomain.mitdomain.dk', hvor man kommer ind i folderen 'testsubdomain', og man har nu kun adgang til 'testsubdomain' og dens underfoldere.

testsubdomain.mitdomain.dk virker som www.mitdomain.dk/testsubdomain, såfremt folderen 'testsubdomain' er oprettet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 16:59

nu kender jeg ikke lige web10, men det er ligesom du ser TV2's adresser.

Der er selve "produktet" foran selve tv2.dk.

24timer.tv2.dk
goaften.tv2.dk og i den dur...

Men er det ikke at oprette subben i den menu der høre til dit eksisterende domæne.??

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 17:04

Ser om du bliver klogere her:

http://support.global.surftown.com/index.php?_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=559

Surftown er så dejligt pædagoiske.!!!

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 300 point
Dato : 12-01-06 17:20

Hos Web10 opretter du et subdomæne der hedder emesen i deres menu - dernæst bruger du ftp program til at oprette mappen emesen i den mapper propper du din index.htm + alt det andet du har brug for. Mappen du opretter skal være i roden ligesom dit egentlige domæne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 17:21

Jo tak - taliskoko men fra din henvisning:
Citat
Bemærk at subdomæner IKKE er det samme som undermapper oprettet på et domæne.

Det er her jeg kludrer lidt, og får det ikke rigtigt oprettet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 17:25

jeg vender tilbage...................spisetid

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 17:25

Jeg tror bentjuul har den til dig...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 18:13

Her er roden af min web10 Bent Juul
og mapperne deri
www.hirsenet.dk/mappestruktur

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 18:31
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 18:46

På web10 når du går ind via ftp så har du mappen hirsenet - så opretter du den nye mappe så nu ser du begge mapper i roden. Altså den nye mappe skal ikke ind i hirsenet-mappen men ved siden af.

Det skærmdump du viser er vel fra din computer ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 18:51

Det er fra ftp i html-kit programmet og den viser web10 mappen.
Den op og downloader hvergang jeg bevæger mig i mapperne/filerne

vil det sige at den ikke skal oprettes fra der hvor jeg ser det nu.
men hvad vej skal jeg så ind til roden

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:03

Hos mig ser roden sådan ud med mapper
capricor......
tobias.... =subdomæne
bentjuul.....= subdomæne

så hvis du skriver http://tobias.capricornus.dk så kommer du ind på det subdomæne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 19:09

Men problemet er at få det lagt ind på det rigtige sted.
når jeg opretter et subdomæne lægger det sig inde under ftp.hirsenet.dk
og det skulle vel ligge sideordnet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:10

Du skal vel bare lukke mappen ftp.hirsenet.dk og så er du i roden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:13

De andre mapper der ligger udenfor ftp.hirsenet - er det dine mapper som du har lagt op ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 19:18

De 4 mapper som ligger over hirsenet.......................de lå der
alt hvad der ligger unde hirsenet har jeg lagt = hjemmesiden www.hirsenet.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 19:20

Måske skulle jeg bruge et andet ftp program så jeg bedre kan se hvad der er ude og hjemme.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 19:26

jeg bruger aceFtp 3 freeware og det er her http://software.visicommedia.com/en/productsfreeware/

Se mine mapper her http://www.capricornus.dk/dump.jpg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 19:27

Den prøver jeg og vender tilbage

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 19:58

Tak den er hentet og åbnet:
http://www.hirsenet.dk/dump
jeg viser højre side af de to store vinduer

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:10

og her laver du mappen til dit subdomæne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 20:18

Det vil sige at den der hedder sub passer til mit sub.hirsenet.dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:27

Aner det ikke hos mig hedder mappen det navn som jeg vil kalde fra nettet f.eks som det link jeg lagde kl. 19.03 der hedder mappen tobias.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 20:38

http://sub.hirsenet.dk
Nu kan jeg se problemet ...................jeg har alt liggende i roden = roderi som jeg lige må rette.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:40

Jamen så lykkedes det jo - god fornøjelse Eyvind med det.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 20:41

Tak for svaret bentjuul. Nu er jeg ved at få en fornemmelse af subdomæner.
Jeg troede nu bare, at de lå mere for sig selv.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 20:42

Undskyld jeg lige låner din tråd emesen... Men er sådan et subdomæne gratis.???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:47

Ja, de er gratis, men bruger selvf. plads af hovedomænet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 20:49

Ok tak BJ... Vil du have påæng???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:50

Selv tak Eyvind bliver der mere - så bare skriv enten her eller via privat post.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 20:57

taliskoko, næh tak jeg har fået rigeligt med påænger

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 20:57

Ok ta tak - men nu skal der vist rydees lidt op.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-06 21:18

taliskoko - du er velkommen til at spørge/snakke videre her.
Der kal jo altid læres lidt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-01-06 21:31

Tak emesen, men det var kun lige dét der stødte mig, for det er faktisk meget smart med det der subdomæne.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 21:36

Taliskoko> hos surftown.dk kan man have 3 subdomæner hvorimod hos web10 kan du have så mange der kan være på den plads du har til rådighed.