/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Billed størrelser
Fra : fupsi
Vist : 570 gange
160 point
Dato : 12-01-06 14:42

Hej

Har genskabt billeder fra en formateret harddisk, problemet er at de billeder der er horisontale har kun en dimension på 160 x 120, mens de billeder der er vertikale er i fuld størelse f.eks. 1712 X 2288, men i KB fylder de det samme på disken, hmmm.
Hvad er der at gøre med de små billeder så de kommer i samme størelse, der ser ud til at være KB nok.

Fupsi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-06 15:52

Øeh... hvordan kan et billede være horizontalt?

..eller vertikalt ..for den sags skyld?

Hvad mener du præcist?

Er billederne i samme format : *.jpg, *jpeg, *.gif ( 87 el. 89a ), png, *.tif .......oder?

..og hvilket program bruger du til at browser dine billeder (Windows, PhotoShop, IrfanVieW osv... eller er det en MAC 'ting' du sidder med?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-06 15:55

Ps. Hvor har du tallene fra? ..og er der forskel når de vises på skærmen?

Fortæl en smule mere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-06 15:59

Pps. Det samme billede i *.tif (TIFF) og f.eks. *.jpg/*.jpeg kan sagtens se fuldkommen ens ud ved lav opløsning og begrænset farvedybde, men størrelsen i Kb. kan være adskillige hundredetusinde, da tiff er tabsfri og jpeg/jpg er et komprimeret format.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 12-01-06 22:54

Hej

De er i jpeg format alle.

De billeder der er gemt "på højkant" altså med de færeste pixels i vandret mål, dem får jeg vist i fuld størrelse, men dem der gemt med det største antal pixels i vandret mål får jeg kun vist i 160 X 120, billederne er taget lige efter hinnanden med det samme kamara kamaraet er bare drejet. Har åbnet dem i fotoshop og i den almindelige fremviser i XP samme resultat.

Fupsi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-06 23:03

Det lyder mest som om du har fået reddet 2 forskellige dele af dine billeder fra et billed-browser-program?:

De 'smalle' i normal/fuld størrelse og de andre som kontaktkopier/thumbnails ?

Når du genetablerer fra en formateret disk kan du desværre ikke være sikker på at få de 'rigtige' filer med, da FAT'en/NTFS (dvs. filsystemets bogholderi) er 'smadret'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 13-01-06 08:02

Hej Molokyle

Du har nok ret, men kan der gøres et eller andet, måske genskabe på en anden måde jeg har kun søgt JPEG formater da jeg lavede den der recovery af disken. De må da være på disken i fuld størrelse, bare lige med at få dem hevet frem.

Fupsi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-01-06 08:40

Har du søgt på 'jpg', 'JPG', 'jpeg' eller 'JPEG' (alle er gyldige navne på jpg/jpeg ) ...der skelnes nemlig mellem små og store bogstaver i en søgning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 13-01-06 09:21

Hej

Har brugt Ontracks recovery program, der får man lov til at krydse 4 forskellige JPEG formater af;

1. EXIF encapsulated JPEG
2. JPEG, Version: 2, SubVersion: nonJFIF, Vendor: Microsoft
3. JPEG, Version: 1,02, Vendor Microsoft.
4. JPEG, Version: 1, SubVersion: non JFIF, Vendor: Microsoft.

Alle 4 var krydset af under recovery.

Fupsi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-01-06 09:31

Kender ikke programmet, men der findes adskilligt flere end disse 4 JPEG formater. Se blot nederst på denne side :

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/jpeg+format

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-01-06 15:00

Har du prøvet at rotere?

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 15-01-06 13:43

Jomfruane

Ja det har jeg

Fupsi