/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fradrag - Pnatebrev
Fra : Denpete
Vist : 801 gange
100 point
Dato : 12-01-06 12:24

Har netop optaget lån i min andelsbolig, men er i tvivl om hvad og om der kan trækkes noget fra i forbindelse med pantsætning (pantebrev).

VH
Denpete

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-01-06 12:38

De lån du selv optager, og dit / jeres navn, hvor I er debitorer / skyldnere på personligt, kan alle renter trækkes fra.

den gæld I har fælles i andelsboligforeningen, hvor du betaler husleje til kan ikke trækkes fra.

Hilsen

henrik

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-01-06 12:45

Hej Henrik,

Bortset fra sætternissefejl (Pnatebrev=Pantebrev), så tænkte jeg på omostningerne i forb.m. optagelse af lånet/pantebrevet. F.eks. gebyrer, tinglysningsafgift og øvrige afgifter.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-06 12:45

Hvis lånets løbetid er under 2 år kan du fratrække låneomkostninger (stiftelsesgebyr, tinglysningsgebyr m.v.) på din selvangivelse. Hvis løbetiden er over 2 år kan du ikke trække disse fra.

De løbende renteudgifter kan du, som allerede omtalt, trække fra på din selvangivelse.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-01-06 12:47

Hjemlen til fradrag for låneomkostninger er forresten Ligningslovens § 8, stk. 3, litra c.

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 12-01-06 12:52

Tak for svaret Paulus1.

Da pantebrevene løber over ca. 25 år er der således ikke mulighed for fradrag.....

VH
Denpete

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-01-06 12:54

enig i ovennævnte også...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-01-06 13:01

Så er der desværre ikke mulighed for fradrag, når man er privatperson.