/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digitalbilleder fra negativer
Fra : starguy
Vist : 1428 gange
100 point
Dato : 12-01-06 11:33

Hej, jeg er lige kommet hjem fra et ophold i Dahab på Sinaihalvøen. Jeg fik taget en masse undervandsbilleder, med et professionelt undervandskamera,men kunne kun nå at få negativerne med hjem.
Er der nogen der kender et sted på nettet, eller i København, hvor man billigt og godt kan få gjort sine 'plastik'-negativer til digitale og farverige digitale billeder??

På forhånd mange, mange tak!

Starguy

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-01-06 11:43

Jeg har set et apparat der kunne det, i 2000, så det skulle da være muligt. Jeg har desværre ikke nogen detaljer om det, da det var en tidligere kollega der havde den med på job en dag...

Men ellers kan de fleste foto forretninger vel klare opgaven - de kan lave kopier fra negativer, og man kan mange steder vælge også at få billederne på en CD...

Accepteret svar
Fra : docjacobsen

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-06 11:55

WAUW lyder til at du har haft en god tur. Selv rejser jeg MEGET i Vestafrika og har gjort det i 12 år.

Mange af de nye scannere kan klare at scanne farve negativer så de bliver til positive papirbilleder,
dermed får du dem jo også som digitale, normalt som jpg-filer.

Det er jo det billigste, så kan man pille de bedste ud, når man ser nærmere på dem.
Det er sådan jeg gør det.
Mange hilsener
Ole Jac

Kommentar
Fra : starguy

Dato : 12-01-06 13:41

Tjah, jo, jeg har også overvejet at gøre dette, med at scanne dem selv - de er blot alt for blå i det, og jeg overvejer at scanne dem ind, som de er, og så arbejde videre med dem i Photoshop, eller et andet program, hvor jeg kan eliminere det blå og gøre farvetonerne mere rødlige - eller er et andet program bedre?? - men så tænkte jeg blot, at professionelle kan klare det meget hurtigere og bedre end jeg....

- og jo, det var alletiders tur. Var væk en måned, er ved at få arbejde i Sharm - og vil have fundet et undervandshus til mit Sony 200 digital-camera, det er næste projekt, for der er godt nok smukt under vandet, når man svæver blandt alle korallerne på 25 meter, og solen skinner på sandbunden og de andres bobler...

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 12-01-06 15:28

NETOP
Sådan gør jeg også f.eks. når jeg i baggrunden opdager et par dumme sandaler, som jeg ikke lagde mærke til
da jeg tog billedet.
SÅ du har nu både en billig løsning og en teknisk løsning.
Hvad kan man ønske sig mere i denne ver den hihi
Hilsen Ole "Africa" Jacobsen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-01-06 20:04

ALDI havde for 1½ år siden en scanner, der specielt er beregnet til filmstrimler (135 fillm) og dias i rammer.
Sådan en måtte jeg eje, da jeg selv har 4000 dias og et hav af filmstrimler, taget igennem 45 år.

Den kan scanne både negativ og posetiv billeder, og kan kompensere for filmfabrikatet, så den korrekte farve opnås.
Den laver et flot stykke arbejde, og kvaliteten er langt højere end hvis man får lavet papirbilleder og indscanner dem.
Altså den direkte kontakt er det bedste.

Min model er som på linket her:
http://www.referenceguide.com/reviews/pacific1800.htm

Sååååååååååå!?

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 12-01-06 20:29

Det er jo netop det jeg har forklaret - og naturligvis kvalitet afhænger meget af pris.
Men Aldi, nej tak, det ville være synd.
Ojac

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-01-06 21:43

ALDI er da god nok, man skal bare selv være bevidst om hvad det er man køber!

Men hvis du ikke har råd til at komme så fine steder, så er der mere plads til os der gerne vil have kvalitet til discountpris!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-01-06 09:36

Ved godt det er lidt off-topic, men jeg vil give Severino ret her. Det kan godt være Aldi nogen gange har noget skrammel, men andre gange er det altså gode varer til en meget billig pris. Aldi har jo også 30 dages ubetinget returret, så hvis du ikke kan li din ting kan du få pengene tilbage uden at skulle begrunde tilbageleveringen!
Jeg har selv en fladskærm fra Aldi, som jeg er 100% tilfreds med indtil videre.

On-topic: Severino, hvad kostede den dias-scanner ca?

Kommentar
Fra : starguy

Dato : 13-01-06 12:06

Min scanner kan også det der, I diskuterer, men jeg orker ikke selv at gøre det i de her dage, da jeg er i tidsnød, så - jeg gentager lige mit oprindelige spørgsmål:

Er der nogen der kender et sted på nettet, eller i København, hvor man billigt og godt kan få gjort sine 'plastik'-negativer til digitale og farverige digitale billeder??

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-01-06 12:14

Så tillader jeg mig at gentage en del af mit oprindelige svar:

"Men ellers kan de fleste foto forretninger vel klare opgaven - de kan lave kopier fra negativer, og man kan mange steder vælge også at få billederne på en CD..."

Har du snakket med den lokale fotohandler?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-01-06 21:53

Harlekin!
Jeg gav 1595.- for en halvprof. udgave.

Godkendelse af svar
Fra : starguy

Dato : 16-01-06 10:23

Tak for svaret docjacobsen - og tak til alle jer andre også!.