/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
identiteter
Fra : okjk
Vist : 1160 gange
100 point
Dato : 11-01-06 22:17

Hej - kan nogen fortælle mig hvordan jeg klarer dette problem.
Bruger outlook express - har oprettet en identitet mere, således at der nu er to.
Når jeg så modtager mail så kommer mailene ind på begge identiteter - det var jo ikke meningen - skal man da have to KONTI istedet for eller ??

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-01-06 22:28

Har selv prøvet at skifte "identitet", men har ikke fundet ud af det. Får det ikke til at fungere. Og dette til trods for IT uddannelse, Har også prøvet at opsætte TDC med 2 mail-konti, men måtte opgive. Her var det snak om 2 computere i den samme husstand. Her oplevede jeg at den computer der først lukkede op når der var mail, modtog alle mails.
Har selv Stofanet, med 5 mulige kontier. Her fungerer det rigtig godt. Vi har to computere i husstanden, og vi modtager de "rigtige" mail til hver vores computer.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 11-01-06 22:35

ok - vil lige vente og se om ikke der er en kyndig person der har en god ide - men tak for inputtet

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-01-06 22:37

Jeg er ihvertfald med på en lytter.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 22:50

du skal op i funktioner - meddelelsesreger - og derpå opret meddelelse - der skal du så lave regler sådan at du sætter flueben i hvor linjen til....(den anden adresse) og nedenunder flueben i hent ikke fra server. Og samme procedure i den anden idenditet bare med den næste adresse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 22:52

ooooops glemte - funktioner - meddelelsesregler - og så post - så går det af sig selv - hvem filan havde sådan ret med hastværk er lastværk ?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 11-01-06 23:32

det er ikke så svært endda.
Bortset fra hvis du er tdc-kunde

Opret to identiteter en til hver.
(gen)opret dine mailkonti (eventuelt eksporter til en aif-fil og genimprotere under den nye identitet)
et voila
du kan eventuelt sortere gammel mail op i to mapper og så nøjes med at importere den relevante mail til hver identitet.

Hvis du har din mail hos tdc (der kan sagtens være andre udbydere med lige så dårlige produkter) kan du ikke skille den ad, da tdc ikke sælger mailadresser, men en mailadresse og flere aliasser(navne) til den. Du kan måske lave en regel der skiller på aliasset, men det vil kræve at i begge henter al mail.

Er det dit problem vil jeg anbefale dig at købe et domæne med et mailhotel.

Hos de billige udbydere kan det klares for 5-10 kr pr måned (kombineret mail- og webhotel). Har du råd til TDC har du osse råd til eget domæne. Og du vil kunne lave mails i formatet ditnavn@ditdomain.dk i endeløse baner (forskelligt fra udbyder til udbyder)

Det handler bare om at finde et fedt navn til sin mail.

Jeg bruger selv b-one.net til min mail, og jeg har også hørt godt om unoeuro.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-06 23:50

jo det er nemt nok hos tdc også - det kræver blot man går ind og tilføjer en til af de fem underadresser man kan have på webmail

DET var så lige noget jeg manglede at oplyse - hvis spørger er tdc kunde

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 12-01-06 09:32

Hmm - venter liige lidt mere - synes der kommer en del gode bud - men mangler måske lige det helt rigtige.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 09:38

ojdk - er du tdc kunde ???????

jeg kører selv med flere identiterer - til mig - til klub - til gæst - og det er faktisk rigtig nemt

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-06 09:40

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=71514 tag et kig her - reglerne er faktisk de samme da det ligger i outlook express -

det eneste du skal er at have forskellige mailadresser til de forskellige konti - som du også nemt kan oprette hos din udbyder

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 12-01-06 09:43

Ja jeg er kunde hos tdc - desuden har jeg et par domæner - men viderestiller al post til min oprindelige mailadresse - for ikke og skulle ligge og ændre mailadresser til alle folk jeg kender - det kører jo så af sig selv - men nu får min kone også en masse post som jeg ikke er interesseret i og derfor ville jeg skille det ad.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 09:46

så har du svaret lige ovenfor

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 12-01-06 12:37

Hmm - men ifølge TDC egen vejledning skal man så have hver sin PC - eller hvert sit logon til computeren - det vil jeg gerne undgå bruger slet ikke logon.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 15:31

have hver sin pc for at bruge identiteder - nope- jeg har kun en enkelt pc og det virker fint her

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 15:32

hvem er det der hugger min staveplade LOL

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 12-01-06 16:05

Det er TDC selv der skriver det i det link du sendte tidligere - - kan ihvertfald ikke få det til at du - men er lidt tidspresset nu - ser på det senere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 16:49

aha nu så jeg lige hvad du mente - men det gælder kun for sortering - det er meddelelsesregler du skal bruge jo - så du kan skifte mellem idenditeter uden at mailadressed A bliver leveret til mailadresse B - osv for hver idenditet du har

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 12-01-06 18:31

ok miritdk - jeg mailer nok lige til dig på et senere tidspunkt - og håber du vil guide mig - lige nu er jeg ved at have "susen for ørerne" )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 19:07

ok - jk

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-01-06 20:20

Citat
Med et abonnement hos TDC kan du oprette op til fem mailadresser. Disse adresser er udelukkende alias, idet de henviser til samme mailboks. Det betyder at alle mails som udgangspunkt vil blive hentet ned i Outlook Express, uanset hvilken af abonnementets adresser de er sendt til. Ønsker du at meddelelserne bliver sorteret ud til rette modtager, er dette dog stadig muligt. Følg blot vejledningen nedenfor.
Bemærk! Vejledningen kan kun bruges, hvis I benytter forskellige computere, eller hvis I logger på computeren med angivelse af forskellige brugernavne.
fra tdc's hjemmeside

Den løsning med regler (leave message on server), som tdc angiver, kan osse anvendes med profiler, men!

Du har altid muligheden for at koble den ud og snuse i den mail der ikke rager dig

Ovenikøbet så de(n) anden ikke kan se det, medmindre hun bruger webmail.

Min anbefaling går stadigvæk på at købe dig et domæne og få en serie rigtige mailadresser.

TDC's skodprodukt er ikke til at bruge IRL.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 20:24

så henvises der igen til sorteringen og ikke idenditeten nuber2 - her går det fino - ingen der snuser sig til noget som helst - logon ved mail.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-01-06 20:33

Citat
Bemærk! Skulle I modtage en mail, hvor begge adresser er anført i Til-feltet, vil den ikke blive hentet ned på nogen af maskinerne, men forblive på mailserveren. Ovenstående løsning skal derfor bruges med forsigtighed, og kombineres med jævnlige tjek af eventuelle uafhentede mails. Dette kan du gøre via webmail på http://mail.tdconline.dk.

Andre kan stadig læse med
Vær også opmærksom på at ovenstående metode kun kan bruges sammen med folk du stoler på, da den ikke garanterer mod læsning af post, der er sendt til en af abonnements øvrige mailadresser. Alle mails kan fortsat tilgås via Webmail, ligesom sorteringsreglerne kan slettes af den enkelte bruger.

Ønsker du en mailadresse, der ikke kan tilgås af abonnements øvrige brugere, kan du i stedet oprette en freemail-konto. Denne vil du dog ikke kunne tilgå via Outlook Express, men udelukkende via Internet Explorer.

Længere nede på samme side (TDC)

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=71514

Skal det skæres ud i pap

Freemailløsningen er en discountting som heller ikke kan anbefales.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 20:49

kunne jo være min løsning duede - som den gør hos alle hvor jeg har hjulpet med det - ikke ???

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-01-06 21:14

Du har jo ret i at det er muligt, men det er også muligt for dig at koble sorteringsreglen, som sørger for at konens post bliver på serveren, ud.
Derved er det så som så med brevhemmeligheden

gaber.dk (det søvnige domæne)

kolera.dk (det syge domæne)

godnatbajer.dk (det alkoholiserede domæne)

sutskoen.dk (det hjemlige domæne)

altsammen domæner der er ledige på markedet i dag.
prøv selv med flere, webhoteller har som regel en domænetesterfunktion.

...her kan du lave rigtige mailadresser. Og opretholde privatlivets fred.

I øvrigt er det noget snavs at kandu ikke virker ordentligt i ff

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-01-06 21:24

Vel, det ser ud til at det ikke er meg der er noget i vejen med.
Har været igennem meget af det der bliver skrevet i den her tråd, og fandt hellere ikke løsning på problemet.

Jo, på Stofanet, med hver vor konto. Det fungerer.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 21:30

tukols - hver vores konto er vel hver vores mailadresse ikke ????

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-01-06 21:32

Jo, hver vor mailadresse.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-01-06 21:37

Hos stofanet har du muligheder for 5 mailadresser og altså også 5 kontoer.

Kontoen hedder sådan noget som
xxxxxm001
xxxxxm002 etc. op til 5.
Så knytter man en mailadresse til hver konto. Det vil sige at jeg på min computer kan ændre opsætningen med 5 forskellige kontoer.

Eller som vi har nu. En på hver computer

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-01-06 21:56

Tukols du kan lave 'regelløsningen', men vær opmærksom at mails der er sendt til begge aliasser kræver en speciel regel for at nå frem til begge postkasser.

Regel 1(skal stå højere end regel 2)
Kode
Anvend denne regel, når meddelelsen er modtaget
Hvor linjen Til indeholder 'a@a.dk' og 'b@a.dk'
Stands behandling af flere regler

regel 2 (a's version)
Kode
Anvend denne regel, når meddelelsen er modtaget
Hvor linjen Til indeholder 'b@a.dk'
Hent den ikke fra serveren

Derudover skal tdckontoen indstilles til at efterlade en mailen på serveren når du henter den.
se http://www.kandu.dk/tip13224.aspx

Men som sagt, det er noget gris fordi tdc ikke sælger mailadresser men aliasser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 22:57

ikke korrekt iflg hvad jeg bruger og har brugt i mange år .

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-01-06 23:29

Mirit hvad for abonnement har du, og hvad er din opsætning?

Og hvad er det der ikke er korrekt?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 00:39

hmmm, tænker tilbage, har osse engang været kunde hos tdc.
Hvis mails stammer fra to forskellige abonnementer,så passer det mirit skriver.
Og en mail fra et glemt abn. kan sagtensoverleve i nogle år - mange måske.

ellers er det rigtigt, det tdc skriver på sin hjemmeside osse selv om min løsning herover faktisk løser dobbeltmailproblematikken så længe der kun er to bruger. Man kan osse regle sig ud af de maksimale 5 aliasser, men det vil kræve 5 regler, hvis jeg ellers regner rigtigt.

1 if me and my sister then getmail and stop
2 if me and my brother then getmail and stop
3 if me and my father then getmail and stop
4 if me and my mother then getmail and stop
5 if father or mother or brother or sister then dont get mail

G'nat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 09:12

nuber2 hvad mener du med "hvad for abonnement har du og hvad er din opsætning " ???

nå men her lidt :

jeg gør det i starten - opretter de identiteter jeg skal bruge og sletter overordnet identitet - så har jeg a - b og c tilbage.

derpå bruger jeg meddelelsesregler som sådan -
for a : når linien til indeholder... b og c - og flueben i hent ikke fra server
for b : når linien til indeholder... a og c - hent ikke fra server
for c: når linien til indeholder ... a og b - hent ikke fra server

og jeg kan garantere at ingen af identiteterne får noget de ikke skal have. (har selvfølgelig password til da der er en mere der bruger pc´en)... så kan den ene ikke åbne den andens osv - igen problemer med det.

ps.. så er der af og til nogen der siger man ikke skal slette overordnet identitet - men mine erfaringer viser at der ikke sker en dyt hvis man gør det

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 13-01-06 09:19

Ok meritdk - hvis man nu vil undgå det der password halløj - kan det så også lade sig gøre alligevel - eller er det som andre har skrevet kun muligt hvis man har forskelligt logon til xp.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 09:34

det var nu ikke logon til xp jeg talte om - blot logon til de forskellige identiteter

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 13-01-06 10:27

Det er jeg med på - men hvis man bruger logon til xp - fungerer det pr automatik som identitet - det er alt det logonhalløj jeg vil undgå og blot have min og min kones mail adskilt - ikke fordi man ikke må læse det - desuden vil jeg gerne undgå at ændre på vores oprindelige mailadresser - som vi jo har fået indarbejdet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 10:33

jamen så undlader du da blot logon - jeg har heller ikke logon på mine personlige

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 13-01-06 10:38

Jamen så kan jeg jo næsten stille mit forrige spørgsmål igen - ville blot vide om det kunne du uden logon - det har jeg læst andre steder at det ikke kan. køber nok snart et par PC er mere - "så ka de lære det" )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 10:48

selvfølgelig kan det da det - det er jo en pc = personlig computer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 10:50

lige et ps..... jeg kører uden logon med to personlige identiteter - men har logon på andre da der kan være følsomme oplysninger i forbindelse med klubmail og hjemmeside informationer - så det er et både og. FØR klubmail osv - brugte jeg ikke logon overhovedet

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 13-01-06 11:48

Nu fik jeg da lige en hel anden ide - hvorfor installerer jeg ikke bare Mozilla Thunderbird - så kan jeg jo bruge den - og min kone OE - så kan de defineres til hver sin genvejstast på tastaturet kan det ikke løse opgaven ?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 11:55

Hej Mirit
Jeg ved ikke rigtig hvor det gik galt, det er præcis det samme vi siger
Bortset fra at du altid kan gå ind og disable reglen hvis du vil læse konens post.....

Mit lille "kunstgreb" sat ind før 'din' regel sikrer at post sendt til begge adresser også når frem.

Kode
Anvend denne regel, når meddelelsen er modtaget
Hvor linjen Til indeholder 'a@a.dk' og 'b@a.dk'
Stands behandling af flere regler

(og'et får du ved at klikke på indstillinger når du tilføjer adresser.)
sikrer at post der er sendt til begge adresser også når frem.....

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 11:58

Okjk:
Det ændrer ikke noget at bruge et andet postprogram til en af jer eller jer begge, du er stadigvæk nødt til at lave en 'regel-løsning', da tdc kun giver dig en mailkonto med 5 navne.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 13-01-06 12:10

Ajj altså - troede lige jeg havde opfundet det varme vand nå men hvad så hvis jeg bruger et af de domæner jeg har - kan man så ikke lave noget viderestilling - så jeg stadig kan bruge min gamle mailadresse.?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 12:23

Det er ikke så tungt med de regler
Du laver en identitet til hver, siger hvilke konti den skal tjekke og så er det det.
Og ja, du kan roligt slette 'den overordnede' bagefter.
du laver en regel der siger mail til både din tdc-adresse og konens ditto afbryder udførelsen af flere regler. Denne regel skal være på begge identiteter.
På hver identitet laver du så en regel derefterlader "den andens" post på serveren.
Og så sætter du din mail til at efterlade en kopi på serveren i 5 dage.
nuber2

Viderestillingsideen er måske heller ikke lige ideel, jeg tror det er svært (ved det ikke, har ikke prøvet!) at få en tdcmail til at forwarde til forskellige adresser afhængigt af aliasset

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 14:47

okjk...... prøv dig frem ellers går der kage i det - og det erjo dig der skal bruge funktionen

nuber2 .... har prøvet med viderestilling - ikke særlig smart synes jeg - der kommer til at ligge alt for meget her og der og af og til bliver det returneret (hvis man har tilknyttet oe og webmail)

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 16:15

walkthrough
www.amara.dk/oe
opsætning af regler i outlook express

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-01-06 16:41

walkthrough er opdateret

Godkendelse af svar
Fra : okjk

Dato : 04-02-07 14:27

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-07 14:39

nu er du da helt i lukkeland