/ Forside/ Interesser / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 19771
Afsyring af trappetrin.
Fra : stig54
Vist : 6605 gange
100 point
Dato : 11-01-06 20:29

Jeg har en loftstrappe hvor trinnene er lakeret mange gange, der er bagstykker og vanger på.
Jeg vil gerne fjerne denne lak dog ikke slibe.
Jeg har prøvet med salmiakspiritus og brun sæbe, ingen effekt.
I byggemarkedet siger de at lakfjerner nok ikke erstærktt nok til denne gamle fastbrændte lak, men derimod kaustisk soda og brun sæbe.
Det har jeg prøvet at smøre på og lagt hushoædningsfilm over. rimelig effekt efter tre timer, kinne løsne det meste med en skraber.
Er der nogen der kender blandingsforholdet og trækketiden, eller er der bedre metoder?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-01-06 20:31

Du kan bruge en varmepistol og en spartel til at tage det tykkeste lag med først -derefter kan du bruge tapetklister og kaustisk soda ....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-06 20:32

Vores maler sagde, at brun sæbe med husholdningsfilm, skulle sidde på et døgn

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-06 20:34

http://www.borupkemi.dk/
Gå ind på deres side og skriv kaustisk soda under søg...Så kommer det op med blandings fohold osv ..
God arbejds lyst

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-01-06 20:40

og den lidt mere giftige version... husk sikkerhedsbriller og gummihandsker.
1. Tapetklister ca. 50%
2. Kaustisk Soda ca. 50%
3. Vand (rør det sammen til en grød)
Påsmør "pastaen" og lakken skal nok komme af (med en spartel) - måske af flere gange. Husk at afvaske med vand + afdæk "dryp-områder" grundigt... det er en "krads" lakfjerner.
Det er i bund og grund en billig version af Bums Lakfjerner
http://extranet.dyrupgroup.com/wps/portal/.cmd/ActionDispatcher/_pagr/106/_pa.106/125/.st/N/.piid/160/.ciid/254/.reqid/-1/_lp.106/0/_pagr/106/_pa.106/125/_lpid.106/124/PC_160_cid/1044378810884/PC_160_c/DP_Product#254
Læs sikkerhedsbladet på siden
http://extranet.dyrupgroup.com/download/DownloadObject?oldname=4465+DYRUP+BUMS+Universal+Farve-+og+Lakfjerner%2C2.pdf&newname=4465+DYRUP+BUMS+Universal+Farve-+og+Lakfjerner%2C2.pdf&mimetype=application/pdf&assettype=DP_MSDS_PDF&storage=Storage

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-01-06 20:46

det forslag der er kommet tidligere med at bruge varmepistol er ret effektivt og sundest for træet
MEN, husk at sørge for god udluftning , alt efter hvilken lak der er brugt kan det være ret giftigt når det varmes op , så du bliver syg af det

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 11-01-06 21:27

Tak for svaret sverola.
Den side er god den nævner også tapetklister med .
Så er det bare igang.

Kommentar
Fra : muldvarpen2

Dato : 27-11-07 20:09

Har haft stor fornøjelse med den effektive varmepistol. Du skal som nævnt dog huske at bruge den maske eler bliver du hurtigt dårlig tilpas.
Men, det virker med sikkerhed. Bare hav tålmodighed så du ikke bræder træet for meget.