/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Statuslinjen i IE/Firefox
Fra : koko3
Vist : 1164 gange
150 point
Dato : 11-01-06 17:39

Hej...

Jeg har en hjemmeside, og det hele fungerer fint.
Nu vil jeg gerne af med statuslinjen, eller få den til at skjule hvilke undersider jeg åbner.
Grunden til at jeg vil af med statuslinjen, er fordi jeg har det MEST primitive log ind system.
I mit log ind system, åbner man bare en underside, ved at skrive sidenavnet i to bokse

fks. Brugernavn: Knud Kodeord: 123, så vil det lille script åbne "Knud123.htm".

Hvis man kan skjule teksten i statuslinjen, vil jeg helst det. Men hvis nogen vil hjælpe mig med et bedre log ind script vil jeg også være glad for det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-06 01:52

Både Internet Explorer og Firefox, klik på Vis gå ned og klik på Statusline og den er pist væk. Samme fremgangsmåde når eller hvis du vil have statuslinien tilbage.

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 12-01-06 15:15

Ved jeg, men det skal ske automatisk...

Jeg har også set at der ruller teks på nogen sider, men kan ikke huske hvilke sider.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-06 08:18

Her er en scrollende statuslinje :
Kode
<html>
<head>
<title>Statuslinje</title>
<script type="text/javascript">
<!--
msg = "Denne tekst scroller i statuslinjen...";
msgud = "";

function StatusBarScroll() {
if (msgud.length < msg.length)
msgud += msg;
msgud = msgud.substr(1);
window.status = msgud.substring(0, msg.length);
window.setTimeout("StatusBarScroll()",150);
}
//-->>
</script>
<body onload="StatusBarScroll();">
<a href="http://dmi.dk" alt="DMI">DMI</a>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-06 08:46

Hvis du 'bare' vil skjule statuslinjen gøres det meget simpelt således:
Kode
<html>
<head>
<title>Skjul statuslinje i link</title>
</head>
<body>
<a href="http://dmi.dk" alt="DMI" onmouseover="window.status='';return true;">DMI</a>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-06 09:04

Ps. Hvis en (dansk) bruger ikke umiddelbart skal opdage at der er 'ugler i mosen' og begynde at lede din kildekode igennem? Så skriv en fake adresse i feltet og skriv 'Udført' når linket mister focus.

Altså:
Kode
<a href="http://dmi.dk" alt="DMI" onmouseover="window.status='http://FAKE_ADRESSE.dk';return true;" onmouseout="window.status='Udf&#248;rt';return true;">DMI</a>

Med browsersniffing kan du afgøre brugerens sprog og med lidt javascript fifleri bruge de ledetekster der normalt passer til dette sprogs standard statuslinje meddelelser. Det går dog lidt for vidt at gå i detaljen her.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 14-01-06 11:12

MOLOKYLE du styrer, men kan du ikke lægge dette script:

<a href="http://dmi.dk" alt="DMI" onmouseover="window.status='';return true;">DMI</a>

sammen med dette:

<script type="text/javascript">

function CheckPassword() {
var username=document.login.username.value;
var password=document.login.password.value;
location.href = username + password+'.php';
}

</script>

<form method="post" action="ingen_javascript.htm"
onsubmit="CheckPassword();return false;" name="login">
<pre>
<input type="text" name="username">
<input type="password" name="password">
</pre>
<input type="submit" value="Log ind"
onclick="CheckPassword();return false;">
</form>

på forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 14-01-06 11:16

MOLOKYLE du styrer, men kan du ikke lægge dette script:

Citat
<a href="http://dmi.dk" alt="DMI" onmouseover="window.status='';return true;">DMI</a>

sammen med dette:

Citat
<script type="text/javascript">

function CheckPassword() {
var username=document.login.username.value;
var password=document.login.password.value;
location.href = username + password+'.php';
}

</script>

<form method="post" action="ingen_javascript.htm"
onsubmit="CheckPassword();return false;" name="login">
<pre>
<input type="text" name="username">
<input type="password" name="password">
</pre>
<input type="submit" value="Log ind"
onclick="CheckPassword();return false;">
</form>

på forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-06 13:14

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener?

Hvad vil du have skjult for brugeren ...og nøjagtigt hvor og hvornår?

Statuslinjen når der trykkes: Log ind? ..eller hvad?

Hvornår mener du selv at URL'en kan aflæses i din statuslinje?

URL'en vil jo altid vises som aktuelle side i din adresselinje i browseren og denne kan ikke fjernes, da den ikke hører til indholdet i selve HTML dokumentet, men er en del af browseren (IE, Opera, Firefox, Safari mv.)

Bedre (=sikrere) loginscripts kan ikke laves i (D-)HTML. Så må du ty til serverside programmering via CGI som; Perl, ASP, PHP, SHTML eller hvad din udbyder nu tillader?

Den type scripts kan jeg da godt finde til dig, men det kan du lige så godt gøre selv ved at søge på Google efter f.eks.: "password login script PHP"

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 14-01-06 13:33

Måske er det blot dette du mener?
Kode
<html>
<head>
<title>Test</title>
<script type="text/javascript">

function CheckPassword() {
var username=document.login.username.value;
var password=document.login.password.value;
location.href = username + password+'.php';
}

function removestatusbar() {
window.setTimeout("this.window.status=' ';",100);
}
</script>
</head>
<body onload="removestatusbar();">
<form method="post" action="ingen_javascript.htm" CheckPassword();return false;" name="login">
<pre>
<input type="text" name="username">
<input type="password" name="password">
</pre>
<input type="submit" value="Log ind" onclick="CheckPassword();return false;">
</form>
</body>
</html>

??? </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-06 08:46

Mht. til at 'maskere' en URL har jeg fundet denne artikel : http://www.pc-help.org/obscure.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 15-01-06 10:40

Du ska nok få dine point MOLOKYLE...

Ska bare lige teste det hele først.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-06 13:19

koko3 -> Fuck point

Det vigtigste er du finder en brugbar løsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 15-01-06 19:17

KK...

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 15-01-06 19:52

Det virker fint, men kan man ikke få adresselinjen til at vise fks. www.test.dk hele tiden.

Hvis man nu går på en underside, så skal der stadig stå www.test.dk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-06 21:28

NEJ !!!

..medmindre du bruger FRAMES (..enten alm. <frameset> definitioner ..eller </iframe>)

Disse 'ting' er imidlertid under afvikling (DEPRECATED) i W3.org's anbefalinger.

..og da det er denne organisation dser fastlægger STANDARDEN hvad WWW adresser anbelanger?

Tjaeh... så er det nok en 'god idé' at følge disse standarder

http://w3.org

Især hvis man vil fremtidssikre sine sider med : XML og XHTML

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-06 21:35

..og tjek så også lige hvorledes en moderne browser vil tolke de forskellige modes :

1.) http://www.upsdell.com/BrowserNews/res_doctype.htm
2.) http://www.meyerweb.com/eric/css/tests/doctype2.html
3.) HARDCORE : http://www.ericmeyeroncss.com/bonus/render-mode.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 16-01-06 17:37

KK...heh..

Tak for alle svarene,