/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Cykelcomputer til mont. i bil
Fra : banzon
Vist : 882 gange
200 point
Dato : 11-01-06 16:50

Hej derude

Jeg er kørelærer og skal nu have sat et ekstra-speedometer i bilen som kan vise bilens hastighed i passagersiden (krav fra de prøvesagkyndige, da de næsten ikke kan aflæse det originale), det er et krav at det kan vise mindst 130km/t altså 3 cifre.
Ellers er der ikke de store krav til det udover at hvis det er med ledning, skal denne nok kunne forlænges, er det trådløst skal rækkevide være sådan at det kan måle inde fra bilens kabine og ud til kardanakslen.

Jeg havde tænkt mig at montere magneten på bilens trækaksel, og føleren lige ud for et eller andet sted, således som man også gør på en cykel, vil det være smart eller kender i en anden løsning.

P.S. ja jeg ved godt man kan købe et som er lavet specielt til dette, men det koster 2000.- + en boks til at forstærke signalet til 4000.- (min volvo sender åbentbart ikke signalet stærkt nok) + at så skal det hele jo monteres, så der må være penge at spare.
p.p.s. det er ikke lovligt at bruge gps, det skal være direkte signal, noget med tunneler o.s.v.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 17:36

Det duer ikke.
Køb det rigtige.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 12-01-06 20:26

Det er sandt nok det kan lade sig gøre, men har talt med en kammerat som er kørelærer han siger de ikke godkender dem pga. af usikkerheden omkring dem.

Peter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-06 21:06

Det er mange usikre ting både med hensyn til visning og stabilitet, men magneten vil heller ikke gavne balancen på en trækaksel og hvordan man skulle få både magnet og føler til at følges ad når bilens undervogn bevæger sig og dermed vinkel på trækaksel det kan jeg ikke se.

En OM'er

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 13-01-06 10:34

>golfhouse

Det kan du så fortælle din kammerat ikke passer, læs evt. detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.04.320 som gælder særligt for skolevogne

>bjarneD

Det er muligt du har ret, havde tænkt mig at montere føleren lige over hvor kardannet kommer ud fra gearkassen og den lille magnet (måske vejer den 0,5gram) tæt ud for føleren, dette skulle ikke påvirke balancen, og bruges bl.a. til flere navigationsanlæg (de mere præcise) hvor det monteres på denne måde fordi kardannet altid er præcist (en omdrejning = en omdrejning af hjulet), selvfølgelig afhængigt af dækkets slidtage ligesom det originale speedometer

Det jeg mere er i tvivl om er hvilket speedometer jeg skal købe for at få et meget enkelt, som bare skal vise hastighed til dagligt, og jeg har jo ikke brug for div. pulsmålere o.s.v. (selv om det kunne være sjovt at sætte den til eleven under prøven

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 11:41

OK Det er muligt at du kan få den til at virke uden ubalance, men da den skal op på 130 km/t kan jeg vanskeligt forestille mig at den er præcis nok.
Jeg kunne foreslå andre løsninger, men de vil uden tvivl komme til at koste omkring det samme da du uden tvivl skal have nøjagtigheden dokumenteret.

Der findes apparater der kan måle en omdrejningshastighed ud fra en hvid streg og sådan et kunne sikkert modificers, men jeg tror, at den billigste løsning vil være, at finde et brugt. Der er mange biler der skal have ekstra speedometyer til skolekørsel og der er mange der stopper med den virksomhed så mon ikke...

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 14-01-06 00:53

Ja at finde et brugt speedometer er ikke det store problem, problemet er at Volvoér åbentbart er ret specielle

Derfor skal de have en forstærker til speedometeret monteret....

Iøvrigt står der i bekendtgørelsen at "anordning som skal vise samme hastighed som bilens originale speedometer skal monteres såfremt prøvesagkyndig ikke tydeligt kan aflæse hele speedometeret"
Som jeg læser dette er det ligegyldigt hvad og hvilket, bare det ikke er via f.eks. gps.

Der kører iøvrigt en Seat rundt i odense som har monteret et lille kamera med en lille skærm over i højre side hvorpå sagkyndig så kan aflæse speedometeret, så opfindsomheden er stor