/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Omfang af garanti
Fra : skippersej
Vist : 851 gange
100 point
Dato : 11-01-06 10:22

Jeg har købt ny bil, som jeg fik leveret for ca. 11 måneder siden, og har til dato kørt ca. 20.000 km. En mindre del på bilen gik istykker, og blev udskiftet på det autoriserede værksted, hvor bilen er købt.
Efterfølgende får jeg tilsendt en regning. (Beløbet er mindre betydende)
Straks ved motagelse protesterer jeg overfor værkstedet, idet det er min opfattelse at udskifningen af delen er omfattet af garantien.
Det afviser værkstedet, med påstand om at sliddele ikke er omfattet af garantien.
Er der nogen i panelet som ved om værkstedet har ret i sin opfattelse?
Hvis ja, hvad er da sliddele på en bil?

PFT

SkipperSej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-06 10:41

der står noget her

http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/emner/1/2/garanti/nyvognsgarantier/

men jeg tror det vil blive ret besværligt for dig, at få din ret, så derfor ville jeg prøve her

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 11:02

Sliddele er alt bevægeligt på bilen, så som fjedre, støddæmpere, styrdele, bremser, lejer, motordele o.s.v.,altså faktisk så godt som alt udover selve karosseriet

Men nu skriver du garanti.

Det kan jo være så meget.
Enten står der skrevet hvad garantien dækker, eller om der er 100 % garanti på hele bilen.

Eller også er det købelovens reklamationsret der gælder.
Altså at man i 2 år fra købsdato har rekalmationsret.
Og de to år er delt op sådan at det første ½ år kaldes formodningsperioden, altså der formoder man, at en fejl også har været på varen ved købet, og forhandler skal kunne bevise at fejlen ikke var der, hvis han ikke vil udbedre en fejl.
de sidste 1½ år af reklamationsperioden, er det køber der skal kunne bevise, at fejlen har været til stede på købstidspunktet.

Nu ved jeg ikke hvilken del på bilen det drejer sig om, men hvis du har en formodning om, at den er gået i stykkker fordi der har været fejl i delen, kan du henholde dig til reklamationsretten, men nok ikke hvis det skønnes, at det er på grund af almindeligt slid.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 11:26

Ingen bilfabrikker giver garanti på sliddele da den enkeltes kørestil kan være afgørende for holdbarheden, men det afhænger så sandelig af hvad der i denne forbindelse kaldes en sliddel for på 11 måneder og 20.000 km. vil det ikke være unormalt at visse ting kan være slidt i stykker, men for andre vil det være helt uacceptabelt med mindre det kan påvises at der har været tale om en unormalt hård kørsel, evt. kørsel under usædvanllige omstændigheder.

Altså beskriv det grundigere.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 11-01-06 11:52

Jeg kan godt beskrive det grundigere, men som nævnt først er det en mindre betydende del og økonomisk også ubetydende.
Det er alene princippet.
BjarneD du skriver
Kode
ingen bilfabrikker giver garanti på sliddele
.
Vel så, jeg mener at have læst alt i salgsbrochure og min købsaftale, og kan ikke erindre tale om undtagelser og hvis der var, er de så holdbare?
Hvem afgør om jeg kører som man kunne forvente?
Hvis alt som bevæger sig er sliddele og dermed ikke omfattet af garanti, er alt som ikke bevæger sig da omfattet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 12:12

Citat
Hvis alt som bevæger sig er sliddele og dermed ikke omfattet af garanti, er alt som ikke bevæger sig da omfattet?

Det er et lidt tricky spørgsmål, for det afhænger af flere ting.

Men man kan sige det på en anden måde, at ting der går i stykker, hvor årsagen ikke skyldes en "udefra kommende påvirkning", men alene en fejl i konstruktionen eller fejl i materialet, bør være dækket af en garanti/reklamation.

Slid er en udefra kommende påvirkning. (derfor er sliddele aldrig omfattet af garanti over for slitage ved almindeligt brug)
Slag, på en bil f.eks. stenslag der giver defekte ruder eller slår lakken i stykker så bilen ruster er udefra kommende påvirkning.
Det er det også hvis bilen f.eks. vaskes med et middel der ødelægger lakken o.s.v.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-01-06 12:18

Du bliver nok nød til specifikt at fortælle hvilken del der er blevet udskiftet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 13:03

Jeg kan kun gentage, at det afhænger af hvilken del der er tale om.

Det er absolut gangbart med undtagelser og som Dova skriver så har den lovbestemte reklamationsret en formodningsregel, der gælder de første 6 måneder idet man forventer, at alt kan holde i et så kort tidsrum med mindre der er fabrikationsfejl.
Selv reklamationsretten har undtagelsesbestemmelser. For at kunne reklamere over et produkt må du ikke selv være årsag til skaden. Hvilket vil sige, at har du behandlet varen hårhændet dækker intet.

Et eksempel kunne være dine evt. dyre kvalitetsdæk på bilen. Hvis du deltager i noget der bare kan have en smule karakter af burn-out vil du ikke have ret til garanti og det samme gælder faktisk dit differentiale, trækaksler mm, såfremt du anvender produktet på anden vis end tilsigtet.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 11-01-06 13:36

Min forventning til sælger er simpelthen at alt på bilen skal holde mindst i den lovede garantiperiode.
Som nævnt har bilen kørt 20.000 km på ca. 11 mdr.
Er det unormalt?
Selv mener jeg nej!
Bortset fra at den trænger til vask, fremstår den som ny, så det vil være muligt herudfra at udlede at bilen har været udsat for behandling som ligger udover hvad man kan forvente. Det har den heller ikke, kun brugt til normalt familiekørsel og til /fra arbejde.
Jeg er naturligvis klar over at hvis bilen eller dele af den er blevet mishandlet er det på egen regning og risiko.
Det der iriterer er at man køber noget som er nyt, sælger proklamerer 2 års fabriksgaranti og meget andet.
Når det kommer til realiteter begynder sælger at definere hvad der ikke er indeholdt i garantien.
Selv om det er et latterligt lavt beløb stritter jeg imod, mest fordi næste gang er det måske en større ting og så er det lidt svært når man først har accepteret at, der er altså noget som ikke er omfattet af garantien.
Derfor søger jeg sikker grund, inden jeg hamrer hælene alt for fast i jorden.
Så nu spørger jeg på en anden måde:
Er det rimeligt at forvente alt er omfattet af garantien, når det alene har været udsat for normalt brug?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 13:46

[I][B]NEJ![/B][/I]

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 13:48

Nå der var en svaghed i en Kandu funktion.

Alm. slid og vedligeholdelse er undtaget bortset fra vsse luxusbiler.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-01-06 14:21

Nogle biler har tre års garanti, nogle tre år eller 100.000 km - hvad der nås først. Ting der går i stykker på bilen, som men ikke selv har haft indflydelse på er gået i stykker vil normalt være omfattet af ordet garanti. De ting der ikke er gået i stykker inden for garantiperioden, men er blevet slidt op! Nogle kører meget med foden på bremsen eller koblingen, så man kan ikke forvente, at bremse/kobling ikke bliver mere slidt af det, end ved normalt brug.
Vinduesvisker, startmotor, generator, dørhængsler, pærer, pedalgummi ja selv forruden bliver slidt, så der er mange ting der bliver slidt.
Hvorfor holder taget på et hus "kun" i 50 til 70 år? Fordi det slides!

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 11-01-06 14:29

Ok Bjarne du har gjort dit synspunkt klart!

Du skylder at forklare hvad alm. slid og vedligehold er for en størrelse!

Lad os for eks. sige:
1. Et af instrumenterne står af (viser forkert), er det under vedligehold?
2. Højtalerne begynder efter kort tid at forvrænge lyden (bassen søtter membranen i svingninger), er det under vedligehold?
3. Pærer til tågebaglygte står igen og igen af, er det under vedligehold.
4. Bremseskiver bliver skæve efter 10.000 km, er det under vedligehold.

Ingen af disse er faktiske, men kun tænkte.

Hvor er det iøvrigt defineret hvad der er vedligehold?
Hvad er alm. slid?

Kan du henvise til afgørelser om disse forhold?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 14:43

Jeg vil ikke finde afgørelser på de hypotetiske ting da det slet ikke er sikkert det findes på skrift, men jeg kan give dig en kvalificeretl vurdering ud fra dine punkter.

1) Afhænger af årsagen.
2) Afhænger af årsagen da du kan have sprøjtet vand på dem eller lignende.
3) Nej ikke hvis det sker med korte mellemrum. Sandsynligvis fejl i det elektriske system eller for store pærer til lygten.
4) Afhænger af årsagen. sandsynligvis mekanikerfejl (eller hængende klodser - årsagsvurdering) og skal derfor udbedres uden UB.

altså fortæl hvad det drejer sig om hvis du vil have et seriøst svar

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 11-01-06 15:52

Til BjarneD!
Naturligvis skal du ikke lede efter svar, jeg troede du havde det som paratviden.

Om det er 1 ,2 eller 3, så burde der stadig findes et svar og kun et.

Du siger det afhænger af årsagen, javel, men det jeg søger er svaret på af hvem og hvordan afgøres det hvad der er årsag.

Jeg opfatter dine svar sådan, at du mener det er sælger der afgør hvad der omfattet af garantien.

Sorry Sir. Det er præcis den opfattelse jeg stritter imod.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-06 16:13

Ved en garanti, skal garantigiveren bevise, at fejl og funktionssvigt ved varen ikke er omfattet af garantien, men skyldes udefra kommende begivenheder eller forbrugerens forhold. Funktionssvigt, der skyldes normal nedslidning i garantiperioden, vil være omfattet af garantien, medmindre de pågældende dele særskilt er undtaget fra garantien.

fra mit tidligere link

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 16:13

Skippersej, paratviden bygger oftest på hvad man tror, at vide og er ikke meget brugbar, men der er ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål som det er formuleret.

Nu har du du jo også stillet spørgsmålet i jura og så kan jeg da fortælle dig at langt den største del af vor lovgivning er indrettet sådan, at visse kriterier skal være opfyldt for, at man kan bruge den pågældende lovbestemmelse/paragraf.

Er det forhandleren/importør/værksted, der bestemmer hvad der er slid og fabrikationsfejl, ja som udgangspunkt er det og der er det så, at man har oprettet forskellige klageinstancer som kan vurdere en sag hvor kunden ikke er enig og er det ikke godt nok kan man bruge domstolene.
I bagatelsager kan man nemt risikere at forhandlerens afgørelse kommer til, at stå ved magt fordi der er indført bagatelgrænser, men så står det dig jo frit for at finde en anden leverandør.

Fortæl dog hvad problemet er så vi kan give dig både en etisk og juridisk bedømmelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 16:57

Nordsted1, det link du henviser til omhandler den indgåede aftale mellem automobilimportørerne, FDM og Forbrugerstyrelsen og handler om service.

Hvis man vil anvende Importøren/fabrikkens garantibestemmeser er man nødt til at respektere de skrevne undtagelser omkring almindelig vedligeholdelse og betaling af denne og jeg har endnu ikke set et bilmærke der kan give all round garanti i flere år med mindre der er tale om et så dyrt køretøj at man gør det pr. kulance.

Den lovbestemte reklamationsret giver forbrugeren bevisbyrden når der er gået 6 mdr., men det betyder ikke at alle fejl før de 6 måneder vil medføre gratis reparation, men alene, at leverandøren skal bevise at det er selvforskyldt enten ved forkert brug/vedligeholdelse eller er slidt op på grund af megen brug.
Ingen forventer vel at en tandbørste holder mere end få måneder ved normal brug og den er skam også omfattet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 17:00

Her er udgangspunktet:
Citat
Mindstekrav for nyvognsgarantier

De Danske Bilimportører

Medlemmerne af sammenslutningen De Danske Bilimportører skal overholde følgende mindstekrav ved etablering af nyvognsgarantier:

1.0 Vedligeholdelse og reparationer 1.1 Garantigiver anbefaler, at bilen vedligeholdes af kvalificerede reparatører og i overensstemmelse med retningslinierne i bilens servicehæfte. Det er ikke et krav, at der anvendes autoriseret reparatør.

1.2 Ved garantiarbejde eller anden form for gratis arbejde skal der anvendes autoriseret reparatør. Garantibetingelserne skal indeholde en beskrivelse af, hvorledes kunden skal forholde sig i forbindelse med en nødsituation.

1.3 Garantigiver er forpligtet til at udlevere specificerede service- og eftersynsplaner til de enkelte bilmodeller til uautoriserede reparatører på samme vilkår, som de udleveres til de autoriserede reparatører.

1.4 Ved reklamation kan garantigiver kræve dokumentation for, at de anbefalede eftersyn er overholdt. Kunden skal sikre sig, at reparatøren stempler den serviceplan, der medfulgte ved købet af bilen. Har kunden glemt at få stempel, skal kunde sikre sig anden form for dokumentation for, hvornår eftersyn er foretaget samt hvad der er foretaget i forbindelse med eftersynet. Dette skal ske i form af specificeret faktura eller lignende fra reparatøren.

1.5 Kan garantigiver godtgøre, at en fejl er opstået eller forværret på grund af manglende vedligeholdelse i overensstemmelse med anbefalingerne i servicehæftet, herunder manglende efterlevelse af kravene til eftersyn og reparation eller på grund af dårligt arbejde udført af en uautoriseret reparatør, er garantigiver ikke forpligtet til at dække fejlen under garantien.

2.0 Trafikskader 2.1 Har bilen været ude for en trafikskade, skal kunden kunne oplyse om skadens omfang, datoen for reparation og navnet på det værksted, der har udført arbejdet. Garantigiver kan endvidere forlange, at kunden til beskrivelse af det udførte arbejde foreviser specificeret faktura, taksatorrapport eller lignende.

2.2 Kan garantigiver godtgøre, at en fejl er opstået eller forværret på grund af en trafikskade eller på grund af dårligt arbejde udført af en uautoriseret reparatør i forbindelse med udbedring af skaden, er garantigiver ikke forpligtet til at dække fejlen under garantien.

3.0 Reservedele m.v. 3.1 Ved eftersyn og reparationer anbefales anvendt reservedele, der kvalitetsmæssigt svarer til de komponenter, der bruges eller blev brugt til samling af en ny bil af det pågældende mærke.

3.2 Det er ikke et krav, at eftersyn og reparationer udføres med originale dele.

3.3 Garantigiver kan forlange, at kunden til beskrivelse af, hvilke uoriginale dele der er anvendt, oplyser navnet på det værksted, der har udført eftersynet eller reparationen, og foreviser faktura eller lignende.

3.4 Kan garantigiver godtgøre, at en fejl er opstået eller forværret på grund af brug af reservedele eller forbrugsdele, der ikke kvalitetsmæssigt svarer til originale dele, er garantigiver ikke forpligtet til at dække fejlen under garantien.

4.0 Gennemtæringsgaranti 4.1 Såfremt garantigiver stiller som krav for opretholdelse af en gennemtæringsgaranti, at kunden får foretaget jævnlige kontroleftersyn hos autoriseret reparatør, skal dette eftersyn foretages uden beregning.

4.2 Garantigiver kan kræve, at undervogn og karosseri er rengjort på de områder, hvor det af hensyn til kontroleftersynet er nødvendigt. Er dette ikke tilfældet, kan rengøring foretages på kundens regning.

4.3 Garantigiver kan kræve, at kunden for egen regning udbedrer skader opdaget ved de anbefalede kontroleftersyn, i det omfang udbedringen må henregnes til almindelig vedligeholdelse og ikke er omfattet af ordlyden af garantien.

4.4 Garantien dækker ikke en gennemtæring, såfremt kontroleftersynene ikke udføres i henhold til det anbefalede, med mindre kunden kan godtgøre, at gennemtæringen ikke er opstået eller forværret på grund af manglende kontroleftersyn.

5.0 Garanti på udskiftede dele og reparationsarbejder 5.1 Garanti på udskiftede dele og reparationer udført under nyvognsgarantien følger dansk rets almindelige regler.6.0 Betegnelsen garanti 6.1 Udover mindstekravene gælder dansk rets almindelige regler om brug af ordet garanti i markedsføringen.Mindstekravene træder i kraft med virkning for salg foretaget efter 1/1 2003.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-06 17:20

Nu gik jeg lige på opdagelse efter noget omkring sliddele og fandt dette hos FDM:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/02-2004/18-21.pdf

Citat
? Generel garanti: Bør som udgangspunkt dække hele bilen, fra almindelig vedligeholdelse/servicering samt dele, hvor defekter
er opstået som følge af almindelig og påregnelig slid. Længden
af garantiperioden bør ikke være under 3 år/100.000 km.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-06 17:22

Sorry jeg fik åbnebar slettet et vigtigt ord, men her skulle citatet være i orden:

Citat
Generel garanti: Bør som udgangspunkt dække hele bilen, bortset
fra almindelig vedligeholdelse/servicering samt dele, hvor defekter
er opstået som følge af almindelig og påregnelig slid. Længden
af garantiperioden bør ikke være under 3 år/100.000 km.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 12-01-06 08:57

Tak til allle som har ulejliget sig med at svare på mit spørgsmål!
I særdeleshed til BjarneD, du har virkelig været på studietur. Jeg var ved at tro at du er bilhandler, hvis ikke du er, så må du nu have den nødvendige viden.

Det ser ud til at FDM også mener at en garanti er en garanti, og det er jeg glad for.

Hej til alle

Godkendelse af svar
Fra : skippersej

Dato : 12-01-06 08:58

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-06 09:55

Jeg er da glad for at det lykkedes, at give dig et brugbart svar, men jeg tror desværre at du overfortolker FDM for deres kommentarer fortæller ikke hvad der er almindelig slid, som jeg jo har prøvet at forklare.
Nej jeg er ikke bilhandler og har aldrig været det, men jeg har en god ven der er det og vi lærer hinanden meget.
Jeg er en af de der aktive forbrugere der får nyhedsbreve fra Forbrugerstyrelsen og som er medlem af FDM
Jo vi er skam på samme side, men jeg har altså og så den fordel at jeg er uddannet til at læse og forstå love og regler.
Jeg ville nu ønske, at du havde fortalt hvad det drejede sig om fpr så kunne du have fået et mere brugbart svar da mine ungdoms 14 år somautomekaniker måske kunne have gjort nytte der.

Sidst jeg blev afvist af en forhandler på grund af en "bagatel" rettede jeg henvendelse til importøren og fik med møje og besvær lavet en aftale om at en anden forhandler skulle se på sagen, men kan nok ikke brugesi dit tilfælde når problemet er løst.
Du skal for øvrigt være opmærksom på, at forhandleren skal gøre opmærksom på, at det ikke er omfattet af garantien før han foretager en udskiftning.