/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pexrør - 20-18-15-?
Fra : solvej2
Vist : 2262 gange
100 point
Dato : 11-01-06 08:24

Hej med Jer....
Betyder det noget særligt hvis jeg går ned i pexrørs-diameter ?

Gulvvarmen skal ligge under trægulv med varmefordelingsplader. Der er lagt 22mm gulvspånplader, der skal fræses riller i - derfor er 20mm lige i overkanten ? Så derfor vil jeg gerne vide om jeg kan gå ned til 18-15mm ??????????
venlig hilsen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 08:47

Det bør du nok liige regne lidt på. Mindre diameter = mindre mediecirkulation og så har du balladen. Hvis du laver det stunt, skal du helt klart lave væsentlig kortere varmekredse og muligvis have slængerne lidt tættere sammen. Men spørg lige en expert først. E-net butikkerne skal du ikke regne med ved tilstrækkeligt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 08:49

http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=894 her kan du måske score noget viden!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 08:50
Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 11-01-06 09:05

Hej 3773

ØØhhhmmm VP;en jeg er ikke helt med ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 09:13

http://www.kandu.dk/Spg80746.aspx

Kig også lige på "vis private indlæg"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-01-06 11:30

>3773: Da du jo er en meget vidende mand inden for byggeteknik med mere, kan du jo tage med: Hvad med om solvej2 lagde sine gulvvarme sløjfer som 2 parallelle kredsløb i 15 mm PeX i stedet for 1 kredsløb i 20 mm. Hvis man var rigtig snedig i 2 parallelle rør, som bliver varmet modstrøms, sådan at den kolde ende af det ene rør løber sammen med den varme ende af det andet rør og vice versa (men det gør man måske altid?) Selv har jeg kun set sådan noget lagt én gang, og det var vist nogen klamhuggere, som gjorde badeværelsegulvet varmt i den ene side og svalt i den anden. Det der med parallelle kredsløb kommer af, at jeg ofte tænker elektrisk: Er der ikkke plads nok til strømmen, så sæt et kredsløb eller to mere på.
mvh
pbp

Øhjo: De to 15 mm sløjfer skal hver være cirka 0,7 gange så lang som den dimensionerede 20 mm sløjfe (igen elektrisk tænkning)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-06 13:40

Mine tankerækker er nogenlunde det du skriver, men jeg ville foretrække at vende den med gulvvarmeleverandøren, idet man skal passe på tryktab i den slags installationer. Men problemet kan ikke være enestående, derfor er jeg overbevist om at en af de to leverandører kender en eller anden løsningsmodel.

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 12-01-06 14:25

Hej solvej2.

Det bedste du kan gøre er at lægge dine varmefordelingsplader ovenpå flamingoplader (20 mm), dvs. du istedet hæver dit gulv med ca. 20 mm - På denne måde får du den korrekte dimension ned (Slangerne), og samtidig får du dit gulv super isoleret, så du er helt sikker på at varmen stiger opad og ikke nedad.

Husk endelig at montere en pumpeshunt foran gulvvarmekredsen, ellers bliver varmen ikke korrekt fordelt i gulvet, og ydermere kan du risikere at fremløbstemp. er for høj - plastik slanger holder ikke til de normale temperaturer selvom de er godkendt til 90 grader, det er nemlig ikke en konstant temperatur de er godkendt til, men derimod en maks. temperatur.

Mvh Søren

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 12-01-06 14:27

En anden ting du skal være obs. på er at det gulv der skal lægges ovenpå gulvvarmen skal være et gulv der kan tåle en højere temp.

Så inden du køber gulv siger du lige til gulvmanden at der er gulvvarme i gulvet :)

Mvh Søren igen igen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-06 14:33

Fremløbstemperatur på 90 grader - bruger man det??

I øvrigt er det langt fra alle steder, man bare lige kan hæve gulvhøjden yderligere 20 mm oven i det, man regnede med til gulvvarme

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 12-01-06 14:43

Hvis man har en fastbrændselskedel og en accu-tank kan temperaturen nemt komme derop JA - ligeledes kan fjernvarme også til tider komme op på de temperaturer.

Jeg siger heller ikke hun SKAL hæve sit gulv med 20 mm, jeg FORESLÅR hende at gøre det, da det absolut er den bedste løsning :) - Både isoleringsmæssigt, men så sandelig også konstruktionsmæssigt (Så slipper man for at skære riller i pladerne, og knirkelyde undgåes ved temperatursvingninger).

Ærbødigst Søren

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 16-02-06 21:25

Hej

Jeg blander mig også lige

http://www.rothscandinavia.dk/pdf_dk/gvd-28.pdf

her er der varmefordelingsplader i 22mm gulvplader her er center afstand ikke 300 mm som ved 20 mm rør, men center afstanden er 200mm.

ummidelbart lydder det som en god løsning, hvis man husker alt det man skal huske (fremløbstemeperatur skan stemme overens med krav fra gulleverandør, slangelængde må maks være ?? mete, osv..)

Michael

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 16-02-06 21:26

glemte at skrive at de bruge 16 mm rør